صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۵ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
آنا گزارش می‌دهد؛

احتمال انقراض دسته جمعی گونه‌های دریایی با افزایش دمای اقیانوس‌ها

دانشمندان دریافتند که اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مهار نشود باعث بالا رفتن دمای اقیانوس‌ها می‌شود که انقراض دسته جمعی گونه‌های دریایی را به دنبال دارد.
کد خبر : 831745

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، دانشمندان به تازگی در مطالعات خود در خصوص احتمال انقراض دسته جمعی اقیانوس‌ها در پی تغییرات آب و هوایی هشدار داده‌اند. اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مهار نشود، افزایش دما می‌تواند انقراض دسته جمعی گونه‌های دریایی را به همراه داشته باشد.

**احتمال انقراض حیات در اقیانوس‌ها

زمین از زمان ظهور اولین نشانه‌های حیات حداقل پنج رویداد انقراض جهانی را به چشم دیده و انقراض بعدی ممکن است پیرامون اقیانوس‌ها در حال چرخش باشد. اگر تغییرات آب و هوایی بی‌وقفه ادامه یابد، جانداران دریایی در سراسر جهان ممکن است دچار مرگ و میر دسته جمعی شوند، چیزی که میلیون سال است که سابقه نداشته است. این هشدار وحشتناک در مطالعه جدیدی است که  اخیرا توسط محققان آمریکایی با نام‌های پرینستون جاستین پن و کورتیس دویچ در مجله Science منتشر شد.

یک تغییر شدید آب و هوایی در آینده، با فرض گرم شدن ۵ درجه سانتیگراد تا پایان قرن، باعث انقراض دسته جمعی در ۳۰۰ سال آینده خواهد شد. این رویداد می‌تواند رقیب مرگ عظیمی باشد که در پایان دوره پرمین ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ داد. در این دوره تخمین زده می‌شود که ۹۰ درصد از حیات اقیانوس‌ها از بین رفته است.

در بدترین سناریو، دمای اقیانوس‌ها افزایش یافته و در نتیجه اکسیژن محلول کمتری ایجاد می‌شود. برخی از حیوانات دریایی در جستجوی شرایط بهتر به سمت قطب‌ها مهاجرت می‌کنند. برخی ممکن است موفق شوند در این مرحله جان سالم به در برند، اما در مناطق گرم‌تر، مانند مناطق استوایی، بسیاری از گونه‌ها از بین خواهند رفت.

**حفاظت از حیات دریایی با مهار آلودگی و ماهیگیری پایدار

در نزدیکی قطب‌ها، بسیاری از اشکال حیات، جایی برای رفتن ندارند که این امر می‌تواند به نابودی کامل این موجودات ختم شود. اما دانشمندان تاکید کردند که می‌توان از این نتایج اجتناب کرد. اگر جهان به سرعت در مورد تغییرات اقلیمی عمل کند و گرمایش زیر ۲ درجه سانتیگراد حفظ شود، می‌تواند خطر انقراض را تا بیش از ۷۰ درصد کاهش دهد.

با چنین اقدامی، همراه با سایر تلاش‌ها برای حفاظت از حیات دریایی، مانند مهار آلودگی و اعمال شیوه‌های ماهیگیری پایدار، جهان می‌تواند امیدوار باشد که از یک انقراض گسترده دریایی دیگر جلوگیری کند.

پن و دویچ از نوع خاصی از مدل استفاده کردند که به آن‌ها اجازه می‌داد رفتار گونه‌های دریایی را در پاسخ به تغییرات محیطی شبیه سازی کنند. آن‌ها قبلا از همان مدل برای شبیه‌سازی دقیق مرگ عظیم دوران پرمین که میلیون‌ها سال پیش رخ داد، استفاده کردند.

بیشتر گونه‌های دریایی فقط می‌توانند شرایط محیطی خاصی را تحمل کنند. آن‌ها برای زنده ماندن به مقدار مشخصی اکسیژن در آب و محدوده دمایی خاصی نیاز دارند. خارج از این شرایط، آن‌ها شروع به مردن می‌کنند.

هنگامی که زیستگاه مطلوب یک موجود زنده شروع به ناپدید شدن کند، تعداد جمعیت آن شروع به کاهش می‌کند. هنگامی که جمعیت از یک آستانه خاص کمتر شود، اغلب بازگشتی وجود ندارد. این مدل در هنگام محاسبه خطرات انقراض همه این عوامل را در نظر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: 

معضلی به بزرگی گرمایش جهانی با گازهای گلخانه‌ای/ شاید ادامه زندگی در برخی نقاط سیاره آبی ناممکن شود!

ریه‌های زمین در خطر نابودی کامل!/ وقتی بشر در جنگل‌ها، تیشه به ریشه خود می‌زند

** مقابله با انقراض محلی و جهانی با کنترل دما‌

محققان دو سناریو فرضی گرمایش آینده را ارزیابی کردند؛ یکی خفیف و دیگری شدید. سناریوی شدید سطحی، گرم شدن را در نظر می‌گیرد که بیشتر دانشمندان دیگر احتمال وقوع آن را تا پایان قرن نمی‌دهند، با این حال سناریو‌ها نشان می‌دهد که خطر انقراض به طور پیوسته با دمای اقیانوس افزایش می‌یابد. آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که کنترل این دما‌ها می‌تواند به طور چشمگیری خطر انقراض محلی و جهانی را کاهش دهد.

مالین پینسکی و الکسا فردستون دو محقق دیگر در این زمینه، در اظهارنظری درباره این مطالعه جدید، گزینه کلیدی را که جامعه با آن مواجه است، برجسته می‌کنند. به گفته آن‌ها تغییرات آب و هوا، در واقع گونه‌ها را از پایان زمین دور می‌کند.

با این حال؛ بهترین و بدترین سناریو‌های ارائه شده در این مطالعات، بستگی به انتخاب‌هایی دارد که جامعه در سال‌های آینده انجام می‌دهد. محققان خاطرنشان می‌کنند که چقدر جهان به بهترین سناریو نزدیک است و همچنان یکی از مبرم‌ترین پرسش‌ها برای آینده زندگی در اقیانوس‌ها بی پاسخ باقی مانده است.

 

محمدعلی مقدسیان

انتهای پیام/۴۱۴۴

انتهای پیام/

ارسال نظر