صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۷ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
در گفتگو با آنا تأکید شد

  وزارت صمت یا وزارت خودرو؟!

استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است؛ نگاه وکلای مردم در مجلس به وزارت صنعت، معدن و تجارت یک نگاه تک بعدی وصرفاً وزارت خودرو است.
کد خبر : 844584

امیر حسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا به موضوع استیضاح فاطمی امین پرداخت و گفت: وزیر باید استیضاح می‌شد، اما نه به دلایلی که در مجلس مطرح شد. موافقان و مخالفان استیضاح فاطمی امین فقط در رابطه با خودرو حرف برای گفتن داشتند و به موضوعات مهم صنعت، معدن و تجارت نپرداختند و از وزیر مورد استیضاح، سوالی در خصوص سایر اولویت‌ها در بخش‌های مرتبط با صنایع و معادن و تجارت نداشتند.

او تصریح داشت: همه می‌دانند قیمت خودرو بالاست، اما هیچ فردی جسارت و آگاهی نسبت به اعلام راهکار نداشته و تنها به موضوع افزایش قیمت خودرو در صحن علنی مجلس پرداختند.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران گفت:اما باید پذیرفت فاطمی امین در وزارت صمت زحمت کشید، اما وزیر سابق صمت از همان ابتدا یکسری قول‌هایی که قطعاً ضرورتی هم برای ارائه آن نبود، داد و در نهایت برخلاف وعده‌ها عمل شد. به عنوان نمونه هیچ گاه انتظاری برای کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو از وزیر وقت نبوده، اما فاطمی امین بر این بحث پافشاری بدون برنامه ریزی و بدون درنظر گرفتن تورم داشت.

به گفته کاکایی؛ نگاه مجلس به وزارت صمت تک بعدی است و تنها موضوع خودرو دلیل برکناری وزیر است؛ آیا وزیر وزارت صنعت، معدن و تجارت فقط وزیر خودرو است؟ البته این دیدگاه تازگی ندارد و بار‌ها بحث استیضاح وزیران در مجلس تنها با رویکرد خودرویی است.

او ادامه داد: موضوعات مهم مانند توسعه در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از دید نمایندگان دراولویت نیست، این بزرگترین آسیب به بخش بزرگ صنعت خودرو سازی کشور است چراکه دخالت بیش از حد در صنعت خودرو را نشان می‌دهد و اینکه این صنعت مورد توجه عده‌ای است که هیچ تدبیر و برنامه‌ای برای خودروسازی ندارند.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وکلایی که واردات خودروی دست دوم را راه حل چالش خودرویی کشورمی دانند چطور می‌خواهند با هدف حمایت از مردم برای صنعت خودرو و بازار این محصولات نسخه جدید با وزیر جدید بپیچند؟! این‌ها باید جوابگو باشند که این مملکت توسعه صنعتی می‌خواهد یا توسعه بازرگانی؟ آیا می‌خواهند با دنیا رابطه داشته باشند یاخیر؟ آیا دلار برای واردات خودروی دست دوم دارند یا ندارند؟ اگر دلار برای چنین وارداتی در اختیار است پس چرا صرف واردات قطعات مورد نیاز خودروساز وکالای اساسی یا دارو نمی‌شود؟

انتهای پیام/

ارسال نظر