ساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی دستورکار ۲۰ شرکت دانشبنیان
به گزارش گروه دیگر رسانهها خبرگزاری آنا، سیدشهریار زینی مدیر گروه خودرویی معاونت علمی فناوری واقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به موضوع تلاش ۲۰ شرکت دانش بنیان برای ساخت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی پرداخت.
سوال: دو اتفاق خوب است هم داریم به سمت خودروهای برقی میرویم و هم اینکه یک تعداد شرکت میخواهند با هم یک اتحادی تشکیل بدهند به جای رقابت یک اتفاق خوب دارد میافتد. بفرمایید از این موضوع؟
زینی: موضوع ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و اساسا توسعه فناوری خودروهای برقی موضوعی که دیگر در جهان تبدیل به یک ضرورت شده و ما شاهد توسعهی پرشتاب این موضوع هستیم در دنیا، کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست ما الان شاهد این هستیم که شاید در سالهای گذشته این موضوع محدود به یکی دو تا شرکت بود، ولی الان میتوانیم بگوییم که در حدود ۲۰ شرکت دانش بنیان در این حوزه متمرکز و فعالانه دارند کار میکنندو شرکتهایی را هم داریم که محصولات صادراتی داشتند به خارج از کشور ما و این نشان میدهد که ما در حوزه توسعهی فناوری این محصول دانش بنیان، به جایگاه و قابلیت مناسبی رسیدیم.
سوال: بحث خودروهای برقی هم خودش یک بحث است یعنی ما صرفا شارژ را باید وقتی میگذاریم باید خود آن تکنولوژی را هم داشته باشیم، موتورهای برقی را دیدم که چقدر هم خوب، ولی در حوزه خودروهای برقی میفرمایید کجای کار هستیم؟
زینی: من یک نکته را به عرایض قبلم در رابطه با ایستگاههای شارژ برقی اضافه بکنم، همانطور که همه میدانند شاید این موضوع میتوان گفت بعضی اوقات که راجع به آن صحبت میشود میگویند که ما در تامین برق هم شاید دچار ضعف باشیم و چطور است که این برق را برای ایستگاههای شارژ ایجاد کنیم. این اصلا با آن در تضاد نیست و اصلا قرار نیست به شبکه برق مان فشار بیاورد. ما الان در دوره غیرپیک مان برق مازاد داریم مثل خیلی وقتهایی که شبها معمولا از آن یاد میشود و این خودروها میتوانند شبها در شارژ قرار بگیرند و از آن استفاده کنند ضمن این که فناوریهای مختلفی هم برای ایستگاههای شارژ وجود دارد فناوریهای شارژرهای شب شارژ و یا حتی هیبریدی. میخواهم عرض کنم که ما میتوانیم به گونهای این فناوری را مدیریت کنیم که نه به شبکه فشار بیاورد هم این که عامه مردم استفاده کنند، حالا اگر برسیم به سوال دوم شما که وضعیت تولید خودروهای برقی ما به چه شکل است بحمدالله با همکاری رسانههای خوبی مثل شما و توسعهی فناوری این محصولات و همکاری شرکتهای دانش بنیان، سیاستگزاری مناسبی که طی یک سال اخیر شاهد آن بودیم، میتوانیم این خبر خوب را بدهیم که الحمدالله با همکاری دوستان مان در مجموعه وزارت کشور در حدود هزار دستگاه اتوبوس برقی قرارداد شده و حالا اگر انشاالله دوستان ما در سازمان ملی استاندارد همکاری لازم را داشته باشند این اتوبوسها بتواند تایید نو بگیرد و پلاک و شماره گذاری بشود ما بزودی شاهد استفاده از آنها در کلانشهرها هستیم که این میتواند بسیار در کاهش آلایندهها موثر باشد البته اصلا تعداد هزار تا کافی نیست و باید تعدادش افزایش پیدا کند. د رکنار آن در حوزه خودروهای سواری که ما با دید تاکسی به آن فعلا نگاه میکنیم، ما یک کارگروهی را در قالب کمیته فنی ایجاد کردیم با همکاری دوستان وزارت کشور در حال ارزیابی توانمندی شرکتهای داخلی هستیم، چند شرکت را بازدید کردیم، داریم تلاش میکنیم که یک مدل اقتصادی مناسبی برای آن تهیه کنیم، چون حتما شما میدانید که یک خودروی برقی تقریبا نسبت به مدل مشابه آن یک چیزی حول و حوش دو برابر قیمت دارد و در همه جای دنیا این بروز و ظهور دارد و دولتها میآیند یارانههایی را تخصیص میدهند که این فشار از روی مصرف کننده نهایی برداشته شود؛ بنابراین نگاه ما در مجموعه معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری این است که بتوانیم تمرکز بر خودروی حمل و نقل عمومی پاک را با استفاده از خودروهای برقی، اتوبوس برقی و موتورسیکلت برقی داشته باشیم.
سوال: من راجع به زیرساختها یک سوال داشتم که شما یک بخشش را اشاره کردید که تامین برق بود. یک ترسیم میفرمایید که مثلا وقتی ما میگوییم جایگاه خودروهای برقی، آیا مثلا مثل پمپ بنزین است یا نه یک جایی است که ما باطری ماشین را در میآوریم و یک باطری دیگر میگذاریم و میرویم؟ فضا را ترسیم میکنید و این که شرکتها قرار است چگونه با هم همکاری بکنند؟
زینی: هر دوی اینها هست، یعنی ما مدلهای مختلف ایستگاههای شارژ داریم، مدل جابجایی باطری که شما اشاره کردید در رابطه با موتورسیکلتهای برقی میتواند بسیار کارساز باشد و این منجر به این میشود که دیگر قیمت باطری از خود موتورسیکلت جدا بشود و آن قیمت بالای موتورسیکلت برقی نسبت به موتورسیکلت بنزینی از بین برود و این فاصله به این ترتیب جبران بشود ضمن این که منجر به افزایش مدت زمان پیمایش و طول پیمایش و برد پیمایش خواهد شد وقتی که شما از این فناوری استفاده کنید، چون باطری یک زمان محدودی میخواهد به شما شارژ بدهد و شما هم دیگر لازم نیست که میزان زیادی از این باطری روی موتورسیکلت سوار بشود، این هم باعث میشود قیمت موتورسیکلت بالا برود و هم این که وزن موتورسیکلت بالا برود، ولی وقتی شما از فناوری شارژ استفاده میکنید این مسئله را حل میکند. در کنار آن ما فناوری دیگری داریم که ایستگاه شارژ ثابت هست، که مثلا شما مثالی زدید مثل پمپ بنزینها که یک سکویی داشته باشد، حتی ما مدل این را داریم که به صورت فروشگاهی است اصطلاحا میگویند یا مثلا شما در فروشگاه، محلی که دارید پارک میکنید یک دانه ایستگاه لازم نه، جایگاه شارژی دارد که ابعادی شبیه به یک پارکومتر داشته باشد. ما یک مدلی را هم طراحی کردیم که برای دوستانمان در شهرداری هم ارائه کردیم، من امروز یک مطلبی را میخواندم خیلی برایم جالب بود از قول رئیس محترم سازمان صنایع هوایی، حالا خیلی مرتبط با موضوع ما نیست، ولی میخواهم یک تلنگری باشد برای برخی از دوستان و همکاران ما در سایر شهرداریها، آنهم این بود که آقا مایک پهپاد آتش نشانی طراحی کردیم شرکتهای دانش بنیان ساختند، ما این را به خارجیها چند تا تابحال فروختیم به تعداد قابل توجهی، ولی هنوز از سه سال پیش که به دوستان شهرداریها ارائه دادیم هنوز دارند فکر میکنند که بخرند یا نخرند، حالا این اتفاق در حوزه این فناوری هم دارد میافتد به نظر من باید یک مقدار فعالانهتر و با یک اعتماد زیادی به جوانان و نخبگان شرکتهای دانش بنیان نگاه بشود و واقعا از این محصولات استفاده شود بالاخره اینها چیزهایی است که ساخته دست دوستانی هست که در همین مملکت و در همین دانشگاهها کار کردند و بالاخره تحصیل کردند و به این قابلیت رسیدند و ما به آن ایمان داریم، عرض کردم خیلی از اینها به صورت صادراتی به کشورهای همسایه و بعضا به کشورهای پیشرفته هم فروخته میشود.
