صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
سال ۱۴۰۱ انجام شد؛

ثبت ۳ میلیارد تبادل الکترونیکی اطلاعات میان دستگاه‌های دولتی

سال گذشته میان دستگاه‌های دولتی ۳ میلیارد و میان دستگاه‌های دولتی و کسب‌وکار‌ها ۴٫۵ میلیارد تبادل الکترونیکی اطلاعات ثبت شده است.
کد خبر : 842297

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB)، که وظیفه پاسخ‌گویی به استعلام‌های بین دستگاهی و به‌طور ویژه دولت با دولت را بر عهده دارد، در سال ۱۴۰۱ بیش از سه میلیارد تبادل اطلاعات به‌صورت الکترونیکی را ثبت کرده است.

روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام این خبر توضیح داده که طبق اطلاعات ثبت‌شده از تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت در سال ۱۴۰۱، فروردین سال گذشته حدوداً ۱۷۵ میلیون تراکنش به ثبت رسیده که نشان می‌دهد ماه اول سال گذشته کم‌کارترین ماه از نظر میزان تبادل الکترونیکی اطلاعت بوده است.

همچنین، تیر ماه ۱۴۰۱ با ثبت تقریبی ۲۸۰ میلیون تراکنش، شلوغ‌ترین ماه کاری سال قبل بوده است. گذرگاه خدمات دولت در حالی سال گذشته سه میلیارد تراکنش را ثبت کرده که به غیر از ماه فروردین، تعداد تراکنش‌ها در ۱۱ ماه دیگر از مرز بیش از ۲۱۲ میلیون تراکنش عبور کرده است.

گذرگاه خدمات دولت (GSB) در مجموع طی سال گذشته، یک هزار و ۸۸۲ سرویس به مشتریان خود ارائه داده، میزبان ۷۷ دستگاه سرویس‌دهنده و ۳۲۶ دستگاه سرویس‌گیرنده بوده است.

سامانه GSB سامانه‌ای محسوب می‌شود که با هدف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد و راه‌اندازی شده است. GSB این امکان را برای ذی‌نفعان ایجاد کرده که بدون نیاز به راه‌اندازی چندین شبکه ارتباطی مجزا و اتصال به سرویس‌های الکترونیکی به‌صورت انفرادی، تنها با یک ارتباط شبکه از تمامی خدمات این سامانه به صورت یکپارچه استفاده کنند.

روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات همچنین آمار‌هایی را از میزان تبادل الکترونیکی اطلاعات میان دولت و کسب‌وکار‌ها منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (PGSB) سال پرکاری را پشت سر گذاشت و بیش از چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تراکنش را ثبت کرد.

گذرگاه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ محلی برای انجام استعلامات الکترونیکی میان دولت و کسب‌وکار‌ها است که آمار تفکیکی تراکنش‌های آن در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، ماه خرداد با انجام حدود ۶۳ میلیون تراکنش و بهمن ماه با بیش از ۶۹۴ میلیون تراکنش به ترتیب کم‌کارترین و پرکارترین ماه‌های سال گذشته بوده‌اند.

آمار خاص بهمن‌‌ماه این گذرگاه نیز حاکی از این است که در پرتراکنش‌ترین ماه گذرگاه PGSB در سال گذشته، تعداد ۳۴۶ سرویس ارائه‌شده، ۴۵ دستگاه سرویس‌دهنده و ۶۷۷ دستگاه سرویس‌گیرنده فعالیت داشته‌اند.

خدمات پرکاربرد مورد استفاده در گذرگاه عمومی خدمات دولت شامل سرویس‌های وزارت کشور، مانند سرویس استعلام بیماری کرونا سکوی ایران من، سرویس ارسال پیام کوتاه دولت همراه و سرویس سپ (سامانه پیگیری) و یا همان سامانه نظرسنجی سازمان ادارای و استخدامی کشور است.

بر اساس آمار ثبت‌شده از تراکتنش‌های صورت‌گرفته در PGSB، سرویس‌دهنده‌های برتر در بازه زمانی فروردین تا اسفند که در مجموع ۴۶ دستگاه، از جمله وزارت کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان اداری و استخدامی کشور، بوده‌اند. در میان برترین سرویس‌گیرنده‌ها نیز اسامی نهاد‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش و شرکت‌هایی مثل اسنپ و تپسی در میان ۶۸۴ دستگاه دیده می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر