صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۴ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
با حضور وزیر دفاع؛

نمونه معیار تولید جت آموزشی «یاسین» رونمایی شد

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین، با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.
کد خبر : 836747

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، نمونه معیار تولید و خط تولید انبوه جت آموزشی یاسین صبح امروز با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرمانده نیروی هوایی ارتش رونمایی شد.

آموزش خلبانی از جمله آموزش‌های سطح بالا و پیچیده‌ای است که هر کشوری توان انجام آن را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دانش و فناوری موفق به رسیدن به یافته‌های آموزش در سطح استاندارد‌های جهانی شده است و خلبانی به عنوان یک حوزه‌ی آموزشی ترکیبی از این قاعده مستثنی نیست.

کشور عزیزمان بعد از پایان جنگ تحمیلی فرصت یافت که به این موضوع مهم بپردازد. پس از پایان جنگ ضرورت آموختن این مهارت در دستور کار مسئولین نیرو‌های مسلح قرار گرفت و از همان زمان و با نظر استادان با تجربه و جنگ دیده دانشکده‌های خلبانی شکل گرفت.

از آنجایی‌که این مهارت ترکیبی از دانش و مهارت است نیازمند روش‌ها و ابزار‌های ویژه‌ای است که هواپیمای آموزشی اساس آن را تشکیل می‌دهد.

آموزش خلبانی در جمهوری اسلامی ایران چگونه انجام می‌شود و نقش جت آموزشی یاسین چیست؟

آموزش خلبان هواپیمای جنگنده تفاوت‌های اساسی با خلبان غیر نظامی دارد. در آموزش خلبانی هواپیمای نظامی و جنگنده آموزش‌ها در سه مرحله انجام می‌شود:

۱-آموزش مقدماتی برای یادگیری فن پرواز

۲-آموزش پایه، مهارت‌های پروازی، مقررات و مانور‌ها

۳-آموزش پیشرفته و تکمیلی برای کسب توانایی پرواز تاکتیکی با جنگنده شکاری پیشرفته

یک ویژگی مهم جت آموزشی پیشرفته این است که خلبانان پایگاه‌های عملیاتی نیز همچنان از آن بهره برداری می‌کنند و خلبانان با تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم هوایی و رزم هوا به زمین آشنا می‌شوند و کاربرد جنگ افزار‌های گوناگون و چگونگی استفاده از آن‌ها را می‌آموزند.

همه این مزیت‌ها و ویژگی‌ها دلیل ضرورت نیاز نهاجا و ورود وزارت دفاع به طراحی و ساخت این هواپیما بوده است.

آیا این هواپیما قابلیت رزمی نیز دارد؟

از آنجا که آموزش‌های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزار‌های واقعی و در محیط‌های شبیه سازی شده نبرد انجام می‌شود، طبیعی است جت یاسین دارای قابلیت آموزش ماموریت‌های رزمی نیز باشد.
از طرف دیگر این هواپیما درطرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی (cas) را نیز خواهد داشت.

تفاوت فروند اول و دوم یاسین

فروند اول با پرواز خود طراحی آیرودینامیکی و معماری سازه‌ای و دستیابی به فناوری ساخت را محقق نمود و لیکن این فروند که امروز رونمایی شد در ابعاد تخصصی و تاکتیکی نسبت به نمونه قبلی توسعه و تکامل یافته و دستاورد‌های مختلفی داشته است. بومی سازی زیر سامانه‌های عمده مانند صندلی پران، اویونیک کاملا بومی، موتور و ارابه‌های فرود بخشی از توانمندی‌های به دست آمده در این فروند می‌باشد.

در برخی اقلام دیگر مانند رادار هواشناسی نصب شده در دماغه هواپیما نیز از توان شرکت‌های دانش بنیان استفاده شده است.

تکنولوژی بال این هواپیما به تکنولوژی بال با تعبیه نصب مخازن سوخت در آن تغییر یافته است. مهم‌ترین فاکتور در بحث آموزش خلبانی در این فروند پایش دائمی و ثبت داده‌های پروازی حین و پس از پرواز (نمایش و تحلیل سه بعدی داده‌های سورتی و پروازی) می‌باشد که یک تحول در بحث آموزش خلبانی است.

البته از لحاظ تخصصی بسیاری از این سامانه ها، تست‌های استاندارد را طی نموده و آزمون‌های تعدادی از آن‌ها در این فروند تکمیل می‌گردد. به این جهت این فروند معیار تولید بوده و این فرصت را فراهم نمود که خط تولید آن امروز استقرار یابد.

چندین کشور در جهان جت آموزشی ساخته یا درحال ساخت می‌باشند و لیکن زیر سامانه‌های عمده همچون موتور یا اویونیک را از بازار بین المللی تهیه کنند.

یک نکته بسیار مهم این است که به علت تحریم‌ها امروز ما در تمام فناوری‌های این محصول در کشور به خوداتکایی رسیده ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر