صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
عضو کانون زنان بازرگان ایران بیان کرد:

سیستم حمل و نقل داخلی؛ ترمز صادرات به اوراسیا

فتحی گفت: ما به لحاظ زیر ساختی در حوزه لجستیک و مالی عملا دچار ضعف هستیم و به طور مثال سیستم حمل و نقل ما چندین سال است چه در بخش جاده‌ای چه در حوزه ریلی و دریایی که توسعه پیدا نکرده و اکنون صادرکنندگان برای ارسال یا دریافت بار در این حوزه با مشکلات بسیاری روبرو هستند.
کد خبر : 836369

لیلا فتحی عضو کانون صادرکنندگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آنا در خصوص وضعیت حمل و نقل و تاثیر آن بر صادرات گفت: به لحاظ سیاسی توافق شانگ‌های و گسترش ارتباطات با کشور‌های حوزه آسیا مرکزی و قفقاز کار بسیار ارزنده‌ای بود، اما مشکل اینجاست آیا مدیران پیش از امضا این گونه توفق نامه‌ها به آمادگی زیر ساخت‌ها و امکانات کشور فکر می‌کنند و یا برنامه‌ای برای آن دارند.

وی ادامه داد: ما به لحاظ زیر ساختی در حوزه لجستیک و مالی عملا دچار ضعف هستیم و به طور مثال سیستم حمل و نقل ما چندین سال است چه در بخش جاده‌ای چه در حوزه ریلی و دریایی که توسعه پیدا نکرده و اکنون صادرکنندگان برای ارسال یا دریافت بار در این حوزه با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

فتحی با اشاره به کمبود ماشین‌های ترانزیت در هفته‌های اخیر گفت: کاهش ارزش پول ملی باعث شده که اکثر رانندگانی که خودرو آن‌ها ترانزیتی است به دنبال بار‌های دلاری بروند و الان اکثریت آن‌ها در خط ترکیه  به C.I.S  کار میکنند و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های بسیار طولانی در مرز لطف آباد شده و خودرو‌های تزانزیتی از قبول بار برای لطف آباد ترکمنستان یا مرز مطهری مشهد خودداری می‌کنند و عملا بعد از گذشت ۴ روز هنوز ماشینی برای این خطوط پیدا نشده است.

وی افزود:از ابتدای سال میلادی عملا هزینه حمل صادراتی داخلی ریلی از ۳۰ فرانک سوئیس به ۴۳ فرانک و در کشور‌های اوراسیا به ۲.۵ دلار و در برخی از مسیر‌ها به ۵ دلار افزایش پیدا کرده است.

فتحی  تصریح کرد: از طرف دیگر نبود شفافیت و نظارت در قیمت گذاری و هزینه بار باعث شده که قیمت‌ها برای یک مسیر مشخص نباشد و با وجود کمبود ماشین قیمت حمل بار افزایش یافته و همین امر باعث می‌شود قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا کند و در نهایت در بازار رقابتی خارجی شاهد افت تقاضای کالای ایرانی خواهیم بود.

عضو کانون زنان بازرگان ایران با بیان اینکه دولت می تواند با انعقاد تفاهم نامه های مرزی و گمرکی با کشورهای همسایه تجارت را تسهیل کند گفت: توافق نامه ها و پیمان های دوجانبه امروز کلید حل بسیاری از مشکلات است به طور مثال امروز نظارتی بر قیمت های حمل ریلی از سوی راه اهن ایران وجود ندارد و عملا قیمت اعلامی از سوی شرکت های کارگزار راه آهن با نرخ های بسیار بالا و هزینه های دموراژ دلاری بدون وجود شفافیت در این زمینه باعث نابسامانی در این حوزه گردیده است، اما اگر تفاهم نامه ای بین دو کشور وجود داشت این مشکلات حل میشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات
ارسال نظر