ثبت شرکت بازاریابی شبکهای
به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، از جمله مهمترین اقداماتی که هر فرد برای رونق کسبوکار خود باید بدان پایبند بماند، «بازاریابی» میباشد. هر بیزنسی برای موفقیت و جذب مشتریان بیشتر، نیاز به مارکتینگ و تبلیغ محصولات خود دارد. از طرفی هم رقابت در این حوزه به میزان قابل توجهی در جریان است و تمامی افراد سعی بر پیشرفت و پیشی گرفتن از دیگر بازاریابان دارند. یکی از روشهای موفقیتِ زود هنگام در این زمینه، عضویت در شرکتهای بازاریابی میباشد. از اینرو علاقمندان به حوزه مارکتینگ میتوانند با شرکتهای فعال بازاریابی شبکهای همکاری کنند، یا حتی خودشان شرکت مدنظر خود را راهاندازی نمایند؛ بنابراین ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه ثبت شرکت بازاریابی شبکهای را بررسی نماییم؛ همراه ما باشید.
ماهیت بازاریابی به زبان ساده
به طور کلی میتوان «بازاریابی» را به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:
بازاریابی شبکهای
بازاریابی غیر شبکهای
مفهوم بازاریابی را میتوان فعالیتی دانست که سبب فروش کالاها یا خدمات میشود و عمل «بازاریابی» توسط مارکتر صورت میپذیرد.
همچنین باید گفت که شما به عنوان مدیر یک شرکت بازاریابی، باید از علوم روز دنیا در این زمینه آگاه باشید؛ چراکه مارکتینگ علمی گسترده است که شامل بازاریابی به اشکال دیجیتالی و نوین میباشد. به عنوان نمونه دارا بودن وب سایتی حرفهای، ثبت شرکت بازاریابی شبکهای و بهره گیری از روشهای گوناگون برای تبلیغات و فروش آنلاین و… نوع جدیدی از روش بازاریابی شبکهای به حساب میآید.
حال با همه این توصیفات ممکن است این سوال در ذهنتان نقش ببندد که «چگونه میتوان یک شرکت بازاریابی شبکهای ثبت کرد؟» برای یافتن پاسخی دقیق برای این پرسش، میتوانید به سایت نتورک نیوز مراجعه کرده و از آموزشهای مربوط به این مسئله در سایت مذکور، بهرهگیری نمایید.
روند کار بازاریابی شبکهای به چه صورت است؟
در این قسمت از مقاله ثبت شرکت بازاریابی شبکهای به بررسی روند کار این نوع از شاخههای بازاریابی پرداختهایم؛ در واقع روش کار بازاریابی شبکهای به این صورت است که باید در ابتدای کار، شرکتها گروهی از فروشندگان و یا افراد بازاریاب را جذب کنند. بعد از تشکیل و جذب گروهی از مشتریان، مسئولین شرکت فوق، به جای پرداخت حقوق، به بازاریابها توصیه میکنند تا محصولات آنها را با تخفیف خریداری کنند. سپس بازاریابها و فروشندگان تشویق میشوند تا محصولات شرکت را به افراد دیگری بفروشند.
سود و درآمد حاصل شده از این فروش به صورت مستقیم به جیب فروشندگان و بازاریابان میرود. نکته مهم در ارتباط با این نوع پروسه بازاریابی آن است که گروه بازاریابان بعد از دریافت درآمد و سود حاصله پس از یک دوره توزیع و فروش محصولات، ترغیب به سرمایه گذاری بیشتر میشوند.
بدین ترتیب شرکتی که روند فروش بازاریابی شبکهای را در پیش گرفته است، به مرور بزرگ و بزرگتر شده و همچنین درآمد افراد فعال نیز روندی صعودی خواهد داشت؛ لذا با توجه به موارد اشاره شده و در صورت داشتن بروز و پشتکار، درآمد بالا و سود چشمگیر حاصل خواهد شد.
ثبت شرکت بازاریابی
امروزه شرکتهای بازاریابی درهمه جای دنیا فعال بوده و کالاها و خدمات را به سهولت در اختیار مردم قرار میدهند. فلذا افراد با داشتن شرکتهای بازریانی قادر به جذب مشتریهای بیشتر بوده و نتیجه این افزوده شدن مشتریها بالا رفتن سود و درامد شرکت خواهد بود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که منظور ما از سود و درامد بالا از طریق شرکتهای بازاریابی آن نیست که این روش کاری ساده و آسان است!
مانند هرکار دیگری، برای داشتن یک شرکت موفق باید اطلاعات کافی داشته و تا حد امکان از پشتکار خود بهره بگیرید. به همین خاطر باید گفت که ثبت شرکت، تنها اولین قدم به شمار میآید و پس از آن اراده و خواست شما موفقیت را محقق میکند.
وظیفه شرکت بازاریابی شبکهای چیست؟
افراد فعال در این شرکتها خدمات و کالاها را از طریق واسطه گری به مردم میرسانند. حتی هر کدام از مشتریان، به شخصه میتوانند به کار بازاریابی مشغول شده و میتوانند گروهی از زیر مجموعهها را اداره کنند. در شرکتهای بازاریابی شبکهای، خریدارهای جدید جذب میشوند و خود تبدیل به یکی از نیروهای شرکت میگردند و نهایتاً تمامی نیروها در جهت محقق شدن اهداف شرکت کار میکنند.
شرایط ثبت شرکت بازاریابی چگونه است؟
پایهایترین ثبت شرکت بازاریابی شبکهای عبارتاند از:
- حداقل مدرک لیسانس تیم هیئت مدیره و مدیر عامل
- نوشتن درخواستی کتبی برای اخذ مجوز از مرکز اصناف و بازرگانان
- مدارک مورد نیاز باید به طور همزمان به کمیته مسئول ارائه شود
- مرکز امور اصناف و بازرگانان موظف است تا وضعیت شرکت را بررسی کند و آن را رتبه بندی نماید
حکم شرعی بازاریابی شبکهای
در ادامه مقاله ثبت شرکت بازاریابی شبکهای باید عرض کنیم که با توجه به نظرات مراجع تقلید و علمای شیعه، کسب درآمد از طریق گرفتن پورسانت و بازاریابی، مسئلهای از لحاظ شرعی ندارد. اما نکته مهم آن است که دریافت مبلغ به عنوان پورسانت از فروش زیرمجموعهها، اشکال شرعی دارد. به عبارت دیگر، اگر درآمد شما صرفاً از طریق فروش خودتان باشد کاملاً حلال است و تنها سود دریافت شده ناشی از فروش زیرمجموعههای شما اشکال شرعی خواهد داشت.
در تاریخ هشتم دی ماه سال ۱۳۸۸، دستورالعملی مبنی بر مراحل ثبت شرکت بازاریابی شبکهای، از سمت معاونت توسعه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ شد. بر اساس مفاد دستورالعمل فوق، بایستی ثبت شرکت بازاریابی شبکهای و فعالیت این نوع شرکتها با صدور مجوز رسمی از وزارت بازرگانی صورت بگیرد و از فعالیت صنفهای بدون مجوز جلوگیری به عمل بیاید؛ لذا، همه متقاضیان لازم است تا برای کسب پروانه کسب ثبت شرکت بازاریابی شبکهای، به مرکز امور اصناف و بازرگانان مراجعه نمایند تا روند اداری ثبت شرکت بازاریابی شبکهای را طی کنند.
مراحل صدور مجوز ثبت شرکت بازاریابی شبکهای
صدور مجوز و پروانه بازاریابی شبکهای اصول و ضوابطی دارد که شخص بازاریاب باید بدان پایسند باشد؛ مهمترینِ آنها را در ادامه شرح خواهیم داد. متقاضیان جهت دریافت مجوز و ثبت شرکت بازاریابی شبکهای، لازم است درخواست کتبی خود را به همراه مدارک مندرج در ماده ۲ دستورالعمل تأسیس شرکت بازاریابی شبکهای به امور اصناف و بازرگانان ارائه دهند.
مدارکی که توسط متقاضیان ارائه میشود، به کمیته نظارت تحویل داده میگردد تا رسیدگیهای لازم صورت پذیرد.
کمیته نظارت به مدارک واصله از مرکز امور اصناف و بازرگانان رسیدگی کرده و در صورت تأیید نمودن صلاحیت برای ثبت شرکت بازاریابی شبکهای، مراتب امر را به منظور صدور تأیید مقدماتی ثبت شرکت بازاریابی شبکهای به مرکز امور اصناف و بازرگانان اعلام مینماید.
این مرکز بعد از اخذ این تأییدیه صلاحیت از کمیته نظارت موافقت مقدماتی برای متقاضیان را صادر میکند. در واقع کمیته نظارت بعد از احراز شرایط و ضوابط لازم مندرج در ماده ۲ توسط متقاضی و بررسیهای لازم، اقدام به ارائه تأییدیه صدور مجوز برای ثبت شرکت بازاریابی شبکهای به مرکز امور اصناف و بازرگانان میکند.
لازم است اشاره کنیم که همه شرکتهایی که مجوز فعالیت از مرکز امور اصناف و بازرگانان دارند، برای فعالیت طبق قوانین اساسنامه و طرح تجاری مصوب کمیته نظارت مجاز خواهند بود و اجازه برگزاری سمینارهای تبلیغی، تأسیس دفتر و... را با رعایت مقررات و قوانین کشور را خواهند داشت.
مرکز امور اصناف و بازرگانان قادر است شرکتهای دارای مجوز را بر اساس معیارهای تصویب شده توسط کمیته نظارت را رتبه بندی کرده و نتایج آن را به اطلاع عموم افراد قرار دهد.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت بازاریابی شبکهای
کسانی که قصد تاسیس و راه اندازی یک شرکت بازاریابی شبکهای را دارند، باید علاوه بر ارائه اصل مدارک هویتی اعضای شرکت به همراه اصل و کپی برابر اصل روزنامه رسمی ثبت شرکت، مدارک زیر را نیز تحویل دهند.
1. تکمیل و تحویل فرم شماره ۱ به همراه اطلاعات مربوط با اعضای متقاضی تاسیس شرکت بازاریابی شبکهای (به علاوه نحوه فعالیت شرکت)
2. تکمیل و تحویل فرم شماره ۲، دارای اطلاعات مربوط به طرح پرداخت حقوق بازاریابان
3. تکمیل فرم شماره ۳، دارای اطلاعات مرتبط به امور مالی شرکت
4. تکمیل و تحویل فرم شماره ۴، دارای اطلاعات پیوست مانند کاتالوگها و اسناد مد نظر متقاضیان بازاریابی شبکهای
5. ارائه مجوزهای مورد نیاز در خصوص کالاهای شرکت
6. برای شرکتهای خارجی، ارائه کپی برابر اصل مدارک ثبت نمایندگی همراه با ترجمه مدارک ثبت و اساسنامه شرکت اصلی
7. ارائه بیانیهای شفاف و دقیق از شرایط و ابزار بازاریابی، توزیع، فروش، تبلیغ، اطلاع رسانی
8. ارائه توضیحاتی از فرآیند بازاریابی و طرح تجاری به طور کاملاً شفاف
9. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه رئیس هئیت مدیره
فعالیت شرکت بازاریابی شبکهای
با عنایت به دستورالعمل شرایط صدور مجوز شرکتهای بازاریابی شبکهای، تمامی فعالیتهای این نمونه از شرکتها باید با مجوز وزارت بازرگانی انجام پذیرد. از همین رو اگر کمپانیها به صورت غیر مجاز فعالیت کنند یا فعالیتشان دارای عیوبی باشد، مجوزشان لغو خواهد شد. در هر صورت باید گفت که امروزه بازاریابی و مارکتینگ نمونهای از نیازهای اساسی تمام جوامع بشری بوده و هر کسب و کاری برای رونق و پیشرفت به آن نیاز خواهد داشت.
در صورتی که شما با شرکتهای بازاریابی شبکهای همکاری کنید یا شرکت خود را ثبت کنید؛ میتوانید محصولات را با سرعت بالاتری بفروشید؛ این مسئله به آن دلیل است که محصولات در اصل به واسطه زیرمجموعهها سریعتر در بین مردم شناخته میشوند و جامعه مخاطب شما میتواند به روشی راحتتر شناخته شود.
شرایط ادامه فعالیت شرکت بازاریابی شبکهای
شرکتها موظف هستند تا ۱۰ روز پس از درخواست مشتری، کالا را تامین کنند و مجاز نیستند شرایط خاص دیگری را برای مشتری تعیین نمایند؛ مگر اینکه پیش از آن در طرح تجاری شرکت قید شده باشد. کمیته نظارت شرکت، میتواند بعد از دریافت شکایت در مورد پرداخت نشدن پاداش و مشکلاتی از این قبیل، اخطاریهای پنج روزه را اصادر نماید. همچنین در صورت بیتوجهی شرکت به اخطاریه، مرکز امور اصناف و بازرگانان میتواند فعالیت شرکت را متوقف کند.
شرکت بازاریابی شبکهای موظف است ضوابط زیر را رعایت نماید:
در ادامه مقاله لیستی از ضوابط و مقرراتی که شرکت بازاریابی شبکهای موظف به رعایت آنها است را آوردهایم؛ لذا در صورتی که مایل به ثبت شرکت بازاریابی شبکهای هستید و یا مجوز آن را دارید این قسمت را با دقت مطالعه نمایید.
1. فروش محصولات مصرفی شرکت باید مطابق با قیمت فروش متعارف محصولات در بازار، رعایت ضوابط و فهرست ارائه شده باشد.
تبصره - شرکت بازاریابی وظیفه دارد تا مجوزهای لازم و قیمت محصولات خود، مانند پروانه بهداشتی و نشان استاندارد این محصولات را طبق قوانین موجود اخذ نماید و در هر شرایطی نباید قیمت محصول بالاتر از قیمت متعارف بازار باشد.
1. عقد قرارداد شرکت بازاریابی شبکهای با افراد بازاریاب و فروشندگان بایستی از طریق سایت شرکت صورت پذیرد؛ همچنین برای صدور قرارداد ارائه کارت شناسایی عکسدار ممهور به مهر شرکت ضروری بوده و لازم است شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر، شناسه بازاریاب، کد واحد بازاریابی شبکهای و نام شرکت بازاریابی شبکهای باشد.
تبصره - به منظور نظارت بر پایگاه داده شرکت بازاریابی شبکهای، اتصال سایت این شرکت به سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت (به نشانی:unicode.mimt.gov.ir) ضروری است.
1. ممنوعیت جذب بازاریاب از میان افراد کمتر از هجده سال سن.
2. ممنوعیت جذب بازاریاب و فروشنده از میان کارکنان شرکتهای بازاریابی شبکهای و نهادهای مسئول نظارت بر امور شرکتهای بازاریابی شبکهای.
3. برگزاری تمامی جلسههای بازاریابها در شعب شرکت و یا دفاتر بازاریابی شبکهای.
4. برگزاری دوره آموزشی رایگان شامل آموزش مفاهیم بازاریابی شبکهای، فرایند بازاریابی، آموزش نکات منشور اخلاقی شرکت، مشارکت بازاریابان سطوح بالا با سایر بازاریابان و همچنین ارائه محتوای دورههای آموزشی به دبیرخانه کمیته نظارت به منظور تطبیق با قوانین و مقررات وضع شده
5. پرهیز از هرگونه تبلیغ خلاف واقعیت و اغواگری با هدف جذب افراد بازاریاب و یا اطلاعات محصولات شرکت.
6. ارائه مستقیم محصولات به فرد بازاریاب و ممنوعیت فروش از طریق بازاریاب به دیگر بازاریابها.
7. تشویق نکردن افراد بازاریاب به خرید بیش از توان فروش و یا مصرف شخصی محصولات مورد نظر.
8.انجام همه پرداختها در قالب پاداش و حق کمیسیون به افراد بازاریاب مطابق با قرارداد و طرح سود دهی.
9. پرداخت حق کمیسیون افراد بازاریاب باید بر اساس میزان فروش محصولات و در ازای همکاری جمعی سطوح بالاتر برای جذب و آموزش اعضای بازاریاب جدید باشد و نه عضوگیری.
10. همه تراکنشهای مالی (مانند خرید، فروش و پرداخت پاداش و حق کمیسیون) باید به وسیله سیستم بانکی کشور به نام شرکت بازاریابی شبکهای صورت بگیرد.
