در مقایسه با پزشکان؛
ChatGPT عملکرد بهتری در ارائه مشاورههای درمانی دارد
پژوهشی تازه نشان داده که هوش مصنوعی ChatGPT در مقایسه با پزشکان پاسخهای بهتر و همدلانهتری را به بیماران ارائه میدهد.
کد خبر : 844673
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوش مصنوعی ChatGPT چند ماه پیش موفق شد در آزمون پزشکی آمریکا نمره قبولی دریافت کند. حالا محققان دوباره این چتبات را به آزمایش گذاشته و اینبار متوجه شدهاند که هوش مصنوعی میتواند عملکردی بهتر از پزشکان در مشاورهدادن به بیماران و ابراز همدردی با آنها داشته باشد.
گروهی از پژوهشگران از یک پزشک واقعی و ChatGPT خواستند تا به سناریوهای گوناگون واکنش نشان دهند. آنها سپس این پاسخها را به تعدادی متخصص بهداشت عمومی ارائه کردند تا آنها واکنشها را با یکدیگر مقایسه کنند. درنهایت پژوهشگران دریافتند که متخصصان در ۷۹ درصد از مواقع، پاسخ هوش مصنوعی به ۲۰۰ سؤال را ترجیح میدادند. درواقع پاسخ ChatGPT چهاربرابر بیشتر از پاسخ پزشکان نمره «خوب» یا «خیلی خوب» و ۱۰ برابر بیشتر نمره «همدلانه» و «خیلی همدلانه» دریافت کرد.
**نمونهای از واکنش یک پزشک و ChatGPT به مشکل بیمار
در یکی از این سناریوها بیمار اعلام میکرد که ممکن است یک خلال دندان را بلعیده باشد. پاسخ پزشک به این گزاره چنین بود: «اگرچه خیلیها خلال دندان را بدون مشکل بلعیدهاند، اما اگر ۲ تا ۶ ساعت گذشته باشد، احتمالاً خلال حالا به روده رسیده است؛ بنابراین درآوردن آن کار آسانی نیست. اگر دچار دلدرد شدید، تعلل نکنید و به اورژانس بروید و حتماً بگویید که خلال دندان بلعیدهاید.»
درآنسو، هوش مصنوعی پس از اندکی فکرکردن، پاسخ همدلانهتری را ارائه کرد. ChatGPT نوشت: «اگر یک شیء خارجی را بلعیده باشید، طبیعی است که نگران باشید.» این چتبات توضیح داد که خلال دندان میتواند در گلو گیر کند یا به مسیر گوارش آسیب بزند و موجب جراحت جدی شود، اما بعید است که چنین اتفاقی از بابت یک خلال دندان ساده که اندازه آن صرفاً ۲ سانتیمتر است، رخ دهد.
ChatGPT همچنین گفت: «بااینحال، هر ناراحتی نظیر درد شکم، دشواری در بلعیدن یا تهوع نیازمند ارزیابیهای پزشکی است. قابل درک است که احساس ترس داشته باشید، اما سعی کنید بیشازحد نگران نشوید.»
محققان امیدوارند که این سیستمها در آینده بتوانند برای کمک به کاهش حجم کارها به کمک پزشکان بیایند.
انتهای پیام/۱۱۰/
گروهی از پژوهشگران از یک پزشک واقعی و ChatGPT خواستند تا به سناریوهای گوناگون واکنش نشان دهند. آنها سپس این پاسخها را به تعدادی متخصص بهداشت عمومی ارائه کردند تا آنها واکنشها را با یکدیگر مقایسه کنند. درنهایت پژوهشگران دریافتند که متخصصان در ۷۹ درصد از مواقع، پاسخ هوش مصنوعی به ۲۰۰ سؤال را ترجیح میدادند. درواقع پاسخ ChatGPT چهاربرابر بیشتر از پاسخ پزشکان نمره «خوب» یا «خیلی خوب» و ۱۰ برابر بیشتر نمره «همدلانه» و «خیلی همدلانه» دریافت کرد.
**نمونهای از واکنش یک پزشک و ChatGPT به مشکل بیمار
در یکی از این سناریوها بیمار اعلام میکرد که ممکن است یک خلال دندان را بلعیده باشد. پاسخ پزشک به این گزاره چنین بود: «اگرچه خیلیها خلال دندان را بدون مشکل بلعیدهاند، اما اگر ۲ تا ۶ ساعت گذشته باشد، احتمالاً خلال حالا به روده رسیده است؛ بنابراین درآوردن آن کار آسانی نیست. اگر دچار دلدرد شدید، تعلل نکنید و به اورژانس بروید و حتماً بگویید که خلال دندان بلعیدهاید.»
درآنسو، هوش مصنوعی پس از اندکی فکرکردن، پاسخ همدلانهتری را ارائه کرد. ChatGPT نوشت: «اگر یک شیء خارجی را بلعیده باشید، طبیعی است که نگران باشید.» این چتبات توضیح داد که خلال دندان میتواند در گلو گیر کند یا به مسیر گوارش آسیب بزند و موجب جراحت جدی شود، اما بعید است که چنین اتفاقی از بابت یک خلال دندان ساده که اندازه آن صرفاً ۲ سانتیمتر است، رخ دهد.
ChatGPT همچنین گفت: «بااینحال، هر ناراحتی نظیر درد شکم، دشواری در بلعیدن یا تهوع نیازمند ارزیابیهای پزشکی است. قابل درک است که احساس ترس داشته باشید، اما سعی کنید بیشازحد نگران نشوید.»
محققان امیدوارند که این سیستمها در آینده بتوانند برای کمک به کاهش حجم کارها به کمک پزشکان بیایند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/