شناور اوشنیک ۵۰۰۰ در انتظار تعمیرات و مالک در کربلا!
به گزارش خبرنگار آنا، به نظر میرسد با آغاز روزهای گرم سال و کاهش نگرانیهای وزارت نفت برای تامین گاز پایدار، توجه به وضعیت گازی کشور حاشیه نشین میشود؛ این در حالی است که ثمردهی پروژههای نفتی و گازی زمان بر است. یکی از پرچالشترین پروژههای این صنعت، فاز ۱۱ پارس جنوبی است. فازی که در ۸ ساله صدارت بیژن زنگنه، وزیر سابق نفت در خواب بود و این روزها پس از ۲۰ سال به ایستگاه نهایی نزدیک شده است.
۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹ عملیات حفاری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۷ سال آغاز شد. رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در این مراسم رسمی، گفت: قرارداد اولیه این طرح سال ۹۶ با کنسرسیوم شرکتهای توتال فرانسه، شاخه بینالمللی شرکت ملی نفت چین (سیانپیسیآی) و پتروپارس ایران امضا شده بود که به دلایل خارج از کنترل شرکت ملی نفت ایران، شرکای خارجی کار را ادامه ندادند و مدیریت کار به پتروپارس سپرده شد.
از سال ۹۲ تاکنون بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام نشده است؛ این در حالی است که بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت تدبیر و امید در تیر ماه سال ۹۶ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خسارت یک سال تأخیر در اجرای یک فاز پارس جنوبی را ۵ میلیارد دلار عنوان کرده بود، با تکیه به این اظهارنظر شیخ الوزرا میتوان گفت از ابتدای سال ۹۲ تاکنون، ۴۵ میلیارد دلار خسارت عدم بهره برداری از این فاز که مرزیترین فاز ایران و قطر در این میدان مشترک گازی است، برآورد میشود.
در راستای پاسکاری وعده وعید دولتهای مختلف، در تاریخ ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفته بود طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به مرحله برداشت گاز میرسد. این در حالی است که این وعده همچنان در حال پاسکاری است و در آخرین منزل به محسن خجسته مهر رسیده است.
به این ترتیب مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ۱۸ آذر سال جاری محسن خجستهمهر در آئین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه، گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمنماه امسال پس از ۲ دهه به مدار تولید میآید.
پیش از اظهارنظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، جواد اوجی، وزیر نفت نیز در ۳۱ خرداد ماه سال جاری «قول داد» مهر ماه امسال تولید گاز به میزان ۶۷۰ میلیون فوت مکعب از این فاز کلید بخورد.
برای عملیاتی شدن این قول ها، قرار بود سکوی فاز ۱۲ سی پارس جنوبی بریده شده و با کمک شناور لوله گذار اوشنیک ۵۰۰۰ که متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است، به فاز ۱۱ بی انتقال داده و نصب شود.
**اوشنیک یا اچ ال؟/انتظار در آب های نیلگون خلیج فارس
از آنجایی وزن حدودی سکوی فاز ۱۲ سی، بالغ بر ۳ هزار تن است؛ شرکت تاسیسات دریایی با شناور اوشنیک ۵۰۰۰ و شرکت صدرا با شناور اچ. ال ۵۰۰۰ برای انجام انتقال این سکو به شرکت نفت و گاز پارس که کارفرمای فاز ۱۱ پارس جنوبی است، اعلام آمادگی کردند که اوشنیک در این مناقصه برنده شد؛ اما به طور کلی از نظر کارفرما، شناور اچ. ال ۵۰۰۰ شرکت صدرا نیز امکان لجستیکی این نصب سکو را دارد.
این شرایط در حالی رقم میخورد که یک مقام مطلع در گفتگو با خبرنگار آنا، گفت: در حین برش سکوی فاز ۱۲ سی و انتقال آن به بارج (شناور بدون کِشَنده) جهت حمل و حرکت به سمت فاز ۱۱ بی در بخش حمل خود (جرثقیل) دچار مشکل شد و موفق نشد تا این سکو را انتقال دهد.
طبق آخرین پایش وضعیت مکانی شناور لوله گذار اوشنیک ۵۰۰۰ از سایت بین المللی مارین ترافیک، این شناور در آب های خلیج فارس لنگر انداخته است. این درحالی است که طبق گفته یک مقام مطلع، تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات این شناور از چین خریداری شده و در حال طی مراحل ارسال به ایران است بنابراین تعمیرات این شناور هنوز آغاز نشده است و در صورتی که این تعمیرات از فردا کلید بخورد، حدود یک ماه و نیم زمان برای تعمیرات آن نیاز است. به نظر میرسد تعمیر و آغاز به کار این شناور به خرداد ماه سال آینده موکول شود.
به گزارش خبرنگار آنا، در حالی که پرونده توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در انتظار یک شناور برای نصب سکوی این فاز است، زهیری، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی (مالک شناور اوشنیک ۵۰۰۰) به کربلا سفر کرده که طبق آخرین اطلاعات چند روز پیش از این سفر زیارتی بازگشته است.
انتهای پیام/