11. انجام تمامی اطلاعات مرتبط به عملیات بازاریاب مانند میزان فروش گروهی و میزان فروش شخصی به صورت ماهیانه به فرد بازاریاب.
تبصره - بعد از ثبت شرکت بازاریابی شبکهای، این شرکت موظف است تمامی اطلاعات مرتبط به سوابق پرداختها و عملیات بازاریابها را مقابل مقررات مستندسازی کند.
1. ایجاد سامانه پشتیبانی به منظور رسیدگی به نارضایتیها و شکایات کاربران با قابلیت ثبت در پایگاه دادههای شرکت بازاریابی شبکهای، پاسخگویی به شکایات و ارائه کد رهگیری (حداکثر به مدت ده روز).
2. باز پس گیری محصولات فروخته شده که قابلیت فروش مجدد دارند (طبق شرایط و قوانین قرارداد بین فرد بازاریاب و شرکت).
موارد ضروری در طرح سوددهی شرکتهای بازاریابی شبکهای
در این بخش از مقاله ثبت شرکت بازاریابی شبکهای قصد داریم به بررسی مواردی که در طرح سوددهی باید رعایت شود بپردازیم:
- اخذ هرگونه مبلغ نقدی و یا ما به ازاء جهت ثبت شرکت بازاریابی شبکهای ممنوع است.
- حداقل مقدار خرید ماهیانه فرد بازاریاب برای واجد شرایط شدن دریافت هرگونه پاداش و حق کمیسیون تعیین گردد.
- بایستی پرداخت هرگونه پاداش و حق کمیسیون بر پایه فروش محصول شرکت باشد و نه جذب شخص بازاریاب. همچنین هرگونه پرداخت نقدی برای فروش ابزارهای جانبی شرکت مانند ابزارهای فروش، آموزش، کالاهای نمونه فروش و تبلیغ ممنوع است.
- لازم است که پرداخت پاداش و حق کمیسیون با در نظر گرفتن شرح وظایف افراد بازاریاب، تا (۳) سطح محدود شود. (سطوح پرداخت با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت قابلیت تعدیل دارد).
- تجمیع حجم فروش گروه فروشندگان و بازاریابان بایستی به صورت ماهیانه (حداکثر تا هفت روز بعد از تمام شدن هر ماه) محاسبه گردد.
- پرداخت پاداش افراد بازاریاب و حق کمیسیون آنها باید بهصورت نقدی بوده از محصولات شرکت نباشد.
جمع بندی
همانطور که در متن بالا گفته شد، شرکتهای بازاریابی شبکهای نمونهای از شرکتها هستند که امروزه به طرز گستردهای در حال شناخته شدن، میباشند. این شرکتها پیش از آغاز فعالیت باید به طور دقیق و شفاف درباره روند کار خود توضیحاتی را به مراجع ذیصلاح ارائه کنند و در صورت فعالیت نیز، به تعهدات خود پایبند باشند. در غیر این صورت مقامات مربوطه میتوانند از فعالیت قانونی آنها جلوگیری کنند. همچنین اگر قصد ثبت شرکت بازاریابی شبکهای را دارید، حتما باید پیش از شروع فعالیت تمامی مدارک خود را آماده نموده و در مدت مقرر شده به مراکز مربوطه ارائه نمایید.
سؤالات متداول
شرکت بازاریابی اینترنتی و شبکهای به چه معناست؟
امروزه اغلب سازمانها و شرکتها اقدام به راه اندازی بخشی به نام مارکتینگ را کردهاند. در این بخش همه خدمات مرتبط به جذب مشتری و تبلیغات و کارهای مربوط به بازاریابی انجام میگیرد.
ثبت شرکت بازاریابی غیرشبکهای به چه صورت است؟
مراحل ثبت شرکت بازاریابی شبکهای و غیرشبکهای تا حد زیادی مشابه بوده و همین مراحل و شرایط اشاره شده در این مقاله مطرح است. یعنی در صورتی که قصد ثبت یک شرکت در زمینه بازاریابی و مارکتینگ را داشته باشید، لازم است ابتدا نوع شرکت را مشخص کرده و ثبت تمامی مدارک و شرایط مورد نیاز برای ثبت آن را تهیه نمایید.
انتهای پیام/