صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۹ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
دانستنی‌های گردشگری؛

نوروز در ترکیه به چه صورت برگزار می‌شود؟

مردمان ترکیه دو روز ۲۲ و ۲۳ مارس را به عنوان نوروز جشن می‌گیرند.
کد خبر : 837966

به گزارش خبرگزاری آنا، مردمان کشور‌های مختلفی همچون ترکیه با فرا رسیدن فصل بهار به استقبال آن می‌روند و به جشن و خوشحالی می‌پردازند. البته مردم در ترکیه نوروز را بعنوان ایام سال نو نمی‌شناسند و صرفا آن را بعنوان یک جشن باستانی جشن می‌گیرند و خوشحالی می‌کنند، زیرا تقویم ترکیه ننیز همچون کشور‌های اروپایی و همچنین بسیاری از کشور‌های دیگر جهان بر اساس تقویم میلادی تنظیم شده و با توجه به این موضوع آن‌ها سال نو خود را مصادف با اول ژانویه و ابتدای سال نو میلادی جشن می‌گیرند.

اما ترک‌ها دو روز ۲۲ و ۲۳ مارس را بعنوان نوروز جشن می‌گیرند و در این دو روز فستیوال‌های نوروزی را برگزار می‌کنند، در واقع هر منطقه از ترکیه با توجه به فرهنگ و آداب رسوم مخصوص به خودشان و به شکلی متفاوت به برگزاری جشن‌های نوروزی می‌پردازند.

تاریخچه نوروز در ترکیه

اگر به گذشته و تاریخچه نوروز در ترکیه نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم که پیش از فروپاشی امپراتوری عثمانی، در کشور ترکیه نوروز را با آب و تاب بیشتری جشن می‌گرفتند و حتی در آغاز فصل بهار معجونی بهشتی که از ۴۰ ادویه مختلف تهیه می‌کردند را، در کاخ‌های عثمانی تهیه و بین مردم پخش می‌کردند و در میان اهالی دربار شیرینی‌های قرمز رنگی که روی آن‌ها پودر طلا داشت، سرو می‌شد، این موارد تنها بخشی کوچک از تدارکات نوروز در زمان امپراتوری عثمانی بود و متاسفانه پس از فروپاشی حکومت عثمانی، جشن نوروز در کشور ترکیه به دلایل سیاسی کمرنگ‌تر شد و تنها مناطق کردنشین این کشور بر اساس سنت‌های قدیمی نوروز را جشن می‌گرفتند و به شادی می‌پرداختند.

عید نوروز در ترکیه با عناوین مختلف از جمله نوروز سلطان و یا سلطان نوروز شناخته می‌شود و مردمان این کشور در هر منطقه بر اساس سنت‌ها و آموزه‌های تاریخی خود این جشن باستانی را برگزار می‌کنند.

نوروز در مناطق مختلف ترکیه

استان ملطیه منطقه‌ای در ناحیه آناتولی شرقی قرار دارد و مردمان آن نوروز را به عنوان جشن پایان زمستان برگزار کنند.

غازی عینتاب که کلان‌شهری بزرگ و کردنشین در جنوب شرقی کشور ترکیه است نیز عید نوروز را به عنوان سلطان نوروز می‌شناسند و مردمان این منطقه نوروز را دختری جوان می‌دانند که در ۲۱ مارس به شرق می‌رود و البته برخی آن را درویشی می‌دانند که توانایی پرواز دارد و در این تاریخ به سمت شرق پرواز می‌کند.

اهالی استان آغری ترکیه نیز رسم جالبی در عید نوروز دارند و آن‌ها در این روز فال‌گوش می‌ایستند و معتقدند هر کسی می‌تواند سرنوشت خودش را از زبان دیگری بشنود، در حقیقت آن‌ها با بررسی صحبت‌هایی که یواشکی شنیده اند، آینده خود را تفسیر می‌کنند و یا فال می‌گیرند.

اهالی منطقه گره‌سون، عید نوروز را با عنوان «مارت بوزومو» می‌شناسند که معنای لغوی آن پایان مارس و یا تمام شدن هوای سرد است. مردم در این روز از نهر‌های اطراف آب جمع می‌کنند و برروی حیواناتشان می‌ریزند تا شروع فصل گرم را با خیر و برکت آغاز کنند.

مردم منطقه آدرنه نیز برای نوروز رسمی شبیه به چهارشنبه سوری ایران دارند و با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن به همراه رقص و پای‌کوبی نوروز را جشن می‌گیرند.

مردم آدرنه معتقدند که با پریدن از روی آتش بیماری و بلا و از آن‌ها و خانواده‌شان دور می‌شود.

کوچ نشینان بسیاری در ترکیه زندگی می‌کنند که در روز ۲۱ مارس یا همان اول فروردین و در مناطق ییلاقی با روشن کردن آتشی بزرگ ورود بهار را اعلام می‌کنند.

نوروز در استانبول

مردمان شهر‌های معروف و پرمسافر ترکیه مثل مانند استانبول، آنکارا، ازمیر و آدانا نوروز را به صورت بسیار باشکوه و پرسروصدا برگزار می‌کنند و با نواختن دهل، به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند.

آتش‌های بزرگی در شب نوروز افروخته می‌شود و همه دور این آتش جمع می‌شوند و با رقص و پای‌کوبی، این عید باستانی را جشن می‌گیرند.

شاید بتوان از دیگر برنامه‌های مهم نوروزی در ترکیه به برگزاری کنسرت‌ها نیز اشاره کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر