صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

حباب‌های کشنده چه بلایی بر سر برگ‌ها در می‌آورند؟

دانشمندان با استفاده از ابزارهای ساده‌ای موفق شدند پدیده کشته شدن برگ گیاهان توسط حباب‌های هوا را در طی خشکسالی به تصویر بکشند.
کد خبر : 83724

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceNews، یک اسکنر مناسب محل کار توانست روی دست یک دستگاه اشعه ایکس سینکروترون (پرهون چرخ مغناطیسی) چند میلیون دلاری بلند شود و نشان دهد که چگونه حباب‌های هوا در هنگام خشکسالی برگ‌ گیاهان را از بین می‌برند. این سیستم به نسبت تکنیک‌های پرهزینه اشعه ایکس، تجسم بهتر و با کیفیت‌تری از سیستم لوله‌کشی رگبرگ گیاهان ارائه کرده است.


تیموتی برودریب، از دانشگاه تاسمانی در استرالیا، در اینباره گفت: «شبکه‌های پیچیده رگبرگ گیاهان که آب حمل می‌کنند از مهم‌ترین شبکه‌های زیست‌شناسی محسوب می‌شوند».


وقتی که خشکسالی نیروی کششی آب را درون رگبرگ تضعیف می‌کند، هوا از بافت‌های گیاه به صورت حباب وارد رگبرگ می‌شود، همانطور که وجود لخته خون در بافت انسان می‌تواند باعث مرگ فرد شود، این آمبولیسم‌های (انسداد) حبابی در بافت گیاهی نیز موجب از بین رفتن برگ‌ها می‌شوند.


با تغییرات آب و هوایی و رشد روز افزون جمعیت، خطرات کمبود آب در حال افزایش است که خطر سایه مرگباری را بر سر همه موجودات زنده روی زمین گسترانیده است. برودریب و دیگر دانشمندان در حال بررسی جزئیات پدیده‌ای هستند که باعث می‌شود برخی از گیاهان به نسبت سایرین، مقاومت بیشتری در برابر خشکسالی از خود نشان دهند.


انرژی بالای اشعه ایکس بافت‌های ظریف گیاه را از بین می‌برد. بنابراین، برودریب با استناد به گفته‌های فیلیپ مارموتنت، متخصص میکروشارگان شناسی از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، بارها سعی کرد با قرار دادن یک منبع روشنایی زیر یک برگ از ساختار آن اسکن بگیرد تا خطوط تیره در هنگام عبور حباب‌های هوا از رگبرگ‌ها را نشان دهد. یک میکروسکوپ یا اسکنر به نحو احسنت این کار را انجام می‌دهد.


برودریب در این‌باره گفت: «حمله حباب‌های کشنده شبیه طوفانی از رعد و برق است».


وی بسیار شگفت‌زده شد وقتی دریافت که رگبرگ‌های بزرگ برخلاف ظاهر تنومندشان، پیش از رگبرگ‌های کوچک تسلیم می‌شوند و شکست می‌خورند.




در عکس بالا، خطوط آبی در برگ بلوط (در قسمت پایین سمت راست) و سرخس پتریس (در قسمت بالا) رگبرگ‌هایی را نشان می‌دهد که زودتر تسلیم شدند، در حالی که خطوط قرمز نشان دهنده رگبر‌گ‌های مقاومی‌است که مدت زمان بیشتری طاقت آورند. شبکه‌های رگبرگی در سرخس‌هایی با الگوی انشعاب ساده‌تر مانند سرخس پرسیاوش (پایین سمت راست) به سرعت از بین رفتند.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر