صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فصل دوم «سینما هویت» به ایستگاه پایانی رسید؛

هویت‌سازی با طعم سینما و انیمیشن در شبکه امید

عوامل فصل دوم برنامه تلویزیونی «سینما هویت» که به روزهای پایانی پخش خود از شبکه امید رسیده از اهداف و ویژگی های آن می‌گویند.
کد خبر : 838227

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، فصل دوم برنامه تلویزیونی «سینما هویت» که از شبکه امید روی آنتن می‌رود، در آخرین روز‌های سال ۱۴۰۲ به روز‌های پایان پخش خود رسیده است. این فصل از «سینما هویت» نیز نوجوانان علاقه‌مند به مباحث سینمایی و فرهنگی به عنوان گروه مخاطب خود انتخاب کرده است تا تنها برنامه سینمایی مختص نوجوان در سیمای ملی لقب بگیرد. نوجوانانی که در انتخاب و تماشای آثار سینمایی علاوه بر عنصر سرگرمی، به واکاوی ابعاد فکری، فرهنگی و تاریخ آن اثر نیز علاقه دارند.

«سینما هویت» که روز‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۷ روی آنتن می‌رفت آثار شاخص سینمای جهان را از دریچه «هویت‌سازی» بررسی می‌کند. در این فصل از این برنامه مولفه‌ها و معیار‌های فیلم‌های مطرح سینمای کودک و نوجوان و انیمیشن‌های جریان‌ساز با توجه به همین معیار مورد بررسی قرار گرفتند.

امید پویانفر و عرفان بی‌طرف مجریان این برنامه تلویزیونی هستند که به تهیه‌کنندگی پیمان خزلی و سردبیری فرزانه کریمیان روی آنتن رفت. از سوی دیگر در بخش میز کارشناسی، اهالی فرهنگ و رسانه در گفتگو با مجری برنامه ابعاد تاریخی، فنی و پیشینه آثار مرتبط با سینمای کودک و نوجوان را بررسی می‌کنند.

** خلق جهانِ هویتی با ابزار سینما

در همین ارتباط، تهیه‌کننده این برنامه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا عنوان کرد: سینمای جهان با محوریت فرهنگ غربی تلاش زیادی برای خلق جهانِ هویتی و شکل‌گیری ارزش‌هایی که مدنظر خودشان است انجام داده‌اند. از آنجایی که تعداد زیادی از مخاطبان این جهان‌های هویتی، نوجوانان هستند ما در سینما هویت می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اساساً چه چیزی پشت پرده این تولیدات بوده و نقاط مثبت و منفی این مجموعه را نشان بدهیم.

پیمان خزلی افزود: از آنجایی که گروه سازنده «سینما هویت» جمعی از جوانان و نوجوانان بودند این فرصت برای من فراهم شد که از نزدیک با آن‌ها همکاری داشته باشم و در این برنامه لحظات شیرینی برای من در زندگی رقم خورد. به هر حال خودم هم خودم هم جوان هستم با این کار بر شور و اشتیاق من هم افزوده شد.

وی اظهار کرد: تولید فصل جدید سینما هویت از دی ماه شروع شد و از اوایل بهمن ماه روی آنتن رفت. این برنامه با موضوعات فیلم‌های هویت ساز نقد و بررسی خود را شروع کرد و به مرور مباحث دیگری همچون سینمای استراتژیک، ابرقهرمان‌های سینمای جهان، شخصیت‌های محبوب سینمایی و... به برنامه اضافه شد.

خزلی گفت: امیدوارم تعامل با جوانان ادامه‌دار باشد. تلاش ما این بود که در «سینما هویت» علاوه بر لذت بردن از فیلم‌ها، مخاطب را با پشت پرده ساخت این آثار آشنا کنیم. ضمن این که می‌خواهیم مخاطب درباره جهانی که فیلم برای ما می‌سازد تأمل بیشتری داشته باشد. از آنجایی که تاریخ و فرهنگ کشور ما و به تبع آن سینمای ما ظرفیت زیادی برای قهرمان‌سازی دارد، علاقه داشتم بیشتر پیرامون این مبحث صحبت کنم. جا دارد تشکر ویژه‌ای از همه عوامل برنامه و افرادی که برای تولید این برنامه کمک کردند تشکر کنم.

** برنامه‌ای نوجوانانه با ارائه اطلاعات تازه

امید پویانفر با اشاره به این که «سینما هویت» اولین تجربه اجرای تلویزیونی اوست نیز عنوان کرد:  مدیریت جدید شبکه امید اهمیت زیادی به محتوا و غنای برنامه می‌دهد از همین جهت من هم سعی کردم در اجرای برنامه توجه ویژه‌ای به مباحث داشته باشم و از پیش مطالعه و تحقیق و پژوهش انجام دهم. فکر می‌کنم با وجود این که برنامه ریتم بالای داشت،  بااین حال توانستیم اطلاعات مفیدی را به مخاطبانمان ارائه دهیم.

وی افزود: به نظر من در دنیای امروز که دنیای انفجار اطلاعات است و دسترسی نوجوانان و جوانان به منابع و فضای مجازی آسان شده، لازم است که ما هم با مجهز و آگاهی بخشی به نوجوانان ایرانی زمینه‌ای را فراهم کنیم که خدایی نکرده آسیبی نبینند. امروز دیگر رسانه کارکرد گذشته خود را ندارد و به درجه‌ای از اهمیت رسیده که به جزیی لاینفک از زندگی ما تبدیل شده است.

مجری‌کارشناس برنامه «سینما هویت» گفت: هویت‌سازی برای نوجوانان و جوانان در هالیوود خیلی جدی گرفته می‌شود، به طوری که سالانه هزینه‌های هنگفتی برای آن انجام می‌دهند. ما در سینماهویت سراغ فیلم‌ها و پرونده‌هایی رفتیم که در بحث هویت‌سازی سر و صدا کردند و باعث شدند مخاطبان زیادی به تماشای آن‌ها بنشینند. از همین جهت بود که موضوعاتی مانند ابرقهرمان‌ها، بدمن‌های سینما، جادو و سحر در فیلم‌ها، اقتباس از بازی‌ها در سینما، دنیای انیمیشن سازی در برنامه سینماهویت مطرح شد و ابعاد مختلف آن زیر ذره بین کارشناسی قرار گرفت.

وی افزود: ما به دلیل وسعت سینما و از جهتی زمان محدودی در اختیار داشتیم حتما نتوانستیم به سراغ خیلی از موضوعات و فیلم‌ها برویم، اما سعی کردیم فیلم‌ها و موضوعاتی که بیشتر برای نوجوانان جذاب است را در سینماهویت طرح کنیم.

** هم آگاه باشیم و هم از سینما لذت ببریم

پویانفر گفت: یکی از ویژگی‌های سینماهویت در فصل جدید این بود که به سراغ کارشناسانی رفت که خودشان از اهالی رسانه بودند و کاملا در جریان خبر‌ها و اتفاقات و حواشی روز سینمای دنیا قرار داشتند. مباحث کارشناسی سینماهویت با حضور این عزیزان شکل و شمایل میز نقد به معنای انچه متداول است را نداشت و بیشتر یک گفتمان سازی هویتی را پیرامون سینما پیگیری می‌کرد. رسالت ما هم در سینما هویت دقیقا مبتنی بر شعار برنامه بود که در کنار لذت بردن از سینما بتوانیم با شناخت و آگاهی قدرت تحلیل و انتخاب مناسب پیدا کنیم.

در مجموع باید گفت شبکه امید سیما به عنوان شبکه تخصصی برای مخاطبان نوجوان، با تولید و پخش چنین برنامه‌هایی می‌تواند سهم قابل‌توجهی در ارتقای سواد رسانه‌ای و سطح تحلیل نوجوانان داشته باشد. در شرایطی که کودکان و نوجوان در معرض هجوم بی محابای فیلم‌ها، سریال‌ها و بازی‌های رایانه‌ای با آموزه‌های فرهنگی متفاوت هستند واکاوی محتوایی این گونه آثار ضروری به نظر می‌رسد. این که شبکه امید در کنار تولید و تأمین آثار جذاب، به اموری فراتر از سرگرمی یا ارائه پیام پرداخته است امر مبارک و مفیدی است. پیش از این تحلیل آثار سینمایی برای مخاطبان کودک و نوجوان در قالب برنامه‌ای تخصصی سینما برای مخاطبان بزرگسال تولید می‌شد که قاعدتاً برای مخاطبان نوجوان جذابیت و تاثیر لازم را به همراه نداشت.

سینما هویت در دو فصل پخش خود توانسته تا اندازه‌ای این خلاء برنامه‌سازی را پر کند. در این بین، بازپخش این برنامه از شبکه‌های دیگر از جمله شبکه نمایش وشبکه دو سیما که دایره مخاطبان گسترده‌تری دارد عمق نفوذ آن را افزایش می‌دهد. این نکته‌ای است که می‌تواند در تولید فصل‌های بعدی این برنامه تلویزیونی مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر