نکات طلایی ویژه داوطلبان برای روزهای باقی مانده تا کنکور
سمانه سلیمی، مدرس گروه مشاوره دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره توصیههای لازم به داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ گفت: نوبت دوم کنکور کارشناسی ۱۴۰۲ در تیر برگزار میشود که زمان زیادی باقی نمانده است.
وی افزود: داوطلبان کنکوری به چند گروه تقسیم میشوند، یک گروه افرادی هستند که تمام درسها را مطالعه کرده اند و باید تنها تست سوالات کنکور سالهای گذشته را کار کرده و سپس سوالات نادرست و پاسخ نداده را تحلیل کنند، توصیه در این زمینه به شرایطی بستگی دارد، ولی بهترین گزینه در حال حاضر تمرکز روی پایه دوازدهم است تا در امتحانات نهایی و شبه آزمونهای نهایی آموزش و پرورش موفق عمل کنند.
** داوطلبان کنکوری پایه دوازدهم را جدی بگیرند
سلیمی با بیان اینکه داوطلبان کنکور باید حین مطالعه امتحانات پایه دوزادهم تست هم کار کنند، تاکید کرد: تا زمان امتحانات خرداد باید همان مطالبی که خوانده شده بود مرور شوند اینگونه داوطلبان نیمی از مطالب را صد درصد مسلط خواهند بود و این رویکرد بهتر از این است که صد در صد مطالب را پنجاه درصد مسلط باشند. تست برای کنکوریها نوعی دوپینگ است که فرقی هم ندارد با کدام کتاب تست پیش میروند و با این حال، حواس داوطلبان باید به تاثیر معدل باشد که نباید از درسهای عمومی در امتحانات نهایی غافل شوند.
مدرس گروه مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به مواردی که خانوادههای کنکوری باید برای موفقیت فرزندان خود در کنکور انجام دهند، تاکید کرد: سبک زندگی خانواده دارای فرزند کنکوری باید با خانواده معمولی فرق داشته باشد، مثلا مهمانیها و رفت و آمدها کمتر شوند. اما نباید دائما به فرزندان یادآوری کنیم که دلیل مهمانی و مسافرتها آنها هستند. تغذیه سالم و برنامه خواب خانواده هم در این ایام مهم است که باید رعایت شود.
** استرس کنکور زاییده تفکرات داوطلبان است
سلیمی بیان کرد: والدین باید در ابتدا مشخص کنند که قبولی در کنکور فرزند آرزوی خودشان است یا فرزندانشان، و سپس متناسب با آن رفتار کنند برخورد شفقت آمیز این روزها خیلی کمک کننده است، شفقت یعنی اینکه خودم و فرزندم رنجی دارم که باید در کاهش آن تلاش کنم که ممکن است در قالب استرس خود را نشان دهند، اما این موضوع حاصل کلی فکر و داستانی است که ذهنیت آنرا میسازد.
مدرس گروه مشاوره دانشگاه تهران ادامه داد: خیلی وقتها اضطراب خودش را به شکل پرخاشگری نشان میدهد، پس اگر فرزند کنکوری پرخاشگر شد سعی کنیم رنج آنها را ببینیم و به اضطرابشان اعتبار دهیم، یعنی نگرانی داوطلبان و خانوادهها امری طبیعی است و باید به آن اعتبار بخشید. نوع واکنش افراد به اضطراب رفتار سالم و ناسالم را مشخص میکند و ممکن است برای خاموش کردن استرس داوطلب را وادار به تست زنی کنیم که نتیجه این اضطراب تفکر خیالی افراد است که برای فرار از این که نکند در کنکور قبول نشوم زاییده میشود و به معنای واقعی نیست.
** مقایسه کنکوریها با داوطلبان دیگر ممنوع!
وی با بیان اینکه والدین کنکوری باید اضطراب خود را کنترل کنند، تاکید کرد: تمام زندگی در کنکور خلاصه نمیشود و اگر بتوانیم آنرا در ذهن خود حل کنیم آرامش بیشتری خواهیم داشت و درنتیجه ارزشمندی فرزندان مشروط به قبولی در کنکور نمیشود. والدین بدانند که نباید فرزندان خود را در زمان کنکور با داوطلبان دیگر مقایسه کنند؛ چرا که این کار فرسودگی به همراه دارد، بلکه باید برای آنها اهمیت قائل شوند و برخی روزها فرزندان خود را به تفریج ببرند تا با نشاط بیشتری مطالعه کنند.
** داوطلبان استرسی پایه یازدهم در کنکور ۱۴۰۲ شرکت نکنند
مدرس گروه مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آیا اجباری در شرکت داوطلبان پایه یازدهم در نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ وجود دارد، اظهار کرد: این موضوع کاملا به داوطلب بستگی دارد، اگر مضطرب هستند با توجه به عدم اطلاع درباره تعداد زیادی از سوالات ممکن است روحیه خودشان را ببازند، ولی اگر صرفا برای آشنایی با شرایط باشد، کمک کننده است. باید به چشم یک شبیه سازی موقعیت فیزیکی نه یک معیار پیش بینی کننده به آن نگاه کنیم.
** اولویت دانش آموزان سال آخری رو امتحانات پایان ترم باشد
سلیمی در پاسخ به این سوال که امتحانات پایان ترم و مطالعه همزمان کنکور باعث انتقال استرس به دانش آموزان میشود، تاکید کرد: وقتی در شرایط امتحان پایان ترم هستیم بهتر است اولویت روی امتحان پایان ترم و تست زنی از همان مباحث باشد. تاثیر معدل باید در نظر گرفته شود، ولی یک تکنیک مهم برای مدیریت استرس مربوط به ذهن آگاهی است که داوطلبان میتوانند در اینترنت آن را مشاهده کنند.
مدرس گروه مشاوره دانشگاه تهران درباره انتخاب رشته مناسب داوطلبان کنکوری گفت: ما نمیتوانیم مطمئن باشیم تصمیمان بهترین تصمیم بوده، اما میتوانیم روی فرایند صحیح تصمیم گیری متمرکز شویم. ارزش ها، رغبتها و داستان زندگی ما میتوانند مولفههایی باشند که اگه براساس آنها انتخاب کردیم بتوانیم تا حدی رضایت تحصیلی و مسیر شغلی خود را تضمین کنیم.
سلیمی در پایان اضافه کرد: تصمیم گیری براساس معیارهای اجتماعی شاید در ابتدا به علت بحث جایگاه احساس خوبی دهد، اما اگر فرد با رشته اش تناسب نداشته باشد بعدها آسیبهای تحصیلی و شغلی زیادی را تجربه میکند. مشاورانی که در زمینه تیپ شناسی تسلط دارند میتوانند بچهها را به مسیر شغلی تحصیلی رضایت بخشی سوق بدهند.
وی در پایان تاکید کرد: در زمینه مشاوره برای انتخاب رشته مناسب بهتر است قبلش با صراحت از مرکز مشاوره بپرسید که براساس چه مولفههایی تصمیم خواهیم گرفت. خودشناسی، رشته شناسی، تناسب فرد و رشته، دانشگاه شناسی، مرتب کردن کد محل رشتهها، همه موضوعات مهمی برای انتخاب هستند که باید رعایت شوند.
قاسم شجاع
انتهای پیام/