صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
با هم‌اندیشی مسئولان و در راستای چرخش تحول‌آفرين دانشگاه حل مسئله مطرح شد؛

طرح‌های کنترلی هوشمندانه گام نخست حل مشکلات ترافیکی

نشست هم‌انديشی بررسی معضلات و مشکلات ترافیکی شهر اراک در راستای چرخش تحول‌آفرين دانشگاه حل مسئله در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و بر ضرورت اجرای طرح‌های کنترلی هوشمندانه ازجمله دولت الکترونیک تأکید شد.
کد خبر : 846259

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از اراک در راستای چرخش از عرضه‌محوری و مقاله‌گرایی به سمت مسئله‌گرایی و رفع مشکلات و معضلات شهرستان اراک، دومین جلسه هم‌اندیشی درباره بررسی معضلات و مشکلات عابران پیاده در شهر اراک با حضور محمدرضا جعفری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، سردار هادی رفیعی‌کیا فرمانده انتظامی استان مرکزی، سیدعلی حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، پیمان عین‌القضاتی رئیس شورای اسلامی شهر اراک، حجت‌الله مرادی معاون امور زیربنایی حمل ونقل شهرداری اراک، اعضای شورای ترافیک استان مرکزی و برخی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سالن جلسات امام خمینی این دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این مراسم با معرفی چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه‌پذیری و ارتباط دانشگاه آزاد با ادارات، نهاد‌ها و صنایع به نقش اساسی دانشگاه‌ها در پاسخ‌دهی علمی به مسائل روز و مهم کشور اشاره کرد.

مرتضی قاسمی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته از آموزش‌محوری به پژوهش‌محوری و اکنون به نوآوری و کارآفرینی روی آورده به‌طوری‌که به سمت دانشگاه مسئله‌محور حرکت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع اتومبیل‌محور بودن در برنامه‌ریزی شهری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در تضاد با موضوع عابرین پیاده است و از سویی معضل ترافیک را افزایش خواهد داد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه واحد اراک در رشته‌های فنی و مهندسی از ظرفیت علمی خیلی خوبی برخوردار است، عنوان کرد: این دانشگاه آمادگی دارد که در اجرای پروژه‌های عمرانی و نظارت بر پروژه‌های عمرانی و ارائه الگو‌های لازم برای مشکلات و معضلاتی که در شهر وجود دارد فعالیت کند.

قاسمی تأکید کرد: ترافیک، خود معلول است و علت جای دیگری است، به همین دلیل فقط راهکار‌های عمرانی و شهرسازی کافی نیست و فقط از طریق طراحی هندسی معابر نمی‌توانیم راهکار‌های عمرانی و شهری را پیاده کنیم؛ بلکه عوامل دیگری در ایجاد ترافیک و تصادفات است که باید در سطح شهر به آنها بپردازیم.

وی با اشاره به ترافیک خیابان‌های شکرایی و خرم اراک به‌دلیل حضور ساختمان‌های پزشکان تشریح کرد: اگر بتوانیم ترافیک و تراکم کاری را به خیابان‌های دیگر شهر اراک منتقل کنیم، بسیاری از مشکلات تردد خودرو‌ها و عابران پیاده مرتفع می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی عنوان کرد: اگر مردم با دولت الکترونیک بیشتر آشنا شوند در موضوع کاهش رفت و آمدها، ترافیک و کاهش آلودگی هوا تأثیر زیادی خواهد داشت.

قاسمی به افزایش مسیر‌های دوچرخه‌سواری از سوی شهرداری اراک اشاره کرد و گفت: ایجاد مسیر‌های دوچرخه‌سواری حتی در فواصل بین شهر، شرکت‌های صنعتی و متصل کردن آنها به یکدیگر می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی، کاهش خودرو‌های تک‌سرنشین و حتی افزایش سلامت افراد جامعه داشته باشد.

