صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از بازار لوازم خانگی گزارش می دهد

روش‌های جدید شرکت‌ها برای گرانفروشی

مشاهدات میدانی خبرنگاران آنا حاکی از روش‌های جدید شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی برای افزایش قیمت کالاهای تولیدی خود است.
کد خبر : 832335

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا؛ جنجال افزایش یا عدم تغییر قیمت در بازار لوازم خانگی به جا‌های باریک کشیده شده. در حالیکه رحیمی عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم خانگی صحبت از افزایش ۶۰ درصدی قیمت‌ها توسط شرکت‌های این صنف می‌کند، در سمت دیگر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان و فاضلی نیا دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی به طور کل هر گونه افزایش قیمت را تکذیب می‌کنند، اما در کف بازار واقعیت چیز دیگری است و مصرف کننده باید تاوان عدم نظارت و نبود متولی مشخص را در این حوزه بدهد.

با وجود افزایش قیمت ارز و گران شدن مواد اولیه از جمله ورق فولاد و محصولات پتروشیمی، اما تمام مسئولان دولتی از معاون وزیر و سخنگو وزارت صمت گرفته تا رئیس سازمان حمایت اعلام کردند تولید کنندگان این صنعت مجاز به هیچ افزایش قیمتی نخواهند بود ؛در نتیجه بازار با کمبود کالا مواجه شد به طوریکه امروز زمینه فعالیت و فروش فروشگاهی یا به عبارتی توزیع خرد دو برند اصلی بازار، مادیران (ایکس ویژن و تی سی ال) و اسنوا به حداقل رسیده است. البته در نگاه اول در خیابان جمهوری و امین حضور بورس عرضه لوازم خانگی همه کالا‌ها وجود دارند، اما هیچ کدام به قیمت مصوب نیستند و علت اصلی عدم عرضه از سوی تولید کننده است.

افزایش پلکانی

محمدی یکی از فروشندگان بازار امین حضور با بیان اینکه اگر چه افزایش قیمت ۶۰ درصدی به شکل یکجا و در یک مرتبه حقیقت ندارد گفت: با افزایش قیمت ارز و عدم ثبات قیمت دلار شرکت‌ها عرضه را به حداقل رسانده و با این بهانه که مواد اولیه در گمرک مانده یا ارز آن تامین نشده درخواست بازار را پاسخ نمی‌دهند و همین امر باعث شده کالا‌ها مقداری گران شوند از سوی دیگر شرکت‌ها به صورت رسمی در لیست اعلامی ۱۵ تا ۲۵ درصد قیمت‌ها را افزایش دادند ضمن آنکه دیگر فروش به صورت اعتباری یا چکی ندارند و تمام کالا‌ها نقدی شده است.

وی ادامه داد:شرکت‌های بزرگی از این شرایط کمال استفاده را می‌برند و خریدار را مجبور می‌کنند که به صورت سبدی کالا خرید کنند تا با این بهانه کالا‌های کم فروش خود و آنهائیکه در انبار مانده نیز به صورت نقدی بفروشند.

رضائی یکی دیگر از فروشندگان امین حضور با اشاره به شگرد جدید شرکت‌های تولید کننده برای دور زدن قیمت‌های مصوب گفت: شرکت‌های بورسی، چون در اسناد مالی خود نمی‌توانند به صورت رسمی گران فروشی کنند و در نهایت دو نوع قیمت تولید کننده و مصرف کننده دارند عمده فروش خود را به قیمت مصرف کننده ثبت می‌کنند در صورتیکه این مصرف کننده دلال (شرکت یا فرد) مورد اعتماد شرکت است و وقتی شرکت کالا به مغازه دار نمی‌دهد مغازه دار مجبور است جنس مورد نیاز خود را از دلال با قیمت بالاتر از مصرف کننده خریداری کند و همین امر باعث می‌شود که کالا به دست عمده فروش حداقل با ۲۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب برسد.

لوازم خانگی خارجی

وضعیت در بازار لوازم خانگی خارجی که چند سالی است مهر قاچاق بر روی آن خورده است متاثر از قیمت دلار، ثبات ندارد به طوریکه در برخی کانال‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی ذکر شده که اعتبار قیمت نهایتا ۲۴ ساعت است.

با وجود کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها اختلاف قیمت کالای ایرانی و خارجی کمتر شده است و کیفیت بالا لوازم خانگی خارجی سبب شده که وضعیت فروش کالا قاچاق در این رکود بازار به مراتب بهتر از کالا ایرانی باشد. در واقع عدم پاسخگویی به موقع و سریع برند‌های معتبر ایرانی برای تامین کامل سبد تقاضای مصرف کننده و عدم تداوم فروش‌های اعتباری به فروشندگان خرد در مقابل تسهیلات مناسب توزیع کنندگان کالای غیر رسمی و جور بودن جنس آن‌ها در تمام روز‌های سال، منجر به گرایش بازار به سمت کالای قاچاق و غیر شرکتی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر