جزئیات تخصیص سهمیه قیر رایگان به پروژههای عمرانی
محمود غفاری معاون برنامه و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره توزیع قیر رایگان گفت: قانون قیر ایراداتی داشت و اصلاح آن تا شهریور امسال به طول انجامید؛ اصلاح آیین نامه مربوطه هم در دولت تا مهر ماه طول کشید که عملا اجرای قانون قیر رایگان بودجه ۱۴۰۱ متوقف مانده است؛ البته وزارت نفت در حال همکاری است اعلام کرده که سهمیه قیر رایگان امسال را در ۴ بخش ۲۵ درصدی تأمین میکند.
وی ادامه داد: مشکلی که داریم این است که به نیمه دوم امسال خورده ایم که فصل کار عمرانی نیست تا کنون دو بخش از قیر رایگان را جذب کرده ایم و امیدواریم پارتهای بعدی را هم تا پایان سال جذب کنیم.
معاون وزیر راه یادآور شد: وزارت نفت اعلام کرده که سال مالی پالایشگاهها پایان اسفند است که ممکن است کار ما را با مشکل مواجه کند.
وی تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ موضوع قیر رایگان نیز دیده شده و در هنگام بررسی آن در صحن علنی مجلس به تصویب رسید که تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان قیر رایگان به بخشهای مصرف کننده این محصول که عمدتا وزارت راه است، اختصاص مییابد.
**دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن هستیم
وی درباره تأمین مالی پروژههای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: بخش مسکن برای بخش تأمین مالی، منابع چندانی از بودجههای دولتی ندارد، ولی در معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه سال آینده در بحث تأمین اجتماعی و هزینه صدور پروانه ساخت دنبال راهکاری هستند که قیمت تمام شده ساخت کاهش یابد.
غفاری بیان کرد: مسکن هم مانند سایر کالاها تحت تأثیر افزایش قیمت نهادهها و مصالح و نیز ارزش پول ملی است. اگر مسکن به تنهایی بالا رفته بود، باید دنبال علت آن میرفتیم، اما وقتی همه کالاها تحت تأثیر افزایش قیمتها هستند، نباید مسکن را به عنوان کِیس اِستادی مورد بررسی قرار داد. اما میتوان با تدبیری مانند زمین رایگان یا تسهیلات، در هزینه تمام شده ساخت تجدید نظر کرد.
این مقام مسئول ارشد در وزارت راه و شهرسازی نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن را نرخ مصوب شورای پول و اعتبار دانست و گفت: در نظر داریم تا در سال آینده با اندیشیدن تمهیدات، نرخ سود این تسهیلات را کمتر کند تا دایره شمول آن افزایش یابد.
**بدهیهای وزارت راه به پیمانکاران پروژههای ریلی و جادهای به کجا رسید؟
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی درباره بدهی وزارت راه به پیمانکاران در بخشهای ریلی و جادهای اضافه کرد: در خصوص بدهی به شرکت ذوب آهن برای خرید ریل، جلسهای با این شرکت داشتیم؛ برای بدهیها در تبصره ۵ قانون بودجه ۱۴۰۱، رقم ۳۰ هزار میلیارد تومانی دیده شده بود و برای آن اعتباراتی هم در نظر گرفته شد، اما ظاهرا به بخشهای دیگری داده شد حتی برای بدهی ۳.۵ هزار میلیارد تومانی به راه روستایی طی چند سال اخیر، مصوبه مجلس را اخذ کردیم، ولی سازمان برنامه تا کنون پرداختیای به این بخش نداشته است.
غفاری تأکید کرد: قرار است یک بسته مالی برای بازپرداخت بدهیها به ذوب آهن تدوین و اجرا شود که اگر این بسته را اجرایی کنیم، مطالبات ذوب آهن تسویه خواهد شد.
انتهای پیام/