صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
طحان نظیف تشریح کرد؛

ابهامات شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها چه بود؟

سخنگوی شورای نگهبان درباره ابهامات و ایرادات این شورا به طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها،گفت: عمده اشکالات در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.
کد خبر : 838255

 به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و سومین گزارش‌ از سلسله گزارش‌های خود به مردم در حساب کاربری خود در «بله»، درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها، نوشت: «طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد.

وی اعلام کرد:عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان،‌ نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه مطلب خود آورده است: از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر.

همچنین عنوان «نیروهای شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیروهایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیروهایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حکم تبصره «۴» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد،یاد آور شد: توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند.

طحان نظیف اضافه کرد: به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «۲» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

وی تاکید کرد: در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل خود، به داشتن حداقل دوسال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان نوشت: همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیروهای شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «۳» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

طحان نظیف با بیان اینکه در کنار ابهامات پیش‌گفته شورای نگهبان، ممنوعیت مطلق انعقاد قراردادهای مذکور را مغایر بند «۱۰» اصل ۳ قانون اساسی تشخیص داد،اظهار کرد: همچنین به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، به پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

وی در پایان مطلب خود نوشت: هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر