صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک تحقیق بررسی شد؛

چرا با افزایش سن، علاقه افراد به شنیدن موسیقی سبک جدید کمتر می‌شود؟

نوجوان‌ها از موسقی به عنوان ابزاری برای نشان دادن هویت خود استفاده می‌کنند و آن را برای ورود به حلقه‌های اجتماعی به کار می‌برند. افراد بالغ شخصیت خود را شکل داده‌اند و وارد گروه‌های اجتماعی مورد علاقه خود شده‌اند.
کد خبر : 834675

به گزارش  خبرنگار موسیقی خبرگزاری آنا، طبق ارزیابی فدراسیون بین المللی صنعت فنوگرافیک، سازمانی که نماینده صنعت موسیقی بین المللی است، افراد در سراسر دنیا به طور متوسط ۱/۲۰ ساعت در هفته را صرف گوش کردن به موسیقی می‌کنند که این میزان ساعت در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (۴/۱۸ ساعت) رشد داشته است.

امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ ما به موسیقی دسترسی داریم و می‌توانیم به راحتی انواع و اقسام سبک‌های موسیقی را بشنویم و کشف کنیم.

هجان کشف ترانه‌ها و صدا‌های جدید می‌تواند هر انسانی با هر سن و سالی را به وجود بیاورد.اما بیشتر وقت‌ها اینگونه نمی‌شود.

اشتیاق ما به کشور موسیقی جدید و ناشناس با افزایش سن کاهش می‌یابد. تحقیقات متعددی این موضوع را اثبات کرده اند.

** کشف موسیقی جدید

محققان از اصطلاح «شنوایی باز» برای تصیف اشتیاق ما به کشف موسیقی جدید استفاده می‌کنند. در طول زندگی، این اشتیاق در فراز و فرود است.

تا حدود یازده سالگی، بچه‌ها معمولاً دوست دارند که موسیقی ناشناخته بشنوند. با شروع دوره نوجوانی ما شاهد یک کاهش در شنوایی باز هستیم، اما در این سن علاقه به موسیقی معمولاً افزایش چشمگیری می‌یابد. شنوایی باز در طول دوران جوانی باز اندکی افزایش پیدا می‌کند و بعد با افزایش سن رو به کاهش می‌گذارد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۳ روی بیش از ۲۵۰ هزار شرکت کننده این رفتار‌های در حال تغییر را تایید کرد.

این تحقیق همچنین نشان داد که اهمیتی که ما برای موسیقی قائل هستیم بعد از دوران بلوغ کاهش می‌یابد و میزان موزیکی که گوش می‌کنیم از بیش از ۲۰ درصد زمان بیداری در دوران نوجوانی به ۱۳ درصد در دوران بزرگسالی کاهش می‌یابد.

** تغییر اولویت‌ها

محققان تئوری‌های متفاوت، اما عموماً مکملی برای توضیح این رویه‌های جمعیتی دارند. برخی از آن‌ها کاهش تمایل به موسیقی را ناشی از بلوغ روانی می‌دانند.

نوجوان‌ها از موسقی به عنوان ابزاری برای نشان دادن هویت خود استفاده می‌کنند و آن را برای ورود به حلقه‌های اجتماعی به کار می‌برند. افراد بالغ شخصیت خود را شکل داده‌اند و وارد گروه‌های اجتماعی مورد علاقه خود شده‌اند. بنابراین، محرک‌های استفاده از موسیقی جدید برای این افراد کاهش می‌یابد.

این محققان همچنین به تغییرات سنی عادت‌های شنیدن اشاره می‌کنند، به خصوص به کاهش آستانه تحمل افراد بالغ به شنیدن صدا‌های بلند و بافرکانس بالا و همین می‌تواند یکی از دلایل کاهش علاقه به موسیقی جدید در برخی افراد باشد.

برخی دانشمندان به دنبال پاسخ به این پرسش هستند که آیا رابطه‌ای بین کاهش مصرف موسیقی جدید و افزایش عدم تحمل موسیقی وجود  دارد یا خیر.

اغلب دانشمندان با این باور موافق هستند که سلیقه موسیقیایی افراد زمانی شکل می‌گیرد که اولین بار در نوجوانی در معرض موسیقی قرار می‌گیرند.

دوران نوجوانی به سلیقه موسیقیایی شکل می‌دهد اولاً، چون مغز درحال رسیدن به نقطه‌ای است که می‌تواند به صورت کامل چیزی که می‌شنویم را پردازش کند و ثانیاً، چون احساسات رقیق دوران بلوغ باعث ایجاد یک پیوند قوی و بادوام با موسیقی در حافظه می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر