صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

انتخابات محلی در لبنان در میان تدابیر امنیتی آغاز شد

مراکز اخذ رای در انتخابات شوراهای شهر در لبنان امروز (یکشنبه) در بیروت، البقاع،‌ راشیا و بعلبک-الهرمل باز شده و نمایندگان ستاد انتخابات در مراکز اخذ رای مستقر هستند در حالی که نیروهای امنیتی لبنان در بیروت حالت آماده‌باش به سر می‌برند.
کد خبر : 83348

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از ایسنا، سایت اینترنتی النشره به نقل از دفتر رسانه‌ای نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان اعلام کرد که تعداد واجدان شرایط برای رأی دادن در انتخابات شورای شهر در استان‌های بیروت، البقاع، بعلبک-الهرمل به یک میلیون و 87 هزار و 840 تن می‌رسد.


در بیانیه این دفتر آمده است: «تمام مقدمات برای رأی‌گیری فراهم شده است و اتاق مرکزی عملیات رسیدگی به تمام شکایت‌ها و مشکلات را برعهده خواهد داشت.»


خبرنگاران النشره در بیروت و البقاع نیز اعلام کردند که مراکز رأی‌گیری در بیروت، البقاع، راشیا و بعلبک الهرمل باز شده است.


انتخابات شوراهای شهر لبنان برای انتخاب بیش از 1000 شهرداری و بیش از 3000 دهداری برگزار می‌شود.


در این راستا نیروهای ارتش لبنان در سراسر بیروت تدابیر شدید امنیتی اتخاذ و در ورودی‌های بیرت مراکز ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.


حدود 20 هزار نیروی امنیتی و نظامی نیز در استان‌های مختلف برای حفظ امنیت مستقر شده‌اند.


در بیروت سه مرکز رأی‌گیری باز شده است که در این مراکز چهار لیست با هم رقابت می‌کنند که عبارتند از:


-لیست البیارته به ریاست جمال عیتانی است که دارای 24 عضو و از سوی جریان المستقبل و دیگر گروه‌های سیاسی حمایت می‌شود.


-لیست «مواطنون و مواطنات» که شامل چهار عضو به ریاست شربل نحاس است.


-لیست «بیروت مدینتی» که ریاست آن را مهندس ابراهیم منمینه برعهده دارد و شامل برخی از هنرمندان است.


-لیست «البیروتی» که شامل 12 نامزد است و ریاست آن را عدنان مصطفی حکیم برعهده دارد.


منطقه البقاع به پنج شهرستان شامل بعلبک، الهرمل، زحله، راشیا و البقاع الغربی تقسیم می‌شود. شهرستان بعلبک بزرگترین این شهرستان‌هاست. در بعلبک لیست التنمیه و الوفاء که از سوی حزب‌الله و جنبش أمل حمایت می‌شود و لیست «بعلبک مدینتی» در انتخابات حضور دارند.


در الهرمل نیز دو لیست رقیب لیست التنمیه و الوفاء و لیست «معا» هستند. برخی نامزدهای مستقل نیز به آن‌ها اضافه می‌شود.


در شهرستان زحله رقابت بین لیست‌های «زحله الأمانه» به ریاست مریم اسکاف و مورد حمایت فراکسیون مردمی، لیست «زحله تستحق» مورد حمایت نقولا فتوش، لیست «إنماء زحله» مورد تایید جریان ملی آزاد وابسته به میشل عون، حزب القوات اللبنانیه وابسته به سمیر جعجع و حزب الکتائب است.


انتخابات شوراهای شهر در بیروت و البقاع به مدت یک ماه طول می‌کشد و به طور هفتگی در استان‌های دیگر برگزار می‌شود اما چشم‌ها به پایتخت دوخته شده چون مرتبط با سعد حریری، رئیس جریان المستقبل و نخست وزیر پیشین لبنان است و جریان مورد حمایت وی جایگاه محکمی در بیروت دارد.


المستقبل که از لیست «البیارته» حمایت می‌کند با دو لیست یکی به ریاست شربل نحاس، وزیر سابق لبنان و "بیروت مدینتی" متشکل از چهره‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری معروف بیروت به رقابت خواهد پرداخت.


سعد حریری در این راستا گفت:‌ «بیروت همواره هدف قرار می‌گرفت ما باید به تلاش‌هایی که برای هدف قرار دادن جریان المستقبل صورت می‌گیرد توجه داشته باشیم.»


وی از لبنانی‌ها خواست به پای صندوق‌های رأی رفته و لیست البیارته را انتخاب کنند.


سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه نیز گفت: «انتخابات امروز پیروزی بزرگی برای لبنان است چرا که ارزش هر چیزی در مقام مقایسه مشخص می‌شود. در مقایسه با تحولات منطقه لبنان به رغم تمام مشکلات سیاسی‌اش استوار و پایدار مانده است.»


لبنان از 25 شهرستان تشکیل شده که در آن بیش از 1000 شورای شهر و صدها دهداری در محله‌ها و روستاهای کوچک توزیع شده است. این گونه انتخابات با تعداد بالای نامزدها روبه‌رو هستند و بیشتر ماهیت خانوادگی دارند تا ماهیت سیاسی به طوریکه حضور احزاب با نامزدهای خانواده‌های معروف در منطقه رقم می‌خورد.


ماه مه 2010(خرداد 1389) آخرین انتخابات شوراهای شهر لبنان بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: لبنان
ارسال نظر