صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۰ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
یک مقام مسئول وزارت علوم در گفت‌وگو با آنا تأکید کرد؛

جهت‌دهی پژوهش‌های دانشگاهی به سمت بهبود تولید برای تحقق شعار سال

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت ورارت علوم گفت: پژوهش‌های دانشگاهی برای تحقق شعار سال باید به سمت بهبود و رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی کشور سوق داده شود.
کد خبر : 839292

محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، درباره لزوم توجه به تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) از سوی دانشگاه‌ها گفت: مسائل اقتصادی و مشکلات مرتبط با تولید از دغدغه‌های اصلی کشور محسوب شده و شعار سال جاری نیز به این موضوع اختصاص‌یافته است.

وی افزود: از طرفی انتظارات از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور طی سال‌های اخیر بیشتر به اثربخشی و مشارکت آن‌ها در بهبود شرایط جامعه معطوف شده است. بر این اساس در حال حاضر ضروری است، برنامه‌ها و فعالیت‌های گسترده‌تر و جدی‌تری توسط دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در راستای دغدغه‌ها و مسائل جامعه پیش‌بینی شود.

سیف تصریح کرد: شعار سال نیز به نوعی چکیده و خلاصه این مسائل است و طبیعتاً بایستی موردتوجه جدی واقع شده و فعالیت‌های متناسب در ابتدای سال طراحی و به‌صورت مناسبی به اجرا گذاشته شوند.  بدیهی است در زمان یک سال ممکن است، نتوان حرکت‌های اساسی و چشمگیری را انجام داد، اما می‌توان آغاز این حرکت‌ها را رقم زد و با برنامه‌های بلندمدت، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را به ایفای نقش جدی‌تر برای بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور تشویق کرد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم ادامه داد: در این مسیر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور می‌توانند به صورت‌های مختلف همکاری داشته باشند و در پشتیبانی علمی و تخصصی و تصمیم سازی‌های  مورد نیاز مشارکت کنند. اهم روش‌هایی که می‌توانند برای این همکاری‌ها استفاده شوند را می‌توان به شرح ذیل در نظر گرفت:

۱.      شناسایی، دسته بندی و مستند سازی موانع و مشکلات اجرایی برای بهبود وضع اقتصادی و صنعتی کشور

۲.      مشارکت با وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مسئول در تدوین برنامه‌ها ویژه برای رشد و بهبود تولید

۳.      استفاده از اعضای هیئت علمی به عنوان فرصت مطالعاتی در وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و کمک به برنامه ریزی‌های مناسب

۴.      جهت دهی پژوهش‌های دانشگاهی به سمت بهبود و رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی کشور

۵.      برگزاری نشست‌ها و جلسات تخصصی برای استفاده از توان علمی دانشمندان و اساتید دانشگاهی در تدوین راهکار‌های بهبود وضعیت اقتصادی و صنعتی

۶.      همکاری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تعیین ماموریت‌های علمی تخصصی مورد نیاز کشور و تقسیم کار ملی بین دانشگاه‌های کشور برای اجرای این ماموریت‌ها

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم اضافه کرد: برای اجرایی کردن این روش‌ها ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای در جامعه دانشگاهی کشور وجود دارد و حدود ۱۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه در استان‌های مختلف و نزدیک به ۳۰۰۰۰ عضو هیئت علمی با تخصص‌های متنوع می‌توانند همکاری‌های خوبی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و تولیدی کشور ارائه کنند.

سیف اضافه کرد: البته این مستلزم تعریف شفاف سازی مسایل اصلی و مکانیزم‌های تعامل توسط وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی و اجرایی مسئول است. در سال‌های اخیر این همکاری‌ها رو به بهبود بوده، ولی شرایط خاص کشور ایجاب می‌کند که با نگاهی ویژه همکاری مراکز علمی و اجرایی را توسعه داده و مقدمات رشد اقتصادی و تولیدی کشور را به صورت منطقی و همه جانبه فراهم کرد..

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم این هم افزایی بتواند به تحقق واقعی شعار سال کمک کرده و حرکت مستمری برای سازندگی بیش از پیش کشور فراهم کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر