صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۰۸ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزیر اقتصاد در نشست دانشگاه خانه و گفت وگو؛

نیازمند استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در قانون برنامه هفتم توسعه هستیم

وزیر اقتصاد گفت: نیازمند کمک ظرفیت جامعه دانشگاهی در قانون برنامه هفتم توسعه دولت هستیم و این نظریات ظرف یک ماه آینده در دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود.
کد خبر : 844723

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در دوازدهمین نشست دانشگاه خانه گفتگو که امروز با حضور جمعی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی در سالن ۹ دی برگزار شد، با تشکر از دکتر طهرانچی برای فراهم کردن نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: در طراحی راهکار‌های برون رفت از مسائل کشور همواره به دنبال یک تعامل بین نهاد سیاست گذار و نهاد دانش و پژوهش بوده ایم، گاهی مواقع نهاد دانش و پژوهش را از طریق سفارش موضوعات، قراردادهها و پروژه‌ها با نهاد سیاستگذار مرتبط می‌کردیم تا استادان پس از تحقیقات لازم، جواب را به سیاستمداران انتقال دهند. در یک برهه‌هایی از کشور اساسا نهاد دانش و پژوهش را در دل نهاد سیاستگذار وارد کرده ایم یعنی وزارت خانه‌ها خودشان دانشگاه و پژوهشکده داشته باشند.

خاندوزی تصریح کرد: در یک برهه هایی، بردن بخشی از نهاد دانش و پژوهش به داخل نهاد سیاستگذار موجب شده که نسبت به بقیه ظرفیت دانشگاه‌ها احساس نیاز حاصل شود و اجازه دهیم که سیاستگذاران با همه دانشگاه‌ها تعامل پیدا کنند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بده بستان علمی و پژوهشی یعنی اینکه سیاستگذار به آن نیاز دارد یعنی چگونه دانشگاهیان به حل مسائل کشور کمک کنند؟ و از طرفی هم چگونه سیاست گذاران دستاورد‌های دانشگاهیان را به کار گیرد؟


خان دوزی تاکید کرد: علاوه بر این، مسئله تربیت نیرو‌های نخبه‌ای که دانشگاه بتواند تولیدکننده آن‌ها باشد تا آن‌ها در اختیار سیاستگذاران قرار بگیرد، بخش دیگری از ارتباط دانش و پژوهش با سیاست گذاران است. در وزارت اقتصاد و دارایی در دولت جدید تلاش کرده ایم چند مسیر را به صورت همزمان طی کنیم یعنی در پرورش نیرو‌های نخبه ارتباط شکل گیرد تا فاصله بین نظریات تدریس شده با مسائل کشور از بین برود، از سال گذشته در قالب مدرسه سیاستگذاری تابستانه جمعی از پایان نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری را در دل نهاد سیاستگذار وارد کردیم تا مدتی با مسائل مدیران اقتصادی مواجه شوند و سپس به دانشگاه‌ها برگردند و دریابند که می‌توانند پاسخ‌های اجرایی و عملیاتی تدوین کنند. از طرفی ما هم از این مدرسه فارغ التحصیلان را وارد بدنه دولت و وزارت اقتصاد کردیم.


وی افزود: همچنین تلاش کرده ایم اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های اقتصادی را با یکدیگر مرتبط کنیم تا کار جمعی تقویت شود و دیگر عملکرد فردی مدنظر نباشد و در این زمینه هم موفق شدیم. در محور سوم تلاش کردیم که اقتصاد از معنای خاص بیرون بیاید و از فضای علوم اجتماعی کشور در این زمینه کمک بگیریم و ۴ تا ۵ نشست هم در این حال و هوا برگزار کردیم.

وزیر اقتصاد گفت: سیاست اقتصادی گاهی در کشور شکست می‌خورد گاه به این علت است که سیاستگذار ملاحضات اجتماعی آن را در نظر نمی‌گیرد و می‌خواهد به صورت انتزاعی مسائل را حل کند که در حوزه سیاسی هم به همین ترتیب است.

خاندوزی بیان کرد: باید از انباشت پژوهش پیشینیان در عرصه‌های سیاستگذاری اقتصادی و از نظرات وزرا استفاده کنیم که در یک سال و نیم گذشته توانسته ایم هر فصل نشست‌های مختلفی برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: باید درب‌های نهاد‌های سیاستگذاری کشور را به شکل ویژه باز کنیم، البته فارغ التحصیلان دانشگاهی در تمام ارگان‌ها مشغول به فعالیت هستند و تراز دانش آموختگان که در دستگاه‌های دولتی هستند وضعیت خوبی دارد، اما این موضوع به معنای بی نیازی از انباشت دانش کشور نیست و تذکر این موضوع به سیاستگذاران امری مهم است و نیازمند کمک ظرفیت جامعه دانشگاهی در قانون برنامه توسعه هفتم هستیم، ظرف یک ماه آینده در دولت مورد استفاده قرار می‌گیرد و سپس وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود، برنامه هفتم تنها مختص چند وزارتخانه نیست، بلکه باید از ایده‌های مخالف در جهت حل مسائل استفاده کنیم، اساسا توان بروکراتیک کشور به میزانی نیست که ۲۰۰ ماده بنویسیم و وقتی وارد عمل می‌شویم می‌بینیم که نصفی از آن به ثمر نمی‌نشیند بلکه باید به سمت برنامه‌های اولویت گذاری شده با اهداف مشخص حرکت کنیم. دانشگاه باید به جای خانه گفتگو خانه حل مسئله باشد.

** با آفت های ساده سازی مسائل مواجه هستیم 

خاندوزی تاکید کرد: در حوزه ارائه راهکار‌های حل مسئله در کشور با آفت‌های ساده سازی مسائل مواجه هستیم و پیشنهادات و راهکار‌های ساده سازی شده هم در این راستا برای حل نیاز‌های جامعه ارائه می‌شود و هم اکنون وضعیت ۱۲ یا ۱۳ سال پیش را نداریم که درآمد‌های نفتی تمام نقاط ضعف کشور را می‌پوشاند، بلکه باید به صورت دقیق وارد عمل شویم.

وزیر اقتصاد گفت: بهره‌ای در حوزه عمل و دستاوردی برای گشایش نیاز‌های کشور از دل این موارد برای کشور حاصل نشده است و نهاد علم باید به این مسیر ورود کند و سیاستگذار با نگاه به آرمان‌ها و ناظر به شرایط اقتصادی کشور از آن استقبال کند تا مشکلات کشور حل شود.

** حل مسائل کشور نیازمند حکمرانی اقتصادی هوشمند و عادلانه است

وی تاکید کرد: در وزارت اقتصاد و دارایی قادر هستیم تا مسائل کشور به دست حکمرانی اقتصادی توأم با هوشمندی و نگاه عدالت حل شود، در غیر اینصورت نمی‌توانیم در عمل و حل مسائل سیاسی کشور پیش برویم.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: باید برای نظم اقتصادی بهینه خودمان از بین حکمرانان مشترک که بر دوش مسئولان دانشگاهی است تلاش کنیم.

خاندوزی افزود: برای موفقیت در ۵ سال آینده نیازمند نظرات جمعی ارگان‌های دولت هستیم، در غیر اینصورت انتظاراتمان محقق نمی‌شود. تا زمانی که برای رفع مسائل کشور و رسیدن به اهدافمان سوار مسئله نظام اطلاعات و داده‌های اقتصادی نشویم و برنامه‌های خود را ندانیم نتیجه نمی‌بینیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر