صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۴۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲
وزیر صمت:

۴ سال با کاهش تولید خودرو روبرو بودیم

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه صنعت خودرو از سال ۱۳۹۷ تحریم شد، گفت: ۴ سال با کاهش تولید خودرو روبرو بودیم.
کد خبر : 843596

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا سید رضا فاطمی امین سه شنبه در گفت وگوی تلویزیونی با بیان اینکه صنعت خودرو از سال ۱۳۹۷ تحریم شد، افزود: سه تحریم در مرداد سال ۱۳۹۷ داشتیم که یکی از آنها خودرو بود، دشمن ما می داند که خودرو یک موضوع اجتماعی و اقتصادی بزرگ است که اگر به هم بریزد آثار بدی برای کشور خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تقاضای انباشته شده را در طول چهار سال داریم که این تقاضا به یک بیماری زمینه ای منجر و شکاف بین عرضه و تقاضا شد.

وزیر صمت با بیان اینکه خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نیز استفاده می شود، گفت: خودرو یک ویژگی دارد که می تواند کالای سرمایه ای شود. اگر تورم در کشور ایجاد و نرخ ارز بالا رود و مردم به دنبال حفظ ارزش دارایی باشند به دنبال خرید سکه و طلا و ارز می روند که این موارد دارای چالش هایی است که برای خودرو این چالش ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد: چهار سال یک کاهش تولید و توقف وارد داشتیم که منجر به شکاف شد و این بیماری بود که تورم، افزایش قیمت و جنگ ارزی در سال ۱۴۰۱ آن را تشدید کرد و تقاضای کاذب را در بازار ایجاد کرد.

فاطمی امین با اشاره به تاثیر قیمت ارز در اقتصاد کشور گفت: قیمت ارز از ۶ مسیر بر اقتصاد تاثیر می گذارد که یکی از این موارد افزایش قیمت مواد اولیه است که امکان دارد یک خودرو هزار دلار ارز بری داشته باشد و افزایش قیمت که در نیمه دوم سال گذشته داشتیم به خاطر بالا رفتن قیمت ارز نبود.

وی بیان داشت: یکی از روش های دیگر گرایش مردم به سمت کالاهایی برای حفظ ارزش پول است.

وزیر صمت با بیان اینکه اعلام کردم که قیمت تمام شده خودرو با قیمت های ثابت کاهش پیدا می کند، گفت: این قیمت متفاوت از قیمت بازار است این عبارت فنی بود و شاید نباید آن را به کار می بردم. آنچه که در جامعه منتشر شد، سوءبرداشت از قیمت تمام شده بود نه قیمت بازار.

انتهای پیام/

ارسال نظر