صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون وزیر نفت: سهمیه اولیه بنزین نیاز مردم را مرتفع خواهد کرد/ در سال 96 ایران صادرکننده بنزین خواهد شد

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه دولت در سال گذشته تلاش کرد تا بنزین تک نرخی شود، عنوان کرد: سقف سهمیه بنزین به گونه‌ای تعیین خواهد شد که مردم نیازی به استفاده از بخش دوم سهمیه نداشته باشند.
کد خبر : 83424

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا عباس کاظمی در نشست خبری خود که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته ایران پنج محصول خود را به صورت پایدار صادر کرده است و تنها در زمینه بنزین هنوز به صادرات پایدار نرسیده‌ایم.


وی ادامه داد: از ابتدای سال آینده در زمینه بنزین نیز به صادرات دست خواهیم یافت.


کاظمی با بیان اینکه دو نرخی شدن بنزین پیشنهاد دولت نبود، گفت: در دوران دو نرخی بودن بنزین 90 درصد مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ اول استفاده می‌کردند.


وی تأکید کرد: وزیر نفت از دو نرخی کردن به دلیل تجارب گذشته دوران سهمیه‌ای بودن بنزین اکراه دارد و سهمیه را طوری تعیین خواهد کرد که مردم نیازی به استفاده از سهمیه دوم نداشته باشند.


معاون وزیر نفت درباره برندسازی جایگاه‌های سوخت عنوان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش 20 میلیون مشتری دارد و برندسازی می‌تواند رقابتی کیفی ایجاد کند.


وی ادامه داد: بسیاری از مردم از خدمات جایگاه‌داران گله‌مند بودند که در صورت برندسازی صاحبان برند ملزم به پاسخگویی به مشتریان خواهند بود و نمی‌توانند در عرضه سوخت از نظر کمی و کیفی انحرافی داشته باشند.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: 14 میلیارد دلار برای بهسازی و نوسازی پالایشگاه‌های کشور و افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری خواهد شد.


وی افزود: به دلیل تولید بالای مازوت در پالایشگاه‌های کشور بیشتر پالایشگاه‌ها دارای سودآوری کمی هستند که در نظر داریم این فرآیند را اصلاح کنیم.


به گفته کاظمی قرار است تولید مازوت در پالایشگاه‌های کشور به زیر 10 درصد کاهش و تولید بنزین استاندارد افزایش یابد.


وی با بیان اینکه روزانه 9 پالایشگاه کشور یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ نفت را پالایش می‌کنند، تصریح کرد: از اوایل سال 96 با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران صادرکننده بنزین خواهد شد.


کاظمی اظهار کرد: در نظر داریم به زودی شبکه توزیع بنزین یورو4 را گسترش دهیم که در این صورت از 8 شهر به 15 شهر خواهیم رسید.


معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: با سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در نوسازی پالایشگاه‌های ایران مذاکره شده است که بر اساس آن قرار است شماری از پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه‌های آبادان، تهران، اصفهان و بندرعباس بهسازی شوند.


وی تصریح کرد: اکنون با وجود 10 هزار کیلومتر خط لوله و 80 میلیون لیتر مخازن ذخیره‌سازی ایران توانسته است ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های راهبردی خود را به 40 برابر قدرت پالایشی خود برساند.


کاظمی درباره بدهی مالیاتی شرکت ملی پالایش و پخش نیز تأکید کرد: این شرکت به صورت ماهانه مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد خود را پرداخت می‌کند اما اداره دارایی از این شرکت مالیات فروش نفت را طلب کرده است، در حالیکه این شرکت به خرید و فروش نفت نمی‌پردازد.


وی تصریح کرد: ما نفت را به صورت رایگان در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌دهیم و در واقع ضامن شرکت نفت می‌شویم.


کاظمی افزود: در واقع ما در مقابل شرکت نفت ضامن تحویل نفت به پالایشگاه‌ها می‌شویم و ضمانت ما نیز محصولی است که از پالایشگاه‌ها دریافت می‌کنیم.


به گفته معاون وزیر نفت ماهانه 600 میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده و 6 میلیارد تومان مالیات بر درآمد از طریق شرکت ملی پالایش و پخش پرداخت می‌شود که تا کنون نیز پرداخت شده است.


وی درباره مسدود شدن حساب‌های شخصی مدیران و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: این خبر را تکذیب می‌کنیم زیرا حساب هیچ یک از مدیران و شرکت‌های پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مسدود نشده‌،البته خبرها حاکی از مسدود شدن حساب‌های برخی از پالایشگاه‌ها است که به دلیل اختلاف مالی حساب برخی از آنها بسته شده است.


کاظمی درباره خرید بنزین از پتروشیمی بندر امام نیز خاطر نشان کرد: این پتروشیمی با تغییر فرآیند و خوراک خود اکنون بنزین یورو 4 تولید می‌کند که طبق آزمایش‌های ما از نظر کیفی نزدیک به بنزین یورو5 است ،البته ما این فرآیند را از اسفند 93 تا مرداد 94 بررسی کرده‌ایم و نمونه‌های آن تا 6 ماه گذشته موجود است.


انتهای پیام/

ارسال نظر