چرا به خودروهایی که جان انسانها را به خطر میاندازند تاییدیه میدهید
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، سردار تیمور حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در حاشیه همایش سمپوزیوم قرارگاه ملی کاهش حوادث ترافیکی در جمعیت هلال احمر و آغاز پویش «نوروز ۱۴۰۲ بدون حوادث ترافیکی» پلیس ملزم به شماره گذاری خودروهایی است که تاییدههای لازم را از مراجع مشخص مانند وزارت صمت، سازمان استاندارد و یا سازمان محیط زیست گرفته اند است، و قطعا همه مردم ایرادات این بخش را دیده و لمس کرده اند، بنابراین قاطعانه میگویم به چه دلیل است که خودروهای فاقد کیفیت، استاندارد، ایمنی و کیفیت مناسبی ندارند مجوز تولید داده و پلیس نیز ملزم به شماره گذاری آنها است وقتی که میدانیم این خودروها ایمنی و کیفیت لازم را نداشته و جان انسانها را به خطر میاندازند.
سردار حسینی با اشارهای بر سهم هشتاد درصدی خودروهای داخلی در آمار تصادفات سال گذشته افزود: وقتی در شرکتهای خودروساز داخلی شاهد ارتقاء کیفیت و ایمنی محصولاتشان نیستیم متقابلا آمار بالای تصادفات را نیز بپذیریم.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه با یادآوری سه عامل مهم و قابل توجه در وقوع سوانح رانندگی یعنی راه، وسیله نقلیه و انسان افزود: این سه عامل مهمترین عوامل در وقوع تصادفات جادهای هستند و به همین دلیل نمیتوانیم سهم بالای خودرو و راه را در این قسمت نادیده بگیریم.
وی در ادامه گفت: در دنیای امروز با وجود اجرای قانون و مقرراتهای صحیح، خطای انسانی کاملا پذیرفته شده است، اما اینکه مردم به خاطر قیمت بالای خودروهای وارداتی ملزم به استفاده از وسیله نقلیه نا ایمن داخلی و جادههای پر خطر و حادثه خیز میشوند، قابل پذیرش نیست به همین دلیل لازم است، ما هم مانند کشورهای پیشرفته دنیا از جادههای ایمن و خودروهای با کیفیت بهرهمند باشیم، در این شرایط است که میتوانیم بگوییم خطای انسانی را میتوان مورد قبول دانسته و جبران خسارتهای مالی و جانی برای ما امکان پذیرتر باشد.
سردار حسینی با اعلام سهمهای خطای انسانی در وقوع تصادفات در بخشهای جادهای ۵۲ درصد، راه ۲۰ درصد و سپس آمار دوازده درصدی خطای انسانی میرسیم و در این حالت باید توجه ویژهای نسبت به عواملی مانند «وقوع» و «شدت» که در حوادث ترافیکی موثر هستند داشته باشیم.
این مقام ارشد لشکری و کشوری تصریح کرد؛ اگر براساس متغیرها با جزئیات بیشتری به حوادث ترافیکی نگاه کنیم به نقش سهم انسان در این حوادث پی خواهیم برد، اما این عامل همچنان نقش کمتری از راه و خودرو را در حوادث رانندگی به خود اختصاص میدهد.
سردار حسینی با تاکید بر لزوم ساخت و تجهیز راه و جادهها در کشور و به موازات آن تولید خودروهای ایمن و با کیفیت گفت: در این شرایط است که میتوانیم در هنگام مواجهه با خطر هم نقش پیش از حادثه و هم پسا واقعه را برای حفاظت از جان انسانها شاهد باشیم، بنابراین با اجرای این عوامل میتوانیم از وقوع حادثههای پر خطر جلوگیری کرده و همچنین خسارتهای پس از آن را به حداقل برسانیم.
جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص مواردی که میتواند عامل مهمی در کاهش تصادفات داشته باشد گفت: ایجاد استحکام در بدنه خودرو، ساخت ستونهای محکم، استفاده از تجهیزاتی مانند کمربند ایمنی مناسب و استاندارد، کیسه هوا و.... میتواند خسارتهای جانی و مالی را حتی در صورت وقوع حادثه تا حد زیادی کاهش بدهد.
وی با ابراز تأسف در خصوص وضعیت موجود در راهها، جادهها و نقاط حادثه خیز کشور افزود: ایمنی راه و جادهها در پیشگیری از حادثه و همچنین در هنگام وقوع حادثه نقش بسزایی را ایفا میکنند، بنابراین طراحی و ساخت راه و تجهیز آنها به استانداردهای روز دنیا لازم است تا بتوانیم از وقوع تصادف جلوگیری کرده و بعد از آن اگر حادثهای هم رخ دهد، خسارتها را به حداقل برسانیم.
سردار سید تیمور حسینی در ادامه گفت: از سال ۱۳۸۵ تا حدود سال ۱۳۹۷ توانستیم آمار تلفات جادهای را از تعداد ۲۷ هزار به ۱۵ هزار نفر کاهش دهیم، اما آمار بالای این روزها حتی با شیوع ویروس کرونا و با توجه به کاهش ترددهای درونشهری و برون شهری تنها یک علت دارد و آن هم کیفیت پایین خودروهاست که باعث افزایش تعداد جانباختگان شده است.
وی در پایان با اشاره به نقش بالای فرهنگ ترافیک در بین مردم و تاثیرگذاری آن بر رفتارهای ترافیکی افزود: چطور می شود آموزش و فرهنگ سازیهای مناسب ترافیکی را انجام ندهیم، اما از مردم توقع رفتاری اجتماعی را داشته باشیم بنابراین تا زمانی که رفتارهای اجتماعی در بسیاری از موارد اصلاح نشود، امیدوار به اصلاح رفتارهای ترافیکی پرخطر از سوی مردم نخواهیم بود.
انتهای پیام/