آغاز ساماندهی ۸ حلقه چاه فاز ۱۳ پارس جنوبی بعد از ۸ سال
به گزارش خبرنگار آنا، فاز ۱۳ پارس جنوبی یکی از فازهایی است که وضعیت تولیدی آن به دلیل یک تصادم در سال ۲۰۱۸ میلادی با چالش مواجه شد و ۸ حلقه چاه آن آسیب جدی دید. فروردین سال ۱۳۹۴، سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی بر اثر برخورد شناور تجاری آلپین اترنیتی ( Alpine Eternity ) در بخش سکو و هشت حلقه چاه خود، دچار تصادم شد. در نتیجه این برخورد و آسیب، جریان گاز قطع شد و تعمیر این سکو و چاههای آن در اولویت شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای اصلی قرار گرفت.
کشتیای که با سکوی فاز ۱۳ برخورد کرد، یک نفتکش سنگاپوری بود که هزینههای خسارت صدمه آن به سکو و چاههای موقعیت A فاز ۱۳ توسط یک شرکت بیمه انگلیسی بنام P&I club قبول شد. این شرکت بیمهای پذیرفت تا هزینه ایمن سازی یک حلقه چاه زنده، عملیات آواربرداری سازه آسیب دیده و ساخت و نصب جکت جدید را به مبلغ ۷۶ میلیون یورو بپردازد. البته نماینده این بیمه باید در تمامی این مراحل حضور داشته و نظارت لازم را انجام دهد.
شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای اصلی دست به کار شد و با ترک تشریفات مناقصه ساخت سکو و تعمیر ۸ چاه این موقعیت را به شرکت پتروپایدار ایرانیان (زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)) سپرد.
با خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریمها در سال ۲۰۱۸ میلادی، ارتباط نظارتی، فنی و مالی بیمه انگلیسی با این پروژه قطع شد و در نتیجه بخش حساس و با اهمیت که مربوط به تعمیر چاهها بود، باقی ماند. در این هنگام شرکت درسی (Dorsea) که طبق بررسیها سابقهای در زمینه تعمیر چاهها ندارد و به نظر میرسد گویا بیشتر به شرکتی کاغذی شبیه است، به عنوان پیمانکار تعمیر چاههای این موقعیت انتخاب شد.
باوجود اینکه نواقص، سوالات و نکات بسیاری در بخشهای مختلف این پروژه از نحوه واگذاری تعمیر چاهها به شرکت درسی تا اصالت فعالیت شرکت درسی، استاندارد عملکرد این شرکت و ... وجود دارد، مشکین فام، مدیرعامل کنار گذاشته شده شرکت نفت و گاز پارس و از یاران حلقه زنگنه تاکنون ۱۶.۴ میلیون یورو به شرکت درسی، نزد یکی از بانکها خارجی پرداخت کرده است؛ این در حالی است که طبق اسناد و گزارشات موجود، عدم تناسب مشهودی بین گزارش شرکت درسی در زمینه کالا و خدمات انجام شده، با آنچه حقیقتا انجام شده است، وجود دارد.
یک منبع مطلع در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: پیشتر دکل پارادایز ۴۰۰ در نزدیکی موقعیت این ۸ چاه آسیب دیده فاز ۱۳ پارس جنوبی در انتظار صدور مجوزهای لازم برای فعالیت بود، این در حالی است که اکنون دکل «سان دک» که تناسب فنی بیشتری برای انجام فعالیت در این موقعیت دارد، در انتظار صدور مجوزهای لازم برای انجام فعالیت در این موقعیت دارد؛ بنابراین به زودی شاهد بازگشت به تولید ۸ حلقه چاه فاز ۱۳ پارس جنوبی هستیم.
انتهای پیام/