صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۸ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
در گفتگو با آنا مطرح شد

تخصیص بنزین سرانه، گامی در مسیر عدالت اقتصادی

عضو گروه اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف گفت: تخصیص بنزین سرانه گام برداشتن در مسیر ایجاد عدالت اقتصادی است. یارانه‌ای که به همه حامل‌های انرژی در کشور تعلق می‌گیرد، در حقیقت از جیب مردم است.
کد خبر : 832584

محمد حججی، عضو گروه اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف، در گفتگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که جزئیات زیادی دارد، گام بر داشتن در مسیر ایجاد عدالت اقتصادی است، گفت: در همین راستا، یکی از طرح‌هایی که مورد واکاوی قرار گرفت، شیوه تخصیص سهمیه بنزین است. یارانه‌ای که به همه حامل‌های انرژی در کشور تعلق می‌گیرد، در حقیقت از جیب مردم است؛ بنابراین بازگرداندن این یارانه که در قالب اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است، باید به طور همگانی به کل آحاد جامعه باشد.

وی افزود: از زمان سهمیه بندی بنزین که شاهد دو نرخی شدن بنزین بودیم، این سهمیه در حقیقت تنها به عده‌ای تعلق می‌گرفت که وسیله نقلیه داشتند. از سویی دیگر شخص می‌توانست با اختیار کردن چند خودرو، از سهمیه بیشتری برخوردار شوند که به نوعی دور زدن قانون بود.

به گفته این کارشناس حوزه سوخت، در دولت قبل، با بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سنگ بنا و پیشرفت بالای فیزیکی آن در دولت نهم و دهم شکل گرفته بود، توانستیم از مقام واردکنندگی بنزین به صادرکنندگی تغییر نقش دهیم. به عبارتی میزان تولید بنزین باکیفیت کشور از میزان مصرف، پیشی گرفت و همین امر موجب شد بتوانیم به عنوان صادرکننده ایفای نقش کنیم که درآمد ارزی مطلوبی هم برای کشور در پی داشت.

حججی با بیان اینکه به زودی شاهد تخصیص سهمیه بنزین به صورت سرانه هستیم، توضیح داد: میزان این سهمیه و شیوه تخصیص آن مورد بحث و بررسی است چرا که در برخی موارد خانواده‌ای خودرویی ندارند بنابراین سهمیه بنزین برای آن‌ها کارایی ندارد و باید رقم نقدی آن در اختیار آن‌ها قرار گیرد که به عقیده برخی چنین اقدامی تورم زا است. از سویی دیگر برخی معتقدند محیطی برای خرید و فروش این سهمیه ایجاد شود به عبارتی فردی که این بنزین را نیاز دارد از فردی که نیاز ندارد خریداری کند که در این صورت مشکل تورمی نیز ایجاد نمی‌شود.

عضو گروه اقتصادی اندیشکده حکمرانی شریف ادامه داد: امکان خرید و فروش این سهمیه باید وجود داشته باشد. از طرفی شیوه تخصیص آن هست که به هر کارت ملی باید سهمیه اختصاص یابد. در این زمینه بستر‌های آماری و زیرساختی مساعدی در کشور وجود دارد. البته این طرح هنوز چکش کاری نیاز دارد و در مرحله اجرا نیز ابتدا به صورت پایلوت انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر