صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
در گفتگو با آنا مطرح شد

دولت تولید خودرو را چگونه افزایش می دهد؟

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: مشکل خودروسازان تنها به حوزه ارزی محدود نمی‌شود و بخش اعظم آن مربوط به حوزه قیمت گذاری است.
کد خبر : 844251

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه هدف گذاری تولید ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری مشروط به ادای دین ارزی دولت به خودروسازان مقدور است، گفت: هر خودروی تولید داخل حدود ۲ هزار یورو ارزبری (نیاز ارزی) دارد. این در حالی است که دولت از ابتدای امثال این میزان ارز برای تامین نیاز خودروسازان را تامین نکرده است. البته در جهت تامین این ارقام قول‌هایی داده شده که هنوز عملیاتی نشده است و در صورتی که تا ۲ هفته آینده این ارقام به دست خودروسازان نرسد، نمی‌توان به اجرای تعهد ۱.۷ میلیون دستگاه خودرو برای سال جاری امیدوار بود.


وی ادامه داد: در صورتی که نیاز ارزی واحد‌های خودروسازی تامین نشود با افت تولید در این بخش رو به رو هستیم. البته مشکل خودروسازان تنها به حوزه ارزی محدود نمی‌شود و بخش اعظم آن مربوط به حوزه قیمت گذاری است. شورای رقابت میانگین قیمت خودرو را ۲۹ درصد افزایش داد؛ این در حالی است که حدود ۱۸ ماه پیش، قیمت خودرو ۱۸ درصد افزایش داشت که با وجود این افزایش قیمت، باز هم قیمت خودرو، کمتر از قیمت تمام شده آن بود. همین امر موجب ضرردهی خودروسازان شد که در سامانه کدال بورس مشخص شده است.

نعمت بخش با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه خودرو در بخش‌های مختلف از جمله فلزی، پلیمری و ... به طور متوسط حدود ۹۲ درصد گران شد، افزود: ۷۰ درصد هزینه تولید خودرو مربوط به مواد اولیه آن است؛ بنابراین اگر حدود ۶۴ درصد افزایش قیمت خودرو داشته باشیم، به مرز قیمت تمام شده خودرو می‌رسیم و تقریبا از زیان دهی خارج می‌شویم؛ این در حالی است که اکنون با افزایش ۲۹ درصدی قیمت موافقت شده است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران در صورتی که با افزایش قیمت خودرو با رقم حدود ۷۰ درصد محاسبات سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده موافقت می‌شد، می‌توان به سمت توسعه محصول گام بر داشت و به ارتقای کیفی خودرو‌ها امیدوار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر