صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۰ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱
در مسیر نخبه‌پروری(۱۲۳)/ روانشناسی یادگیری الکترونیک و سنجش حافظه؛

اختراعی که کارکرد‌های اجرایی مغز را اندازه‌گیری می‌کند

مخترع جوان و دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی هدف از اختراع خود را ساخت دستگاهی برای سنجش حافظه، یادگیری، اندازه‌گیری کارکرد‌های اجرایی مغز و ... دانست.
کد خبر : 837114

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ کامران میهمی دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ورودی سال ۹۹، دارای گواهینامه Inv از فدراسیون بین‌المللی مخترعان «ایفیا» در کشور سوئیس و عضو انجمن روانشناسی ایران و آمریکا (APA) موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع شد.

عنوان این اختراع «آزمون برج لندن مجهز به سنسور لرزش سنج با قابلیت تنظیم سایز شاخه‌های برج برای کودکان و بزرگسالان» بوده که در حوزه تجهیزات روانشناسی، روان‌سنجی و علوم شناختی قرار دارد و در زمینه روانشناسی یادگیری الکترونیک قابل کار است.

میهمی در تشریح اهداف خود از این ایده علمی و چگونگی عملکرد و زمینه کاربرد اختراع  «آزمون برج لندن مجهز به سنسور لرزش سنج با قابلیت تنظیم سایز شاخه‌های برج برای کودکان و بزرگسالان» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا بیان کرد: هدف از این اختراع، ساخت دستگاهی برای سنجش حافظه، یادگیری، اندازه‌گیری کارکرد‌های اجرایی مغز، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و افزایش توانایی حل مسئله و تقویت مهارت دست‌ورزی برای کودکان و بزرگسالان بوده است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد کرمانشاه توضیح داد که کاربرد اصلی این محصول در زمینه روانشناسی یادگیری توان‌بخشی، کلینیک‌ها، مراکز مشاوره و روان‌درمانی، مهدکودک‌ها، مراکز تعیین سطح یادگیری، مراکز آموزشی، روان‌پزشکان، بیمارستان‌های اعصاب و روان، مدرسه و به‌طور کلی برای استفاده همه سنین است.

دانشجوی ترم ۶ رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که چطور به فکر ساخت این دستگاه افتادید؟ اضافه کرد: همیشه مشغول اختراع و سروکله زدن با ابزار‌ها بوده‌ام و تا جایی که به خاطر دارم، درباره نحوه کارکردن وسیله‌های مختلف کنجکاو بودم. عادت داشتم قطعات اسباب‌بازی‌هایم را جدا و دوباره آنها را سوار کنم. با اسباب‌بازی‌های خواهر و برادرانم همین کار را می‌کردم تا ببینم داخل آنها چیست، یادم نمی‌آید که آیا زمانی بوده که کنجکاو نباشم؟ اما واقعیت این است که همه مخترعیم، ذهن‌هایی خلاق داریم و مسئله این بوده که بعضی از ما بیشتر از بقیه به آن می‌پردازیم.

میهمی درباره وجود مربی و قرارگرفتن در یک تیم در راستای بخشی از فرایند اختراع است توضیح داد: مربیان در حوزه اختراعات پشتیبان و حامی بسیار خوبی بودند و قطعاً وجود مربی و قرارگرفتن در تیم قوی، باعث به نتیجه رسیدن بهتر هدف خواهد شد؛ همین‌طور که تاکنون خیلی از موضوعات چه در بحث اختراعات، کتاب و آثار پژوهشی با کمک و نظر دوستان قابل انجام بوده است.

این مخترع جوان در تشریح روند ثبت اختراع خود اظهار کرد: ثبت اختراع در ایران به‌صورت اعلامی انجام می‌شود به عبارت دیگر متقاضی باید از طریق سامانه با درج اطلاعات و مشخصات خود و اختراعش برای ثبت آن درخواست بدهد. می‌توان با ثبت موقت اطلاعات در سایت، کدرهگیری گرفت و در زمان دیگری مجدد وارد سامانه شد و با ارائه اظهارنامه، مدارک خود را تکمیل کرد. به همین منظور وارد سامانه ipm.ssaa.ir شده و با کلیک روی گزینه ثبت‌نام متقاضی، نام کاربری و رمز عبور گرفته، پس از آن با گذراندن همه مراحل مورد نیاز و پر کردن فرم‌ها و وارد کردن اطلاعات مخترع و اختراع، برای ثبت آن اقدام کرد.

وی افزود: بعد از ثبت کردن اختراع، اداره مالکیت صنعتی موظف است که درباره ثبت اختراع یک بار آگهی منتشر کرده و برای صدور گواهینامه ثبت اصل رونوشت گواهینامه ثبت اختراع را بعد از بایگانی و دریافت هزینه مربوطه، به متقاضی تسلیم کند با درخواست دارنده گواهی اختراع، ممکن است تغییراتی در محتوا و نقشه‌های اختراع و محدوده مورد حمایت ایجاد شود و در نهایت مدت اعتبار ورقه اختراع از تاریخ تسلیم اظهارنامه مدنظر قرار می‌گیرد.

میهمی در پاسخ به این پرسش که برای تجاری‌سازی اختراعتان چه برنامه‌ای دارید؟ به آنا گفت: جامعه بشری، تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها، هرروزه در حال پیشرفت بوده و این تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها اگر مناسب با نیاز‌های بشری نباشند در واقع بدون کارایی و بیهوده هستند. در اکثر مواقع مهم‌تر از داشتن طرح جدید، ثبت آن به‌عنوان اختراع یا طرح صنعتی است؛ اما باید بدانیم که داشتن اختراع یا طرح صنعتی تا زمانی که اقدام به تجاری‌سازی اختراع نکنیم نه تنها منفعتی ندارد؛ بلکه هزینه‌هایی زیادی دارد.

این مخترع جوان ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که داشتن ایده جدید یا تصویر کلی از محصولی جدید برای کسب سودی قابل توجه کافی است؛ اما باید دید که آیا این ایده خام قابلیت تجاری‌سازی و ورود به بازار را دارد یا خیر، تجاری‌سازی اختراع یا فناوری، نقشی بسیار حیاتی در توسعه اقتصادی ایفا می‌کند. تجاری‌سازی اختراع فرآیند تبدیل فناوری‌های جدید به محصولات موفق تجاری بوده به عبارت دیگر، تجاری‌سازی در برگیرنده آرایه‌های مختلفی از فرایند‌های مهم فنی، تجاری و مالی است که باعث تبدیل فناوری جدید به محصولات یا خدمات مفید می‌شود.

دانشجوی ترم ۶ رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اضافه کرد: این فرایند شامل فعالیت‌هایی از قبیل ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی تولید، مدیریت حقوق مالکیت معنوی، توسعه راهبرد بازاریابی، افزایش سرمایه و آموزش کارگر می‌شود. در واقع تجاری‌سازی اختراع یا فناوری، فرایند تبدیل ایده به یک کسب‌وکار بوده؛ در راستای همین موارد ذکر شده، قصد دارم در آینده نزدیک نسبت به تجاری‌سازی اختراعم اقدام کنم که باعث ایجاد شغل و تولید ثروت در جامعه شود، از همین رو موفقیت در تبدیل ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، در گرو اجرای دقیق و موفق فرآیند تجاری‌سازی خواهد بود.

میهمی گفت: به دلیل هزینه‌های بالایی که روند تحقیق، طراحی و ساخت دارد، اغلب مخترعان درباره تأمین منابع مالی خود با مشکل اساسی روبه‌رو هستند که نه تنها پروسه کار را بسیار طولانی می‌کند؛ بلکه بسیاری از گروه‌ها را نسبت به ادامه همکاری در بخش‌های مختلف دلسرد می‌کند، امیدواریم سیستم ارتباط میان دانشگاه و صنعت گسسته نشود و با بهره‌گیری از امکانات خوبی که در بخش صنعت و بخش خصوصی وجود دارد، بتوانیم حمایت‌های مالی و معنوی کافی برای ادامه این روند در اختیار داشته باشیم تا با افتخارآفرینی در سطوح مختلف برای دانشگاه، بتوانیم بیش‌ازپیش به جامعه خود نیز ادای دین و خدمت کنیم.

وی یادآور شد: شایسته است از صنعتگران برجسته و افراد خلاق در دانشگاه‌ها و جامعه حمایت کنیم؛ چراکه صنعتگر با تجربه و پیشرو با استفاده از دانش و استعداد انسان خلاق، قابلیت تولید ثروت و کار را پیدا می‌کند. ارتباط بین صنعت و علم با روش صحیح، مهندسان متخصصی را تحویل جامعه خواهد داد که کارآفرین و الهام‌بخش سایر افراد جامعه خود باشند. در پایان از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، معاونت پژوهش، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، بابت کمک‌های بی‌وقفه خود و فراهم کردن بستری برای خدمت به جامعه و کشور تشکر کنم که در واقع سهم بزرگی در روز‌های پرفرازونشیب تیم داشته‌اند و ما را در این راه یاری کرده‌اند.

گفتگو از مهران هوشیار

انتهای پیام/

ارسال نظر