صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
جهان‌بین تأکید کرد؛

حیات دانشگاه در گرو توجه به تعلیم و تربیت جامع

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بدون توجه همزمان به ۴ تربیت تخصصی، اعتقادی، مهارتی و اجتماعی، اقبال به دانشگاه کمتر خواهدشد.
کد خبر : 845478

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ارومیه، فرزاد جهان بین با سفر به آذربایجان غربی در جمع اساتید همیار فرهنگ دانشگاه های آزاد اسلامی شمال استان با محور واحد ارومیه و جنوب استان با محوریت مهاباد حاضر و به تبیین مفهوم اساتید همیار فرهنگ پرداخت.

وی در این نشست ها با اشاره به بیانات امیرالمومنین عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند؛ اقبال مردم زمانی به تعلیم علم کم می‌شود که می‌بینند بیشتر عالمان از علم خود منتفع نمی‌شوند. امروز در جامعه ما اقبال به علم دانشگاهی و حضور دانشگاه در بین مردم کاهش پیدا کرده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: نمونه بارز کاهش تمایل در بین جوانان جهت ادامه تحصیل کاهش 50 درصدی در انتخاب رشته جهت ورود به دانشگاه ها است به گونه ای که امروز 600 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها داریم.

وی با ابراز تاسف از اینکه در برخی از استان های کشور نرخ بیکاران تحصیل کرده 3 برابر بیکارانی است که تحصیلات دانشگاهی ندارند اذعان کرد: توانایی فردی نه‌تنها توانایی اجتماعی را نمی‌تواند ایجاد کند، بلکه بعضا توانایی ‌فردی نیز ایجاد نمی‌کند و این امر را نیز مخاطب او که همان جوانان هستند به خوبی می‌بینند.

جهان بین برای افزایش اقبال به دانشگاه و طرح مفهوم تربیت جامع با اشاره به اهمیت تربیت تخصصی در محیط دانشگاه ها تصریح کرد: در زمینه تربیت تخصصی دانشجویان باید تغییراتی ایجاد کرد؛ چرا که تربیت تخصصی بی ارتباط با عمل و بدون توجه به آمایش منطقه‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ضروری است دانشجویان در رشته های تخصصی متناسب با آمایش منطقه ای و بسته به نیاز همان منطقه تربیت شوند عنوان کرد: به عنوان مثال نمی‌شود مهندسی مکانیک در جنوب کشور همان گونه تربیت شود که مهندس مکانیک در شمال غرب کشور تربیت می‌شود.

امروز سرعت تغییرات بسیار زیاد است و به عنوان مثال هر چند سرفصل‌های رشته معماری در سال ۹۲ و ۹۷ تغییر یافته است اما در سال ۱۴۰۲، این سرفصلها خیلی تناسبی با واقعیات میدان ندارد.

جهان بین با بیان اینکه تربیت اعتقادی مبحث مهم دیگر در تربیت دانشجویان است افزود: دانشگاه ها باید در تربیت انسان محترم به عنوان کف تربیت اعتقادی و هویتی و انسان مومن انقلابی به عنوان سقف این تربیت، اهتمام ویژه داشته باشند چرا که تحصیل جوانان در چنین محیط هایی موجب دلگرمی و حمایت خانواده ها از تحصیل فرزندانشان می شود.

جهان بین در ادامه مباحث خود افزود: «تربیت مهارتی و افزایش توان حل مساله و تربیت اجتماعی نیر از دیگر مباحث مهم در امر تربیت است. در روایات اسلامی آمده که سن 14 تا 21 سال سن وزارت است. به این معنی که جوان باید برای زیربار کارهای بزرگ رفتن و مسئولیت‌پذیری آماده شود. در این سن افراد با تربیت اجتماعی می‌توانند از ساده‌انگاری پرهیز کنند و توانایی درک پیچیدگی‌های اجتماعی را کسب کنند. ما نیز به «تربیت جامع» نیاز داریم و دانشگاه با این تربیت جامع می‌تواند نقش بی‌بدیلی در حیات اجتماعی پیدا کند.»

جهان‌بین با بیان اینکه باید در کنار تربیت تخصصی افراد به سه بخش تربیتی اجتماعی، حل مساله و اعتقادی توجه شود عنوان کرد: سن بلوغ اجتماعی در شرایط حاضر تغییر پیدا کرده و از 19 سال به 24 سال افزایش پیدا کرده است لذا در کنار آموزش های معمول باید به این 3 ساحت تربیتی نیز به ویژه توسط استادن دانشگاه توجه شود.

وی با اشاره به نحوه ورود معاونت فرهنگی به این 3 مقوله بیان کرد: «در بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیده‌ایم که این مهم تنها با انجام اقدامات فوق‌برنامه محقق نمی‌شود. به علت آنکه اقدامات فوق‌برنامه همه دانشجویان را پوشش نمی‌دهد و تاثیرگذاری عمیقی نیز روی افراد ندارد. به بیان دیگر اگر همه اقدامات فوق‌برنامه در یک واحد دانشگاه به بهترین صورت ارائه شود، تنها توانایی دربرگیری 20 درصد از دانشجویان را دارد و 80 درصد مابقی از این جمع خارج می‌مانند. بیانیه رسالت تعلیم و تعلم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که توسط دکتر طهرانچی صادر شد، ماحصل این جمع‌بندی بود که ایشان داشتند.

وی با استناد به بیانیه رسالت تعلیم و تعلم اجتماعی دانشگاه آزاد ادامه داد: «باید به سراغ استاد رفت و درواقع اساتید همیار فرهنگ حلقه اتصال دانشگاه و تاثیرگذاری این نهاد علمی روی دانشجویان برای تربیت مهارتی، اجتماعی و اعتقادی هستند.»

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این نشست بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش با اقتدار در راستای اثر گذاری در سطح کشور و جهانی با تربیت جوانان تراز انقلاب اسلامی و ماهر در حال فعالیت است.

محمدرضا ولیلو با اشاره بر مطالبه مقام معظم رهبری در دست یابی به تمدن نوین اسلامی، نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت قوه عاقله کشور و جوانان متعهد بی نظیر توصیف کرد.

وی با اشاره بر تاکیدات رهبری در خصوص جهاد تبیین عنوان کرد: امروزه لازم است جهاد تبیین و جهاد علمی با یکدیگر همراه شوند و منشا دست یابی به این مهم نیز دانشگاه ها هستند.

ولیلو با بیان اینکه تربیت صحیح و منطبق بر آموزه های دینی دانشجویان یک مولفه اساسی در کنار آموزش های معمول و اصولی است تصریح کرد: نقش استادان دانشگاه بر روی جوانانی که در تاثیرپذیرترین سن خود در دانشگا ها حضور دارند غیر قابل انکار است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی و مسئله محور است و در شرایط کنونی در راستای حل دغدغه های منطقه ای و استانی گام بر میدارد افزود: استادان دانشگاه باید با رویکرد مسئله محور و توجه به اولویت های فرهنگی، با دانشی که به دانشجویان انتقال می دهند مسائل و مشکلات کشور را پاسخ دهند.

به گزارش آنا، این نشست ها با پرسش و پاسخ دو طرفه از سوی جهان بین و استادان دانشگاه ادامه پیدا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر