هزینه مدیریت مصرف بنزین را از خودروسازان بگیرید نه مردم!
هدایت الله خادمی، کارشناس صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه پیش از دولت سیزدهم در حوزه بنزین، خودکفا شده و حتی در مقاطعی صادرکننده بنزین نیز بودیم، گفت: عقل حکم میکرد با آغاز به کار دولت سیزدهم، از خام فروشی پرهیز کرده و به سمت طراحی و ساخت پالایشگاه، مینی پالایشگاهها یا افزایش ظرفیت پالایشگاههای کشور با انجام اصلاحات، میرفتیم. این در حالی است که به جرات میتوان گفت از آغاز به کار این دولت، هیچ طرحی در زمینههای یاد شده، مطرح نشد.
وی ادامه داد: مردم نباید تاوان و هزینه عملکرد بد مسئولین را بدهند. وقتی مسئولین آمار مصرف بنزین در ایران را با اروپا مقایسه میکنند باید چند نکته را مدنظر داشته باشند؛ نخست اینکه سبد مصرف سوخت در ایران تقریبا تک محصولی بوده و حول بنزین میچرخد؛ چرا که سهم گاز سی ان جی به عنوان سوخت مصرفی بسیار اندک است و سایر سوختها نیز مانند ال. پی. جی یا برق نیز تقریبا در سبد رسمی سوخت کشور وجود ندارد. این درحالی است که در اروپا سبد مصرف سوخت خودروها تک محصولی نیست.
مقایسه مصرف بنزین ایران و اروپا خطا است
این کارشناس صنعت نفت با اشاره به اینکه نقش خودرو در اروپا با ایران متفاوت است، اظهار داشت: سیستم حمل و نقل عمومی در اروپا گسترده است و برای حمل و نقل درون شهری استفاده زیادی از خودروهای شخصی نمیشود و خودروهای شخصی عمدتا با هدف سفرهای بین شهری تهیه میشوند. این در حالی است که در ایران و حتی تهران، در برخی مناطق داخل شهری، تردد بدون خودرو شخصی تقریبا امکان پذیر نیست.
به گفته خادمی، مسئله مهم دیگر کیفیت خودرو و بنزین مصرفی ایران و اروپا است. در ایران خودروهای باکیفیت، تعداد محدودی هستند و عمده خودروهایی که در داخل کشور استفاده میشود از استاندارد بین المللی فاصله زیادی دارند، بنابراین مصرف سوخت آن یا بالا است یا به طور کامل قادر به سوزاندن سوخت نیستند. از سویی دیگر به جز در برخی استان ها، عدد اکتان بنزین در ایران ۸۷ است که رقم بالایی نیست. لازم به تاکید است که عدد اکتان بنزین، تنها یک مولفه برای اندازه گیری کیفیت آن است.
وی در پاسخ به اینکه آیا موافق افزایش نرخ بنزین به بهانه مدیریت مصرف آن، هستید، توضیح داد: خودروهای ما بی کیفیت هستند و مردم نیز در این بی کیفیتی نقشی ندارند؛ بنابراین قیمت بنزین در بلندمدت اثر قابل توجهی در مدیریت مصرف ندارد، گواه این موضوع آمار و ارقام موجود در سالهایی است که قیمت بنزین افزایش داشت. از سویی دیگر هزینه برای مدیریت مصرف بنزین را باید از خودروسازان مطالبه کنند نه مردم.
این کارشناس صنعت نفت با تاکید بر اینکه اگر قیمت بنزین افزایش یابد در پی آن قیمت همه کالاها نیز افزایش مییابد، گفت: راهکار مدیریت مصرف بنزین فقط ابزار قیمتی نیست، باید کیفیت خودروها افزایش یاید، در بخش پالایشگاه سازی و ایجاد ظرفیت اضافه باید تحول ایجاد شود و راستای بهینه سازی مصرف سوخت گام برداشت.
انتهای پیام/