**لزوم اجرای طرح‌های کنترلی هوشمندانه ازجمله دولت الکترونیک

فرمانده انتظامی استان مرکزی هم بیان کرد: آمار زیاد تصادفات علاوه بر خسارت‌های مالی که بر دوش مردم و حاکمیت می‌گذارد، مشکلات روحی و روانی و آسیب‌های اجتماعی زیادی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

رفیعی‌کیا افزود: در ۱۰ سال گذشته ۳۵۰ هزار مجروح در تصادفات گزارش شده، یعنی چیزی نزدیک به تعداد شهدای دفاع مقدس که آمار بسیار زیاد و ناعادلانه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات ۱۰ سال گذشته بی‌تأثیر نبوده، اما از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ عملاً ما اتفاق خاصی شاهد نیستیم؛ چراکه اگر اقدامات انجام شده کافی بود تاکنون باید بیش از این شاهد کاهش تصادفات و دنبال آن کاهش فوتی‌ها و مجروحین حاصل از تصادفات بودیم، این در حالی است که ما چاره‌ای نداریم و ناگزیر هستیم تغییر و تحولی در تصمیم سازی‌های خود داشته باشیم.

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: بیشترین مشکل آن است که به معضلات شهری آگاه هستیم و شناخت واحد از این مسئله داریم، بنابراین باید دنبال راه‌حل منطقی باشیم.

 

رفیعی‌‌کیا بیان کرد: به واسطه نقش نظارتی که به‌عنوان پلیس داریم باید ارزیابی دقیق و آسیب‌شناسی بی‌رحمانه‌ای نسبت به اسناد بالادستی داشته باشیم که ترک فعل در تدوین طرح جامع شهری از سوی چه ارگانی بوده و چه کسی در عدم پیشبرد اهداف این طرح کوتاهی کرده است؟

وی اضافه کرد: اینکه دنبال طرح‌های کنترلی هوشمندانه ازجمله دولت الکترونیک باشیم، انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به نقش آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش باید توجه بیشتری به موضوع فرهنگ‌سازی و آموزش جوانان و نوجوانان داشته باشد، به طوری که در آموزش‌ها با رویکرد هوشمندسازی گام بردارد و آموزش‌ها منجر به تغییر رفتار‌ها شود؛ چراکه اگر آموزش‌ها صرفاً اطلاعات علمی ما را بالا ببرد، تأثیرگذار نخواهد بود؛ بلکه آموزش‌ها باید موجب تغییر رفتار و کاهش تصادفات شود.

رفیعی‌کیا یادآور شد: باید نگاه مسئولان به سمتی باشد که ایمنی، آرامش و سهولت در انجام کار‌ها را برای مردم افزایش دهیم که یکی از این راهکار‌ها استفاده از دولت الکترونیک است.

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده و پویاست، گفت: با عینک مردم باید به مشکلات نگاه کرد تا رضایتمندی شهروندان را شاهد باشیم، در این راستا ساماندهی دست‌فروش‌ها در مناطق حاشیه‌ای شهر، کاهش تراکم و تردد از هسته مرکزی شهر، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و هوشمندسازی ناوگان حمل و نقل می‌تواند در ارتقای رضایتمندی مردم از ارائه خدمات نقش مهمی داشته باشد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی افزود: یکی از تکالیف حاکمیت که ما نیز بخشی از آن محسوب می‌شویم، این است که برای شهروندان رفاه به‌وجود بیاورد تا افراد به سادگی و به روش آسان و کم‌هزینه از جایی به جای دیگر منتقل شوند؛ چراکه این حق مردم و شهروندان است و اگر در جایی با مشکلی مواجه شدیم، بدانیم که وظیفه ذاتی خود را به خوبی انجام نداده‌ایم.

رفیعی‌کیا توضیح داد: گذرگاه‌های عابران پیاده در شهر اراک جذابیت خاص خود را ندارد و همین سبب می‌شود برخی شهروندان قانون‌مدار علاقه‌ای به استفاده از این محل‌ها نداشته باشند، امیدواریم مدیریت شهری در اصلاح معابر و پیاده‌رو‌ها اقدامات و ایده‌های خلّاقانه‌ای انجام دهد تا میل و رغبت مردم برای استفاده از این معابر افزایش یابد.

وی گفت: در حوزه ترافیک مبحث عابرین پیاده باید به طراحی مبلمان شهری توجه بیشتری داشته باشیم، به طوری که طرح‌ها و پروژه‌های شهری، پیوست انسان‌محوری با نگاه حقوق شهروندی به‌خصوص به جامعه معلولین، نابینایان و سالمندان داشته باشد.

**اصلاح وضعیت عبور پیاده از عرض راه‌ها برای بهبود وضعیت ترافیک

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی هم گفت: وضعیت نامطلوب عبور عابرین پیاده از عرض معابر درون شهری اصلی‌ترین و حساس‌ترین مسئله ترافیکی در شهر‌های کوچک و بزرگ محسوب می‌شود.

حسینی افزود: بدون تردید نخستین گامی که مسئولان شهر‌ها باید در بهبود وضعیت ترافیک خود بردارند، اصلاح وضعیت عبور پیاده از عرض راه‌هاست.

وی تشریح کرد: به طور کلی گذرگاه‌های عابرین پیاده به‌منظور جداسازی زمانی یا مکانی ترافیک پیاده و سواره ایجاد می‌شوند، از این رو مکان‌یابی و احداث صحیح این تسهیلات نقش مهمی در بهبود ایمنی و گردش ترافیک پیاده دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و آنالیز تصادفات شهر اراک چنین مشخص می‌شود که تعداد متوفیان عابر پیاده در دهه گذشته از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ حدود ۲۲۳ نفر بوده که برابر آمار اعلام شده توسط رئیس پلیس راهور فراجا در سال ۱۴۰۱ دولت برای هر متوفی در حوادث ترافیکی بیش از ۸ میلیارد تومان هزینه می‌کند، این در حالی است که با اقدامات کم‌هزینه ترافیکی نظیر ایجاد گذرگاه‌های ایمن عبور عابرین و کانالیزه کردن عبور آن‌ها در هسته مرکزی شهر‌ها می‌توان میزان قابل توجهی از این هزینه را کاهش داد.

حسینی با اشاره به اینکه هزینه‌های ذکر شده، فقط مادی محسوب می‌شود، یادآور شد: هزینه‌های معنوی ازجمله گسستن نظام خانواده به هیچ‌وجه قابل محاسبه و جبران نخواهد بود، این در حالی است که سهم قابل توجهی از تلفات تصادفات رانندگی ناشی از سرعت بالا و غیرمجاز وسایل نقلیه است.

وی افزود: با کاهش سرعت وسایل نقلیه، نرخ تصادفات و صدمات ناشی از آن به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، به طوری که هرچه سرعت وسیله نقلیه بیشتر باشد، راننده زمان کمتری برای توقف خواهد داشت، چراکه وسیله نقلیه‌ای که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند به حدود ۳۰ متر فاصله برای توقف نیاز دارد، در حالی که با سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت به فاصله‌ای کمتر از ۲۰ متر نیاز است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی با بیان اینکه سرعت وسیله نقلیه رابطه مستقیمی با شدت تصادف به خصوص برای کاربران آسیب‌پذیر خیابان یعنی عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران دارد، اظهار کرد: در صورت تصادف عابرین پیاده با وسیله نقلیه با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت ۹۰ درصد شانس زنده ماندن وجود دارد. در سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت شانس زنده ماندن عابرین پیاده به کمتر از ۵۰ درصد و در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت تقریباً به صفر می‌رسد.

حسینی تأکید کرد: آرام‌سازی ترافیک مجموعه‌ای از اقدامات است که اثرات منفی سرعت وسایل نقلیه موتوری را محدود می‌کند و در حالی که رفتار رانندگان را تغییر می‌دهد، شرایط محیطی را برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران بهبود می‌بخشد.

وی، ایجاد سرعت‌کاه، سرعت‌کاه منقطع، پیاده‌گذر برجسته، تقاطع برجسته، پیچاندن خیابان، کاهش شعاع قوس، منحرف‌کننده جانبی، سرعت‌کاه کلیوی و میدانچه را ازجمله شیوه‌های آرام‌سازی ترافیک در معابر درون شهری عنوان کرد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان مرکزی، سنگ‌فرش کردن سواره‌رو، ایجاد نوار لرزاننده عرضی، خط‌کشی وی شکل، نوار عرض کامل، دندانه‌های حاشیه‌ای، کاهش عرض خطوط عبور و پیش‌آمدگی جدول تقاطع را از دیگر شیوه‌های آرام‌سازی ترافیک در معابر درون شهری عنوان کرد.

حسینی با بیان اینکه استفاده از تجهیزات هوشمند ازجمله دوربین‌ها تابلو‌ها می‌تواند در راستای آرام‌سازی ترافیک شهری مؤثر باشد، گفت: طراحی معابر با اولویت تغییر شیوه‌های سفر از وسایل نقلیه موتوری به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و ترکیبی از ابزار‌های آرام‌سازی ترافیک مانند میدانچه‌ها، جزایر ترافیکی، باریک‌کننده‌های خیابان و خط‌کشی‌ها می‌توانند در این راستا تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر