صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس مطرح کرد؛

از تولید روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز در عسلویه تا ثروتی ۱۵۰ میلیارد دلاری

حجت نظری عنوان کرد: توجه به مصرف یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب حجم تولیدی گاز در کشور، تقریباً ۷۰ درصد از گاز مورد نیاز در منطقه عسلویه (روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب) تولید می‌شود.
کد خبر : 833386

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بوشهر، سلسله جلسات جهاد تبیین دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با حضور رئیس دانشگاه، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، هیئت‌رئیسه، اعضای هیئت علمی، کارکنان، دانشجویان و رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با محور معرفی دستاورد‌های نفت، گاز و پتروشیمی و به همت پردیس عسلویه واحد بوشهر و کارگروه شهید فخری‌زاده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بوشهر برگزار شد.

رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی در این نشست تخصصی با اشاره به اینکه امروز تلاش داریم کارکِرد و فعالیت‌های یکی از عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد‌های صنعتی کشور را تبیین کنیم، گفت: امروز ایران اسلامی در مقطع حساسی قرار گرفته که همفکری و راهنمایی دانشگاهیان به‌عنوان بخشی از قوه عاقله کشور می‌تواند در عبور با صلابت از این مرحله راهگشا باشد.

حجت نظری با اشاره به کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فریضه جهاد تبیین و اینکه باید از طریق این فریضه واجب و ضروری در ابعاد مختلف و در تمامی عرصه‌ها دستاورد‌های کشور را روشنگری کرد، افزود: در منطقه پارس جنوبی چندین کار مهم و بزرگ صنعتی در حال انجام است که اصلی‌ترین آن برداشت از مخزن مشترک میدان گازی مشترک با همسایه جنوبی در خلیج فارس است، گازی که از دریا استخراج می‌شود توسط سکو‌های نفتی که در فواصل مختلف با ساحل قرار دارند به پالایشگاه‌ها ارسال شده و در آنجا گاز با حذف گوگرد اصطلاحاً شیرین و قابل استفاده شده و به شبکه سراسری تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت، استحصال، شیرین کردن گاز و انتقال آن به خطوط سراسری در منطقه پارس جنوبی انجام می‌شود، توضیح داد: در پیک استفاده از گاز، روزانه ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز در عسلویه تولید می‌شود که با توجه به مصرف یک‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب حجم تولیدی گاز در کشور، تقریباً ۷۰ درصد از گاز موردنیاز کشور در منطقه عسلویه تولید می‌شود.

رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با بیان اینکه فاز‌های مختلف گازی برای فعالیت در منطقه پارس پیش‌بینی شده که ۱۳ فاز آن به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: بالغ بر ۲۰ شرکت فعال پتروشیمی در عسلویه وجود دارد که ۴۰ میلیون متر مکعب از گاز تولیدی عسلویه، خوراک این شرکت‌ها شده و تبدیل به میزان تقریبی ۴۰ میلیون تُن محصول پتروشیمی می‌شود.

نظری با بیان اینکه نزدیک به ۱۰۰ میلیون تُن محصول پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در عسلویه صورت می‌‌گیرد، عنوان کرد: عسلویه و منطقه پارس در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. عسلویه در سالیان گذشته قریب به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ثروت ملی داشته که در کشور صرف شده است و براساس آمار در سال گذشته بالغ بر نیمی از ارز کشور توسط شرکت‌های پتروشیمی ازجمله شرکت‌های عسلویه تأمین شده است.

**شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس امور مشترکات شرکت‌ها را دنبال می‌کند

مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد با بیان اینکه اگر امروز لباس مدیریت بر تن داریم، افتخار می‌کنیم که لباس بسیجی و لباس خدمت زیرجامه خود پوشیده‌ایم، تشریح کرد: در منطقه عسلویه فرزندان این خاک و بوم پا به رکاب به‌عنوان سرباز وطن و با عشق و علاقه به میهن در سخت‌ترین شرایط مشغول کار و فعالیت هستند و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی اینان افسران جنگ اقتصادی کشور هستند.

رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با اشاره تشکیل شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس گفت: این شورا، امور مشترکات شرکت‌های پتروشیمی را دنبال می‌کند و یکی از مهم‌ترین این فعالیت‌ها، مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست.

نظری با تأکید بر اینکه شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس دنبال تعامل بیشتر با جامعه پیرامونی خود است، ادامه داد: امسال در شورای راهبردی بودجه قابل توجهی برای رسالت اجتماعی اختصاص داده شده که این بودجه در زمینه‌های مختلفی همچون ایجاد مدرسه، دانشگاه، سدسازی، آبرسانی، مسئولیت‌های مدنی برنامه‌های فرهنگی و... صرف شده است.

وی توضیح داد: شورای راهبردی بودجه در سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان در پروژه آبرسانی سیراف به جم مشارکت کرده که به یاری پروردگار تا پایان امسال بهره‌برداری خواهد شد و مشکل بزرگی از تأمین آب شهر جم و مردم این منطقه برداشته خواهد شد. همچنین شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس، فعالیت مطلوبی در بحث آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد داشته است.

رئیس شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس با تأکید براینکه فعالیت در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی از راهبرد‌های اصلی این شورا است، بهره‌گیری از خرد جمعی و مشورت با فرهیختگان دانشگاهی را یک ضرورت دانست و افزود: قطعاً امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند راهنمایی‌های دلسوزانه هستیم و خوشبختانه با فعالیت‌های اجتماعی که انجام شده زمینه مشاوره و تعامل بیشتر برای خدمات بیشتر به مردم فهیم و پرتلاش جامعه پیرامونی به وجود آمده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هم در این نشست با تأکید بر اینکه تبین فعالیت‌ها و دستاورد‌های نظام شکوهمند اسلامی ایران از وظایف مهم مراکز علمی و دانشگاهی است، گفت: باید دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران در تمامی عرصه‌ها به صورت علمی، صحیح و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها انجام شود.

سروش حیدری سنگستانی با تقدیر از فعالیت‌های عام‌المنفعه شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس متذکر شد: این شورا به خوب توانسته نقش حمایتی و راهبردی اجتماعی خود را در منطقه و استان ایفا کند. همچنین با درک دقیق نقش مهم دانشگاه‌ها در کشور، حمایت و حضوری راهگشا در برنامه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان داشته است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اینکه با برنامه‌های تعاملی، ارتباط عمیقی میان دانشگاه آزاد اسلامی استان و صنایع مختلف برقرار شده است، اظهار کرد: امید است این ارتباط روز به روز مستحکم‌تر شود تا علاوه بر انجام رسالت‌های هر دو نهاد، منشأ خیر و برکت برای جامعه شود.

به گزارش آنا، در ادامه این نشست، شرکت‌کنندگان مباحث و سؤالات خود را درباره فعالیت پتروشیمی‌های منطقه پارس مطرح کردند، ضمن اینکه به پاس فعالیت‌های عام‌المنفعه از نظری تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر