توسعه کشور در گروی توجه به دانشگاههای نسل سوم است
عطا الله پورعباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره آسیب شناسی مسئله محوری دانشگاهها گفت: نگاه سیاستگذاری برای توسعه نسلهای نوین دانشگاهی در جهت مسئله محوری دانشگاه هاست.
معاون سابق توسعه آموزش پزشکی افزود: وزارت رفاه دارای مراکز آمار است که سالانه در حوزهها و رشتههای مختلف نرخ بیکاری را منتشر میکند، آمار اشتغال در برخی رشتهها بالا و در بعضی پایین است.
دبیر کارگروه کشوری پاسخگویی اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: در سال ۹۵- ۹۶ بر اساس گزارشات اعلام شده نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از میانگین جامعه بالاتر اعلام شده است که از منظر سیاستگذاران به معنای هدر رفت سرمایه هاست.
پورعباسی ادامه داد: باید بازنگری کلی صورت بگیرد تا تعریف خود را در نسلهای جدید دانشگاهی متفاوت کنیم. برای مثال، با برخی از مسائلی که در جامعه مواجه هستیم و با عنوان بازار شناخته شده و جامعه به آن نیاز دارد نباید تنها در یک رشته دانشگاهی گنجانده شود.
رئیس کمیته کشوری مراکز نوآوری سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: بحثی مانند رباتیک که در جامعه ایران مطرح است تنها شامل یک رشته دانشگاهی نمیشود، بلکه فارغ التحصیلان مختلفی در کنار هم قرار میگیرند تا از این فناوری در جهت رفع نیازهای جامعه استفاده کنند که این جریان باعث شده تا نسلهای جدید دانشگاهی از قبیل دانشگاههای کارآفرین و دانشگاههای نسل سوم تشکیل شوند؛ بنابراین جریانی که از دل نیازهای جامعه خارج میشود در ادامه از دانشگاه به عنوان نهاد تولید دانش درخواست میشود تا دانش تولید شده در جهت رفع مسائل کشور باشد.
** خودکفایی ایران در تربیت نیروی انسانی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی ۴۰ سال گذشته در دانشگاههای علوم پزشکی نظام ابهام یافته آموزش علوم پزشکی در ارائه خدمات داشته ایم، یعنی نظام ارائه دهنده خدمات سلامت که وزارت بهداشت است متولی تربیت نیروی انسانی لازم برای این حوزه شده است و با یکدیگر از بستر ارائه خدمات و دادههای ارائه خدمات برای بازنگری در تربیت نیروی انسانی ادغام شه اند؛ بنابراین زمانی که تعداد پزشکان کم بود با بکار گیری روشهای درست در بستر ارائه خدمات نیروها تربیت شدند و به اینصورت سرعت تربیت و ظرفیت پذیرشها افزایش یافت و به خودکفایی رسیدیم.
رئیس کمیته کشوری مراکز نوآوری سلامت بیان کرد: در حال حاضر نگاه طولی به ۳ دهه گذشته نشان میدهد که بکارگیری این نظام ادغام شده باعث شده تا اهداف و دستاوردهای دیگر هم بتوانیم داشته باشیم. برای مثال در عرصه ارائه خدمت در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و سایر عرصهها در حال کشف نیازهای جامعه هستیم و از انجایی که دانشگاههای علوم پزشکی متولی ارائه خدمات هستند خیلی خوب میتوانند نیازها را کشف کنند. همچنین با طراحی نظام آموزش پزشکی نیازهای ارائه خدمت خیلی زود خود را در عرصههای آموزش نشان میدهد مثال بارز این موضوع این است که همزمان با شیوع ویروس کرونا نیازهای جدید خیلی سریع طی چند ماه خود را در آموزش پزشکی نشان دادند و راهنمایان دستیاران پزشکی در این زمینه بروز شد.
دبیر کارگروه کشوری پاسخگویی اجتماعی وزارت بهداشت اضافه کرد: نیازهای فناورانه در عرصه خدمت که کشف شده بود خیلی زود در دانشگاههای علوم پزشکی، دانشکدههای فناوری، مراکز رشد دانشگاههای علوم پزشکی منجر به محصول شد که این موارد به علت عرصه ارائه خدمت و کشف نیازها کمک کرد و این نیاز خیلی سریع منعکس به نظام آموزش کشور شد و این به نوعی ترجمانی برای دانشگاههای نسل نوین شد.
پورعباسی تاکید کرد: در دانشگاههای نسل سوم که به عنوان دانشگاه خلاق یا دانشگاه نوآوری و دانشگاه کارآفرینی شناخته شده اند چرخه تحقیق و توسعه یکی از مهمترین ارکان دانشگاهها بود. مثلا صرف اینکه دانشگاه نیروی ماهر تربیت کند ملاک دانشگاه نسل سوم نیست، کماکان اینکه ممکن است نیروی ماهر را هنرستان قویتر از دانشگاه تربیت کند، بلکه نقطه تکفیک کننده دانشگاه نسل سوم با دانشگاه تربیت کننده نیروی مهارتی در این است که چرخههای تحقیق و توسعه یعنی کشف نیازها و اصلاحهای فرایندی در دانشگاههای نسل سوم خیلی سریع اتفاق میافتد و نتیجه این میشود که دانشگاهها با سرعت بیشتر در خدمت حل مسائل جامعه باشند.
انتهای پیام/