سوال: و همکاری شهرداریها چگونه خواهد بود و آیا هزینهای از شرکتهای دانش بنیان میگیرند یا این که شرکتهای دانش بنیان خودشان اینها را میسازند و نصب میکنند و به مرور زمان تامین هزینه میشود فرآیند مدل همکاری تان را هم بفرمایید.
زینی: الان ما به صورت خاص با یکی از شرکتهایی که با اینها کار میکنند الان جالب است که به شما بگویم که اصلا هیچ چیز از اینها نمیخواهند و میگویند فضایی که از آن صحبت میکنیم یک فضای چند هزار متری نه یک فضای نهایتا صد متر مربعی باشد برای جایگاهی که شلتر دارد آن به شهرداری درخواستمان این بوده که این فضا را در اختیار این دوستان قرار بدهند و فضا باید طوری باشد که دسترسی عامه مردم مناسب باشد و در کنارش بحثهای حفاظتی اش هم بالاخره دوستان باید تعبیه بکنند، چون اینها اقلام گرانقیمتی است صدمه و آسیب نبیند همین و مابقی را دوستان ما میتوانند آماده کنند اصلا یکی از این شرکتها آمادگی این را اعلام کرده که من خودم با هزینه خودم یک تعدادی را در برخی از نقاط شهر مثلا تهران آماده میکنم و دیگر بقیه آماده سازی زیرساخت برق و فضا و ... اینها با شما و حراست آن با شما، ولی واقعیت شاید نمیخواهم جایی گله کنم، ولی واقعیت آن این است که خیلی این فرآیند توسعه ایستگاه شارژ کند پیش میرود.
سوال: نیاز است که دستگاههای مختلف د رکنار هم قرار بگیرند و کمک کنند وگرنه دانش روی زمین بماند و استفاده نشود، حیف است یعنی این قدر هم دارد فرصت ایجاد میشود.
زینی: من یک عرض کوتاهی بگویم، یکی از مسائل اساسی که منجر به عدم توسعه (صدا مبهم بود؟) میشودعلاوه بر عدم استقبال دوستانمان در شهرداریها و استانداریهای سراسر کشور که لازم است یک دید بازتری نسبت به این فناوریهای نوین داشته باشند، چون الان سیاستگزاریهای وزارت صنعت هم دارد الحمدالله به این سمت میرود به طور مثال الان در مناطق آزاد صرفا دارند مجوز خواهند داد به خودروهای برقی و هیبریدی و وقتی هم که این خودرو وارد شود بهرحال یک جایگاه سوخت یا انرژی لازم دارد که میشود ایستگاه برقی، اما نکته حائز اهمیت اینجا میتواند بازی گری فعالانه دوستان در وزارت نیرو باشد، جالب توجه شما و شنوندگان محترم این که ما هنوز تعرفه مشخصی برای ایستگاههای شارژ برقی نداریم و برای این که بخواهد این موضوع توسعه پیدا کند نه تنها باید این تعرفه مشخص شود بلکه باید یک تعرفه رقابتی و مناسبی باشد نه این که مثلا ما بیاییم ارقام و عدد تعرفههای صنعتی و یا (صدا مبهم بود) تعیین بکنیم.
سوال: این را باید بگذاریم به مرور که این موضوع جا افتاد تعرفه هایش به صورت درست تری تثبیت بشود الان باید دست به دست هم بدهیم که این اتفاق بیفتد به نظر میرسد که شهرداریها این کار را بکنند و شما اشاره کردید به مناطق آزاد که به نظرم از همانجا هم باشد نظر خوبی است.
منبع: رادیو گفتگو
انتهای پیام/