صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
معاون وزیر راه خبر داد؛

حجم کالا‌های ترانزیتی از جاده‌های ایران از ۹ میلیون تن گذشت

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا توسط ناوگان ایرانی و خارجی حمل‌ونقل بین المللی جاده‌ای از قلمروی کشورمان در سال ۱۴۰۱ عبور کرد.
کد خبر : 841206

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای، داریوش امانی با اشاره به رشد حدود یک درصدی ترانزیت جاده‌ای نسبت به سال قبل و رشد ۴۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ (سال قبل از شیوع ویروس کرونا) اظهار داشت: علی‌رغم تغییر نسبی از نظر تناژ، از نظر تعداد سفر کامیون‌های ترانزیتی شاهد ۴ درصد رشد نسبت به سال قبل بوده‌ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای اعلام‌کرد: پایانه مرزی بازرگان با افزایش ۱۶ درصدی و بندر شهید رجایی با افزایش ۱۵ درصدی فعالترین مرزهای ترانزیت ورودی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بوده اند.

امانی افزود: سال گذشته با وجود بهبود شرایط حمل‌و نقل بین‌المللی بعد از پاندمی ویروس کرونا و رفع اکثر محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای ناشی از کرونا، لیکن به دلیل برخی چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، دستیابی به اهداف تعیین شده در حوزه ترانزیت را با مشکلاتی روبرو کرد ولی با این حال رشد ۴ درصدی تردد کامیون‌های ترانزیتی در شرایطی که اکثر کشورها با بحران اشتغال در حوزه حمل‌و نقل بین المللی روبرو بودند، بیانگر اهمیت مسیر ترانزیتی ایران در مقایسه با سایر مسیرهای آلترناتیو در منطقه برای دسترسی به بازارهای شرق به غرب و شمال به جنوب و بالعکس می باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از نکات مثبت سال گذشته در حوزه ترانزیت را بازگشایی مرزهای مشترک با ترکمنستان و کاهش تعرفه های متقابل عبوری بین دو کشور و همچنین افزایش اقبال تجار و شرکتهای حمل‌و نقلی کشورهای متعاهد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب در مسیرهای کریدور مذکور دانست و افزود: در صورت کاهش تشریفات اداری و ترانزیتی ارگان‌های ذیربط و مستقر در مرزها و بنادر، ارائه تسهیلات هماهنگ و تاثیرگذار و رقابتی سازی کرایه‌های حمل دریایی توسط خطوط کشتیرانی ایرانی به مقصد بنادر کشور در مقایسه با کرایه‌های حمل خطوط کشتیرانی خارجی به مقاصد سایر بنادر منطقه، کاهش زمان‌های توقف ناوگان و رسوب کالا در پایانه‌های مرزی و بنادر و همچنین مشارکت فعالتر بخش‌های خصوصی در حوزه های تجاری و حمل‌و نقلی بی تردید دستیابی به اهداف تعیین شده در بخش ترانزیت در سال جاری امکان پذیر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم مبنی بر همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت در قالب پیمان های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا، قطعاً با همراهی و همدلی تمامی دستگاه‌های همکار در بخش‌های دولتی و خصوصی امکان تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۲ دور از انتظار نمی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر