خلاقها از اهمیت و جایگاهی هم تراز دانشبنیانها برخوردارند
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این رویداد که با حمایت ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری برگزار شد، تعدادی از مدیران خانههای خلاق و نوآوری گرد هم آمدند تا در فضایی صمیمی و بدون واسطه، از توانمندیها، تجارب، دغدغهها، برنامههای آینده در حمایت و توسعه صنایع خلاق با معاون علمی، فناوری رییسجمهوری بگویند.
روح الله دهقانی در این نشست با تاکید بر این که خلاقیت، بخش جدایی ناپذیر و پیش برنده روبه جلوی اقتصاد دانشبنیان است، ادامه داد: «خلاقیت» و «فناوری» دو بال راهبردی و سرنوشت ساز در حرکت رو به پیشرفت اقتصاد دانش بنیان هستند. در این حرکت، اگر بال خلاقیت از بال فناوری مهمتر نباشد دست کم به اندازه آن حائز اهمیت است. معتقدم آن چه که ارزش افزوده بسیار چشمگیر و مردمی شدن اقتصاد داتشبنیان را رنگ تحقق میبخشد، بخش مربوط به خلاقیت بوده و شرکتهای خلاق در این عرصه، نقشی راهبردی ایفا میکنند.
**آینده کشور در دستان خلاقها
دهقانی، با بیان اینکه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری به دنبال افزایش دامنه اثرگذاری شرکتهای خلاق است ادامه داد: بر همین اساس در کنار ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی، یک اداره کل تحت عنوان اداره کل اقتصاد خلاق شکل گرفته است که این امر، نشان از اهمیت بالای این حوزه دارد. با پیگیریهای مستمر و جدی صورت گرفته توسط معاونت علمی، زمینههای لازم فراهم شده است تا شرکتهای خلاق نیز از مزایای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان بهرهمند شوند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، اقتصاد خلاق را وجه مردمی و بازارساز اقتصاد دانشبنیان برشمرد و گفت: معتقدم حوزه اقتصاد خلاق به چند دلیل زودتر به بهره برددری میرسد که مهمترین علت آن، ارتباط مستقبم و نزدیک با زندگی مردم است. زودبازدهتر بودن و نیاز به حجم سرمایهگذاری کمتر در کنار بازدهی فراگیرتر از دیگر مزایای اقتصاد خلاق به شمار میروند.
**«خانههای خلاق و نوآوری» بستری برای ورود خلاقیت به بازار
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهوری، با بیان اینکه در تعریف جدید از ارزیابی شرکتهای دانشبنیان، شرکتها خلاق جایگاه و شأن همتراز این شرکتها دارند، افزود: در دنیا تعاریف متعددی برای نوآوری مطرح است که یکی از این تعاریف، نوآوری را ترکیب خلاقانه چند فناوری میداند. ورود و تولی گری معاونت علمی به حوزه خلاق، در حالی که نهادهای متولی محصولات فرهنگی و هنری در جامعه وجود دارند، مبتنی بر دیدگاهی دوراندیشانه و نوآوری محور است. معاونت علمی، متولی حمایت از خلاقیت و نوآوری است بنابراین از حوزههای حایز نوآوری حمایت میکند. شرکتهای خلاق هم از وجه فناوری برخوردارند، اما خلاقیت در این شرکتهاپررننگتر است، همان گونه که شرکتهای دانشبنیان هم از خلاقیت بهره میبرند، اما عمده تکیه آنها به فناوری است.
بر مبنای تعریف جدید، شرکتهایی که بر بال فناوری متکیتر هستند شرکتهای دانشبنیان و آن دسته از شرکتها که خلاقیت پررنگتری دارند، شرکت خلاق تلقی میشوند؛ این دو نوع شرکت از حیث اهمیت، اثرگذاری و اولویتبندی تفاوتی با یکدیگر نداشته و هر دو در چرخه اقتصاد دانشبنیان به یک میزان حائز اهمیت هستند.
وی افزود: خانههای خلاق و نوآوری نیز بر اساس این تعریف، بسترهایی برای پیوند میان فناوری و نوآوری و شکلگیری شرکتهای خلاق در حوزههای گوناگون موضوعی هستند. خانههای خلاق و نوآوری تجهیزات و زیرساختها را در آن موضوع خاص در اختیار کسانی قرار میدهند که خلاقیت دارند، اما میخواهند خلاقیت خود را به بازار متصل کنند. خانههای خلاق، به افراد یا تیمها کمک میکنند تا گوهر خلاقیت را به محصول و خدمت قابل عرصه به بازار و رقابتی تبدیل شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهوری با اشاره به حمایت از خانههای خلاق و نوآوری استانی به ویژه در مناطق محروم، عنوان کرد: تا پایان امسال با روشهای اهرم کردن چند صندوق تخصصی تا پانصد میلیارد تومان برای سرمایه گذاری شکل بگیرد تا خون تازهای در رگهای حوزه صنایع خلاق و فرهنگی جریان پیدا کند.
وی با بیان اینکه در ساختار جدید ارزیابی شرکتها، تعارضی میان خلاق بودن و دانشبنیان بودن یک شرکت وجود ندارد، اظهار کرد: بسیاری از شرکتهای خلاق، از فناوری هم به اندازه خلاقیت بهره میبرند و شرکت خلاق میتواند دانش بنیان هم باشد. در ساختار جدید ارزیابی شرکتهای دانش بنیان طبقه بندی شرکتها بر مبنای عملکرد، ابعاد و میزان رشد دسته بندی خواهند شد.
دهقانی بیان کرد: تمام تلاشم این است ددگر دوره مسئولیتم این باشد که علاوه بر خلق محصولاتی دانش بنیان درخور و اثرگذار شاهد خلق چند اثر خلاق ماندگار و تحول آفرین باشیم. این جمع با ظرفیتهایی که دارد میتواند بزرگترین ترویج دهنده، تبلیغ کننده و توسعه دهنده اقتصاد خلاق باشد
انتهای پیام/