صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۲ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
در گفت‌وگو با رئیس شورای سیاستگذاری نمایشگاه مطرح شد

چرا حضور 900 شرکت‌ خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت به چشم برخی نیامد؟ وقتی منتقدان دولت برای غیبت شل و توتال دلواپس می‌شوند

بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پس از ٤ روز فعالیت روز یکشنبه (١٩ اردیبهشت ماه) به کار خود پایان داد.
کد خبر : 84297

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت این نمایشگاه از این جهت که در مدت کوتاهی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و رفع تحریم‌ها برگزار شد اهمیت بسیاری داشت. درباره کیفیت برگزاری این نمایشگاه و میزان تحقق اهداف مورد نظر با اکبر نعمت‌الهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت و رئیس شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم که متن آن به شرح زیر است:


بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به پایان رسید. این نمایشگاه تا چه حدی به اهداف تعیین‌شده دست یافت؟


نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از این لحاظ که چند ماه پس از رفع تحریم‌ها برگزار می‌شد، اهمیت بالایی داشت و از آن به عنوان یک سکوی پرتاب صنعت نفت به دوران پساتحریم نام برده می‌شد.


خوشبختانه با توجه به استقبال گسترده شرکت‌های داخلی و به‌ویژه شرکت‌های خارجی، این هدف محقق شد به گونه‌ای که نمایشگاه بیست و یکم به بزرگترین در نوع خود در ٢٠ سال گذشته تبدیل شد.


حضور نزدیک به ٩٠٠ شرکت خارجی به همراه بیش از یک هزار شرکت داخلی در فضایی در حدود ٧٠ هزار متر مربع و به عبارت دیگر با دربرگیری کل فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران، عظمت و تاثیرگذاری نمایشگاه ٢١ را نشان می‌دهد که در نوع خود بی‌سابقه است.


شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تلاش کردند در فرصت چهار روزه برگزاری، آخرین دستاوردهای فنی و تخصصی خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش بگذارند و در کنار آن موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه زیادی نیز به امضا برسانند که این موضوع نوید آینده‌ای روشن در زمینه توسعه همکاری‌ها می‌دهد.


حضور شرکت‌های خارجی را در نمایشگاه امسال که از اهمیت زیادی برخوردار بود، چگونه ارزیابی میکنید؟


چنانکه گفته شد در حدود ٩٠٠ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال حضور داشتند که در نوع خود بی‌سابقه بود.


حضور نیافتن چند شرکت اروپایی چرا باید این جریان سیاسی و رسانه‌ای را این‌قدر نگران و مضطرب کرده باشد؟ به راستی اگر شرکت هایی که مدنظر این جریان است حضور گسترده و فعالی در نمایشگاه ٢١ داشتند، دیگر زمینه‌ای برای انتقاد از نمایشگاه و وزارت نفت وجود نداشت؟ چرا قطعا وجود داشت، زیرا این بار جریان رسان‌های منتقد این ساز را کوک می‌کردند که حضور این شرکتها، باعث تضعیف شرکت‌های داخلی شده است

این تعداد شرکت از ٣٨ کشور صاحب برند و فعال در صنعت و تجارت نفت بودند.


نکته قابل توجه اینکه بر خلاف سال‌های قبل حضور فعال شرکت‌های خارجی و تلاش برای معرفی توانایی‌هایشان برای جلب مشارکت و همکاری با شرکت‌های ایرانی و حضور در صنعت نفت ایران کاملا محسوس بود و نمایشگاه امسال را از سال‌های قبل متمایز ساخته بود.


این تحرک، نشان از پایان عملی تحریم‌ها و تمایل جدی شرکت‌های خارجی برای بازگشت به صنعت نفت ایران دارد.


اما گویا برخی شرکت‌های نفتی خارجی مانند توتال، شل و بی‌پی که در ماه های اخیر برای جلب همکاری به ایران آمده بودند، در نمایشگاه حضور نداشتند و این مساله موجب انتقادهایی از سوی برخی رسانه ها شد و این مساله را به عنوان نقطه ضعف نمایشگاه برجسته کردند؟


به لحاظ کیفی، نمایشگاه امسال، بالاترین سطح حضور شرکت‌های خارجی را تجربه کرد.


چنانکه در پاسخ سوال قبلی تاکید شد، شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه، بر خلاف سال‌های قبل، حضور فعال و جدی در طول برگزاری نمایشگاه داشته و تلاش کردند تا در کنار نمایش دستاوردهای خود، نتایج عملی از این حضور را نیز داشته باشند.


نکته قابل توجه اینکه در نمایشگاه امسال کشورهای صاحب برند در صنعت نفت، مانند آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، ترکیه و دیگر کشورها هریک دارای پاویون اختصاصی در نمایشگاه بودند که سطح بزرگی از فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده بود.


در کنار این، کشورها و شرکت های بزرگ خارجی، در کنار برپایی غرفه، هیات‌های مذاکره کننده به نمایشگاه اعزام کرده بودند که به توافقات خوب و موثری هم منجر شد.


در مورد حضور نیافتن شرکت‌هایی مانند توتال، شل و بی پی باید این نکته یادآور شود که حضور نیافتن این شرکت‌ها در نمایشگاه امسال به دلیل کمبود زمان و به موقع اقدام نکردن آنها برای ثبت نام بود.


شرکت‌های بزرگ بین‌المللی معمولاً برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی دارند.


با توجه به اینکه، کمی بیش از سه ماه پس از اجرای برجام، نمایشگاه تهران برگزار می‌شد، به طور طبیعی زمان لازم برای حضور این شرکت‌ها وجود نداشت. در این حال این شرکت‌ها با دبیرخانه نمایشگاه تماس گرفته و از تمایل خود به حضور در نمایشگاه خبر داده بودند و حتی فضای مورد نیازشان را رزرو کردند اما به دلیل کمبود وقت، فرصت حضور در قالب تاسیس غرفه فراهم نشد.


با این حال شرکت‌هایی مانند توتال، هیات‌های ویژه‌ای را برای ارزیابی نمایشگاه و انجام مذاکره در طول برگزاری نمایشگاه اعزام کرده بودند و در عمل حضور فعالی داشتند.


اما این موضوع، بهانه ای برای رسانه های منتقد شده است تا دستاوردهای نمایشگاه و در کل دستاوردهای دولت در موضوع برجام را زیر سوال برند؟


چنین موضعی از سوی رسانه‌های منتقد و مخالف، امری قابل پیش بینی است. باید توجه شود که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم و به خصوص پس از اجرای برجام، جریان رسانه‌ای منتقد و مخالف دولت و برجام، کدام موضع مثبت را اتخاذ کرده است؟


این جریان رسانه‌ای تلاش دارد از هر مساله کوچکی استفاده و دستاوردهای بزرگ دولت و صنعت نفت را زیر سوال برد.


جریان مزبور با همراهی رسانه ملی، روند نامناسبی را در تخریب دولت و دستاوردهای صنعت نفت در پیش گرفته است و از هیچ فرصتی برای این کار دریغ نمی‌‌کند.


جای طرح این سوال است که حضور نیافتن چند شرکت اروپایی چرا باید این جریان سیاسی و رسانه‌ای را این‌قدر نگران و مضطرب کرده باشد؟ به راستی اگر شرکت هایی که مدنظر این جریان است حضور گسترده و فعالی در نمایشگاه ٢١ داشتند، دیگر زمینه‌ای برای انتقاد از نمایشگاه و وزارت نفت وجود نداشت؟ چرا قطعا وجود داشت، زیرا این بار جریان رسان‌های منتقد این ساز را کوک می‌کردند که حضور این شرکتها، باعث تضعیف شرکت‌های داخلی شده است.


بنابراین واضح است که این جریان و رسانه‌هایشان در هر حالتی باید دست به انتقاد، تخریب و مخالفت و بداخلاقی بزند زیرا موجودیت خود را بر این اساس قرار داده است و این مسائل فقط بهانه‌ای برای آنهاست.


آیا عجیب نیست که آنها حضور فعال و با نشاط بیش از ١٩٠٠ شرکت داخلی و خارجی را نادیده می‌گیرند و به صرف حضور نیافتن چند شرکت، بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت نفت در خاورمیانه را زیر سوال می‌برند؛ در حالی که در شرایط پسابرجام باید همه تلاش کنند تا با ارائه تصویری جذاب از پتانسیل‌های کشور زمینه جلب همکاری‌های بین‌المللی را در کشور ارتقا داد تا پروژه ایران‌هراسی دشمنان نقش برآب شود.


اینکه عده‌ای تلاش می کنند ایران منزوی شود و دستاوردهای دولت دیده نشود خدمت به کشور به شمار نمی‌رود.


در اینجا تاکید می‌کنم که نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت به لحاظ کیفیت و کمیت حضور شرکت‌های خارجی از موفقترین نمایشگاه‌ها بود و به طور جدی معتقد هستم که نقش مهمی در بازیابی صنعت نفت و احیای موقعیت کشورمان در سطح بین‌المللی داشت که آثار عینی آن در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.


استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت از شلوغ ترین و پربازدیدترین نمایشگاه‌های سال‌های اخیر بود. بنابراین نفس برگزاری آن از اهیمت بالایی برخوردار است.


در نمایشگاه امسال شاهد حضور برخی هیات‌های خارجی در سطح بالا بودیم . دیدار وزیر نفت عمان از نمایشگاه و همچنین وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند، هیات ٣٥ نفره لهستانی به ریاست معاون وزیر انرژی این کشور، معاون توسعه تجاری پرتغال، و تعدادی از سفرای کشورهای خارجی از نکات قابل توجه بود.


حضور معاون اول محترم رئیس‌جمهوری و حمایت قاطع ایشان، وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان حقوقی و علمی رئیس جمهور، نمایندگان فعلی و آینده مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه باید یادآور شد.


گفته می‌شود در جریان برگزاری نمایشگاه، مذاکرات و توافقات زیادی هم میان شرکت های و هیات های داخلی و خارجی صورت گرفت. در مورد جزئیات این مذاکرات توافقات توضیح می دهید؟


انجام مذاکره و توافق جز ذاتی برگزاری نمایشگاه است که در نمایشگاه امسال نیز این مهم وجود داشت. در جریان برگزاری نمایشگاه بین شرکت های ایرانی خصوصی و دولتی توافقات خوبی به‌دست آمد.


همچنین قراردادهای متعددی بین شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت در حوزه‌های مختلف منعقد شد. از جمله قراردادهای خوبی بین پژوهشگاه صنعت نفت با شرکت‌های داخلی در حوزه های مختلف برای مطالعه و اجرای طرح‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بسته شد که به غنای نمایشگاه امسال افزود.


علاوه براین توافقات قابل توجهی بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌ها، هیات‌های خارجی از کشورهای کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه ، آلمان، هند، نروژ ، روسیه هلند و چین به‌دست آمد که در نوع خود کم سابقه بود.


در کل می توان ادعا کرد که عمده توافقات و مذاکرات صورت‌گرفته درخلال نمایشگاه ٢١ حول افزایش توان فنی و دانش تخصصی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت بود که ان‌شاءالله آثار آن را در آینده مشاهده خواهیم کرد.


به شرکت‌های ایرانی اشاره کردید. دستاورد نمایشگاه امسال را برای شرکت‌های ایرانی به خصوص شرکت‌های سازنده تجهیزات تخصصی نفت و گاز چگونه ارزیابی می کنید؟


انجام مذاکره و توافق جز ذاتی برگزاری نمایشگاه است که در نمایشگاه امسال نیز این مهم وجود داشت. در جریان برگزاری نمایشگاه بین شرکت های ایرانی خصوصی و دولتی توافقات خوبی به‌دست آمد. قراردادهای متعددی بین شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت در حوزه‌های مختلف منعقد شد

نمایشگاه امسال فرصتی بی نظیر برای بخش خصوصی کشور بودتا پازل توانمندی و حضور خود را پس از چند سال رکود کامل کند.


هرچند در نگاه اول، حضور رقبای کهنه کار بین‌المللی بخش خصوصی بویژه سازندگان تجهیزات داخلی را نگران می‌کند، نمایشگاه امسال این فرصت را فراهم کرد که شرکت‌های داخلی توان خود را در مقابل شرکت‌های خارجی و دانش روز مورد ارزیابی قرار دهند و زمینه مشارکت و همکاری برای ارتقای سطح توان فنی و تخصصی خود را در حوزه‌های مخلفت پیدا کنند.


نکته قابل ذکر این است که در نمایشگاه امسال، شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت نفت به طور فعال و در یک فضای گسترده و متمرکز حضور یافتند و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند.


در کل باید اذعان کرد که نمایشگاه تهران و زمینه‌سازی برای انتقال تکنولوژی، بومی‌سازی دانش فنی، جذب سرمایه و فرصت همکاری نه تنها بخش خصوصی کشور را تضعیف نمی‌کند، بلکه شرایط را برای درآمد بیشتر با افزایش توانمندی آنها در بازار داخلی و بازارهای منطقه و جهان فراهم می‌کند.


امسال از سوی مقام معظم رهبری ، سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل نامگذاری شده است. نمایشگاه ٢١ نفت ، گاز، پالایش و پتروشیمی تا چه حدی در راستای این شعار گام برداشت؟


صنعت نفت در بطن و محور اقتصاد مقاومتی قرار دارد به گونه‌ای که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، اقتصاد مقاومتی محور حرکت و توسعه صنعت نفت بوده است. در نمایشگاه امسال نیز به تبع شعار سال یعنی «اقنصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حرکت خوبی در جهت معرفی دستاوردهای صنعت نفت در این حوزه و برنامه آینده صورت گرفت . هدفگذاری نمایشگاه نیز بر این محور قرار داشت.


حضور بیش از هزار شرکت داخلی در نمایشگاه و فعالیت خوب این شرکت‌ها در نمایش آخرین دستاوردها و همچنین مذاکره با یکدیگر، از مزیت‌های نمایشگاه امسال به شمار می رود.


در این راستا، ١٠ پنل تخصصی صنعت نفت برگزار شد. همچنین نشست تخصصی صاحبان صنایع و کارآفرینان با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر نفت برگزار شد که در نوع خود جالب توجه بود.


در پایان بازتاب و جریان اطلاع‌رسانی نمایشگاه ٢١ را چگونه ارزیابی می کنید؟


نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران، با توجه به اینکه بزرگترین نمایشگاه در خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح جهانی به شمار می‌آید، از ظرفیت‌های بالای خبری و اطلاع‌رسانی برخوردار است.


حجم گسترده فعالیت‌ها و تحرکات، مذاکرات و توافقات در جریان برگزاری نمایشگاه، این رویداد را به یکی از پرخبرترین رویدادهای سالانه اقتصاد ایران تبدیل کرده است که امسال با توجه به شرایط پساتحریم خود را بیشتر نشان داد.


خبرنگاران شاید بهتر از هرکسی جامعیت و رونق نمایشگاه بیست و یکم را دیده و مخابره کرده‌اند اما گاهی سیاست‌های برخی رسانه ها مبتنی بر تخریب دولت است و بر همین اساس کوچکترین مسائل را بزرگنمایی می کنند و چشم خود را بر دستاوردهای واقعی، ملموس و عینی می‌بندند. با وجود این بداخلاقی‌های رسانه‌ای، خوشبختانه مردم و افکار عمومی در داخل و خارج وضع حال و آینده ایران را روشن می‌بینند و به همین دلیل امیدوارانه برای توسعه همکاریها فعالیت می کنند.


در پایان لازم می دانم از همه خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه که در طول برگزاری نمایشگاه نهایت تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی دقیق و سریع و انعکاس رویدادهای نمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت انجام دادند تشکر و قدردانی کنم.


انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت نفت
ارسال نظر