درخواست افزایش ۷۰ درصدی بلیت قطار از سوی شرکتهای ریلی
محمد درگاهی عضو انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری علم و فن آوری آنا درباره افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری اظهار داشت: ما در این انجمن درخواست افزایش قیمت را ارائه داده ایم و به جد پیگیر آن هستیم.
وی ادامه داد: صنعت ریلی به دلیل ماهیت آن یک صنعت کارگری بوده و نسبت به سایر گونههای حمل و نقل همواره عقبتر بوده است.
عضو انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری یادآور شد: در حالی که در سال ۹۸ قیمت بلیت قطار مشمول افزایش نشده بود سایر گونه های حمل و نقلی با افزایش قیمت تعرفه بلیت مواجه شدند و تعرفههای حمل و نقل ریلی مسافری یک سال از تورم عقب تر است.
مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل ریلی مسافری افزود: در شرایط موجود باید قیمت بلیت قطار ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یابد اما می دانیم که امکان آن وجود ندارد و مورد موافقت قرار نمیگیرد.
ثبت سفارش واردات واگن آزاد شد؟
درگاهی درباره واردات واگن تصریح کرد: در سالهای اخیر ثبت سفارش واردات واگن از سوی وزارت صمت ممنوع شده بود ولی در ماههای اخیر آزاد شده است؛ اما علت این که شرکتهای ریلی مسافری واردات واگن را متوقف کردهاند زیانده بودن آنهاست.
عدم حمایت دولت و شرکت راهآهن از شرکت های حمل و نقل ریلی اشاره و بیان کرد: شرکتهای ریلی مسافری استقبالی از توسعه ناوگان ندارند چون توسعه ناوگان مسافری شرکتهای ریلی چه از محل واردات و چه تولید داخل ناوگان ریلی توجیه اقتصادی ندارد.
این فعال صنعت ریلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه واردات هر دستگاه واگن مسافری چینی نوساز یک میلیون یورو هزینه دارد برای تامین یک رام قطار مسافری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است در حالی که چنین سرمایه گذاری در سایر صنایع و خدمات صرفه اقتصادی بیشتری دارد و شرکتهای ریلی حاضر به چنین سرمایه گذاری نیستند.
درگاهی افزود در صورتی که برخی معافیت ها مانند بهره برداری از لوکوموتیو حذف شود امکان توسعه ناوگان ریلی مسافری وجود دارد اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است؛ در حال حاضر ۳۰ درصد هزینه هر قطعه بلیت قطار به ازای هر مسافر، برای اجاره لوکوموتیو هزینه می شود.
عضو انجمن شرکتهای ریلی مسافری ادامه داد: تنها شرکتهای ریلی که وابسته به نهادهای اقتصادی بزرگ و خصولتی هستند توان ادامه فعالیت دارند که آنهم صرفاً با توجیه مسئولیت اجتماعی به این فعالیت ادامه میدهند؛ وگرنه توسعه ناوگان و صدور مجوز واردات واگن بدون در نظر گرفتن حمایتها، اتفاق مطلوبی برای شرکتهای ریلی نیست.
هزینه تعمیر و نگهداری واگن ها افزایش یافت
به گفته این فعال صنعت ریلی با شرایط موجود بازگشت سرمایه در حوزه توسعه ناوگان ریلی ۱۰ سال طول خواهد کشید که توجیه اقتصادی آن را از بین می برد؛ از سوی دیگر عمر واگن افزایش یافته و فرسوده می شود و هزینه های تعمیر و نگهداری آن هم افزایشی خواهد بود.
وی تاکید کرد: در حالی که کیفیت واگنهای داخلی پایین تر از مشابه خارجی است اما عملاً تولید داخل واگن گرانتر از واردات هزینه در پی دارد؛ ضمن اینکه زمان بندی تحویل واگن هایِ داخلیساز، متناسب با تعهد داده شده از سوی سازنده نیست و بیشتر طول میکشد.
مدیرعامل شرکت ریلی مسافری با بیان اینکه نیاز داخلی به حمل و نقل ریلی بسیار زیاد است گفت: در پیک های تعطیلات مانند نوروز یا عید فطر می بینیم که تقاضای سفر ریلی بالاست؛ اما به دلیل به صرفه نبودن سرمایه گذاری در این حوزه، بیشترِ شرکتهای ریلی تمایلی به توسعه ناوگان ندارد.
درگاهی یادآورشد: قیمتگذاری دستوری باعث عقب ماندگی صنعت ریلی مسافری شده و آزادسازی قیمتها به رقابتیتر شدن بازار و توسعه ناوگان و افزایش سفرها منجر خواهد شد.
انتهای پیام/