صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

«اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» منتشر شد

کتاب «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» نوشته اسدالله غلامعلی توسط نشر مهر نوروز منتشر شد.
کد خبر : 83417

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، کتاب «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» تصاویر‌ی به مثابه سینما، کلماتی به مثابه داستان و شعر و توهماتی به مثابه خیال و زندگی ا‌ست که به تازگی از سوی نشر مهر نوروز به چاپ رسیده است.


در مقدمه کتاب از زبانِ آخرین راوی آمده است:


مطب دکتر کالیگاری (1929) ساخته رابرت وینه، از مهمترین و تأثیرگذارترین آثار سینمای اکسپرسیونیسم آلمان است. اینکه اکسپرسیونیسم و سینمای اکسپرسیونیستی چیست را به خودتان واگذار میکنم. این کتاب تصاویر‌ی ا‌ست به مثابه سینما، کلماتی به مثابه داستان و شعر و توهماتی به مثابه خیال و زندگی. موجودیت دارد چون هست، می‌اندیشد و تلاش دارد به فکر وادارد. نیست چرا که خود را هنوز نمی‌شناسد. در اینکه دکتر کالیگاری یک شخصیت سینمایی است شکی نیست، امّا آیا یک شخصیت داستانی یا سینمایی همانطور که از نیستی متولد می‌شود و به کمک مغز، قلب و انگشتان یک نویسنده ظهور مییابد، می‌تواند در جهان واقعی نیز هستی یابد؟ «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» کوششی است در جهت پاسخ به این پرسش. در راه یافتن پاسخ، من- که نمی‌دانیم چیست، کیست و اصلاً ماهیتش به واسطه خودش است یا دیگری، و اینکه آیا من عینی است یا ذهنی – به رؤیا پناه برده است. «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» با سینما خویشاوند است نه صرفاً به خاطر فیلم مطب دکتر کالیگاری، بلکه چون از خیال می‌گوید، و مرزی نمی‌شناسد.


تاریخ نگارشِ این کتاب مشخص نیست. یعنی آنگونه که معمول است، معلوم نیست. «من» که یکی از راویان این کتاب است، چیزی نمی‌داند جز اینکه نمی‌توانست ننویسد. و نمی‌توانست فراموش کند. جز این‌ها چیز دیگری نمی‌داند حتی دلیل نوشتن را. او خیال‌هایش را می‌نویسد و در بند فرم، معنا، قانون و تاریخ نگارش نیست. «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است»، زاده هراس از مرگ و درباب عشق، جنگ، ترس و هراس از ترس، میل به زندگی، خاطره و فراموشی است. و خنده!


دکتر کالیگاری همه را به مطبش دعوت می‌کند و قول پذیرایی را می‌دهد البته به شیوه خودش. یک مهمانی تاریک. هر کسی با خویش می‌رقصد، می‌نوشد، می‌گرید و خندان خودش را بدرقه می‌کند. هر کس در این ضیافت، چراغی روشن کند، زنده می‌ماند و به حیاتش در خود- بدون ترس و مرگ- ادامه می‌دهد. و جاودانه می‌شود. بدون چراغ، تا روز واپسین، آواره و سرگردان و بدون خویش خواهد بود. تا نداند مرز هستی و نیستی کدام است. اکنون بدانیم چراغ چیست؟


کتاب «اینجا، مطب دکتر کالیگاری است» در 104 صفحه و به بهای 8000 تومان به بازار کتاب راه یافته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب
ارسال نظر