صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۷ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
مقام مسئول صنعت هوانوردی به آنا خبر داد؛

هزار پرواز فوق العاده نوروزی/ فروش بلیت پرواز‌های نوروزی با همین قیمت‌های فعلی

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از تقاضای ۷۰۰ پرواز فوق العاده داخلی از سوی ایرلاین‌ها و ۳۰۰ پرواز خارجی برای ایام نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.
کد خبر : 836482

حسن خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا درباره برنامه‌های این سازمان در خصوص پرواز‌های نوروزی اظهار کرد: از ابتدای بهمن امسال شرکت‌های هواپیمایی اقدام به آماده سازی هواپیما‌ها و انجام چک و بازرسی آن‌ها برای پرواز‌های نوروزی کرده اند تا از ۲۰ اسفند به بعد آماده خدمت رسانی به مسافران باشند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری نیز در هفته‌های اخیر جلسات متعددی را با پلیس فرودگاه ها، سپاه حفاظت، شرکت فرودگاه ها، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های هندلینگ و همچنین برخی فرودگاه‌های پر تردد مانند کیش، مشهد، قشم، اصفهانو شیراز کرده است تا برنامه‌های این دستگاه‌ها برای تعطیلات عید مورد بررسی قرار گیرد.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: آنچه سازمان هواپیمایی کشوری بر آن تأکید دارد رعایت ایمنی پرواز‌ها و همچنین خدمت رسانی به مسافران است. هواپیما‌ها آماده سازی شده و مشکل خاصی برای پرواز‌های نوروزی نداریم تنها مشکلی که داریم، تقاضای بسیار بالای سفر با هواپیماستوناوگان ما کفاف این حجم از تقاضا را نمی‌دهد. به همین دلیل است که مرتبا گفته می‌شود بلیت کم است و به سختی می‌توان بلیت پرواز‌های داخلی را تهیه کرد.

وی یادآور شد: ۲ مدل برنامه ریزی در شرکت‌های هواپیمایی رایج است یکی مدل برنامه ریزی یاتا (انجمن جهانی شرکت‌های هواپیمایی) است که به صورت ۲ بار برنامه ریزی شرکت‌ها در سال برای ۲ بازه ۶  ماهه است؛ در مدل دوم هم در خلال این ۲ بار تقاضای ایرلاین‌ها و درخواست مجوز پرواز‌های برنامه‌ای ۶ ماهه آنها، ممکن است در طول سال برای مناسبت‌های ملی یا مذهبی که پرواز‌ها افزایش می‌یابد یا ممکن است ناوگان نیاز به چک و بازرسی مجدد پیدا کنند، ساعات پروازی هواپیما‌های فعال از ۸ ساعت در روز بیشترمیشود که سبب می‌شود تا شرکت‌های هواپیمایی تقاضای پرواز‌های فوق العاده داشته باشند و عمدتا سازمان هواپیمایی کشوری با پرواز‌های فوق العاده موافقت می‌کند.

خوشخو با تأکید بر اینکه مردم حتما از مبادی رسمی و آژانس‌ها یا اپلیکیشن‌ها ووبسایت‌های دارای مجوزرسمی از سازمان هواپیمایی کشوری که لیست آن‌ها مرتبا در وبسایت سازمان هواپیمایی به روز رسانی می‌شود، نسبت به تهیه بلیت پرواز اقدام کنند، بیان کرد: متأسفانه یکی از چالش‌های صنعت هوانوردی وجود وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌های غیرمجاز است و اگر مردم از وبسایت‌های مجاز بلیت پرواز خریداری کنند، درصورتی که بلیت آن‌ها با مشکل مواجه شود، سازمان هواپیمایی کشوری راحت‌تر می‌تواند نسبت به بررسی تخلفات احتمالی ورود و اقدام کند.

وی با اشاره به دستور سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر داشتن هواپیمای بک آپ (پشتیبان) برای سفر‌های نوروزی اضافه کرد: البته خود شرکت‌های هواپیمایی هم تفاهم نامه‌ای با هم امضا کرده اند که اگر برای ناوگان ملکی آن‌ها مشکلی ایجاد شد، هواپیمای جایگزین در اختیار یکدیگر قرار دهند تا مسافران یک پرواز دچار تأخیر یا معطلی در فرودگاه نشوند.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: برخی آژآنس‌های هواپیمایی نسبت به فروش بلیت پرواز با مواردی مانند ترانسفر یا یک شب اقامت یا خرید تور اقدام می‌کنند که نوعی دور زدن قانون بوده و تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بلیت هست که آژآنس‌ها باید آن را به مسافران بفروشند اگر هم بلیت نیست که دیگر نباید مسافر را اجبار کنند که باید حتما همراه با خرید اقامت در شهر مورد نظر باشد و این کار آژانس‌ها غیر قانونی است.

این مقام مسئول درسازمان هواپیمایی کشوری درباره پرواز‌های فوق العاده نوروزی گفت: تا کنون برای پرواز‌های داخلی ۷۰۰ و خارجی ۳۰۰ تقاضای پرواز فوق العاده از سوی شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.

وی در خصوص تخلف گران فروشی بلیت هواپیما اذعان کرد: ایرلاین‌ها شخصیت حقوقی مستقل هستند که در حوزه اختیاراتی که دارند، باید پاسخگو و مسئول هم باشند و اگر خلاف قوانین اقدام کنند قابل پیگیری است.

خوشخو یادآور شد: عمده ایرلاین‌ها تخلف گران فروشی ندارند؛ یکی از مشکلات ما این است که در فضای مجازی برخی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بلیت پرواز‌ها با ارقامی خارج از نرخ نامه مصوب سازمان هواپیمایی کشوری می‌فروشند که خلاف است.

وی ادامه داد: آخرین بحثی که با ایرلاین‌ها داشتیم و آن‌ها هم مرتبا از ابتدای امسال تقاضای افزایش قیمت بلیت داشتند، این بود که فعلا قیمت بلیت پرواز‌های داخلی افزایش نیابد و امیدواریم بعد از تعطیلات نوروز درخواست آن‌ها در روند قانونی خود قرار بگیرد.

به گفته معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری، این سازمان فعلا افزایش نرخ بلیت‌ها را غیر قانونی می‌داند و حتی برخی ایرلاین‌ها که وبسایت‌ها و اپلیکیشن ها، بلیت آن‌ها را گرانتر از نرخ خود ایرلاین می‌فروشند، متضرر می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر