صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

هشدار درباره اعتیاد مرگبار به داروی ضد اسهال!

تعدادی از افراد معتاد به اکسی‌کدون و مواد مخدر دیگر این روزها در آمریکا به‌‌طور گسترده‌ و خطرناکی به داروهای ضد اسهال روی آورده‌اند، که ممکن است مرگ آن‌ها را در پی داشته باشد.
کد خبر : 83869

به گزارش خبرنگار اجتماعی آنا، سم‌شناسان آمریکایی هشدار داده‌اند که اعتیاد به داروهای ضد اسهال ممکن است نتایج خطرناکی در پی داشته باشد و گاهی اوقات کشنده باشد. هشدار این کارشناسان اخیراً در سالنامه طب اورژانسی (Annals of Emergency Medicine) منتشر شده است.


به گزارش رادیو ملی NPR پژوهشگران نتایج بررسی دو پرونده مرگ افراد معتاد به مواد مخدر را منتشر کرده‌اند که سعی کرده بودند از داروی لوپرامید که از آن برای درمان اسهال استفاده می‌شود، به مقدار بسیار بیشتر از حد قابل تجویز استفاده کنند.


ویلیام اگلستون، پزشک داروساز و همکار مرکز سم‌شناسی بالینی ایالت نیویورک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی SUNY می‌گوید: «به علت هزینه پایین، سهولت دسترسی و وضعیت حقوقی، این ماده مخدری است که به کرات مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد.»


داروی لوپرامید را که با نام تجاری Imodium نیز به فروش می رسد، در آمریکا می‌توان بدون نسخه به صورت شربت یا قرص خریداری کرد. این دارو برخی از گیرنده‌ها را در مغز فعال می‌کند که سایر مواد شبه افیونی هم آنها را فعال می‌کند، اما در دوزهایی که برای درمان اسهال تجویز می‌شود، احساس شادی و سرخوشی به وجود نمی‌آورد.


به گفته اگلستون اگر این دارو در دوز 10 برابر یا بیشتر از موارد تجویز شده مصرف شود، می‌تواند از عوارض ترک مواد مخدر بکاهد و در دوزهای بسیار بالا می تواند عوارضی مشابه با استفاده گسترده و بی‌رویه از قرص‌های مواد مخدر یا هروئین به وجود آورد.


اما وقتی مصرف دارو به این حد برسد، لوپرامید ممکن است حتی خطرناکتر از مواد مخدر دیگر باشد. مصرف مواد مخدر به طور کلی سبب انسداد دستگاه تنفس می‌شود اما لوپرامید علاوه بر آن سبب اختلال در ضربان قلب نیز می‌شود.


به گفته اگلستون در چهار سال گذشته تماس با مرکز سم‌شناسی شمال نیویورک در مورد سوء‌مصرف لوپرامید هفت برابر شده است.


انتهای پیام/

برچسب ها: مواد مخدر
ارسال نظر