صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۹ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۱
کنعانی در نشست خبری:

اسناد خوبی در سفر رئیس جمهور به چین میان دو طرف امضا می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را برای پیشبرد همکاری‌های مختلف مندرج در سند چشم اندازفراهم آورد و در عین حال توافقات متعددی نیز آماده شده و اسناد خوبی هم در این سفر مورد امضا دو طرف قرار می‌گیرد.
کد خبر : 831671

به گزارش خبرنگار آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص سفررئیس جمهور به چین،گفت: سفر آقای رئیسی در رأس هیئت عالی رتبه سیاسی اقتصادی ایران به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دو جانبه ایران و چین خواهد بود.

وی افزود: این سفر در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور چین است و طبیعتاً موضوعات مهم در چارچوب روابط دو جانبه مور تبادل نظر دو هیات قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: نفس این سفر از منظر سیاسی اهمیت ویژه‌ای دارد و نشان از وجود فضای مثبت میان دو طرف و البته وجود اراده سیاسی در رهبران دو طرف برای ارتقا و توسعه سطح همکاری های دو طرف است.

کنعانی تصریح کرد: اراده سیاسی میان دو طرف برای توسعه روابط همه جانبه، زمینه لازم را برای گسترش همکاری‌‌های تجاری میان دو طرف فراهم می آورد. 

اسناد خوبی در سفر رئیس جمهور به چین میان دو طرف امضا می‌شود

وی با اشاره به سند راهبردی همکاری های جامع ایران و چین، گفت: این سفر می‌تواند جهش مناسبی را برای پیشبرد همکاری‌های مختلف مندرج در سند چشم انداز را فراهم آورد و در عین حال توافقات متعددی نیز آماده شده و اسناد خوبی هم در سفر رئیس جمهور مورد امضا دو طرف قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جهش خوبی در مناسبات تجاری دو طرف در مدت زمان طی شده علی رغم تحریم‌‌های آمریکا ایجاد شده است.

کنعانی افزود: در سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم و واردات از چین هم اندکی بیش از ۱۳ میلیارد دلار بود و در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد رشد در روابط دو جانبه را شاهد بودیم.

وی گفت: در مجموع امیدوار هستیم با انجام این سفر و مذاکراتی که انجام می‌شود و اسنادی که امضا می‌شود شاهد برداشته شدن گام‌های محکم تری در مسیر تامین منافع ملی دو طرف و توسعه روابط تجاری تهران و پکن باشیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد عدم دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز، گفت: به نظر می‌رسد که نقض غرضی صورت گرفته است؛ تعمیق امنیت در حوزه امنیتی منطقه و جهان و عدم دعوت از برخی کشورها، اقدامی گزینشی و سیاسی است که نشان دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی افزود: ما این اقدام را نقض غرض تلقی می‌کنیم و آن را مغایر با اصل بررسی علمی و بیطرفانه مسائل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه ای می‌دانیم؛ به ویژه آن که ایران، کشوری است که نقش مهم، تعیین کننده و غیرقابل انکاری در حوزه امنیت منطقه ای دارد و این اقدام استمرار اقدامات غلط سیاسی است و غیرحرفه‌ای تلقی می‌شود.

وی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: مواضع رسمی و اعلامی ایران کاملا روشن است، التزام به مسیر مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام با اولویت مورد نظر ایران که رفع تحریم‌هاست. ما در این چارچوب در مسیر مذاکرات حرکت کردیم و آن چه مرتبط با ما بود با حُسن نیت انجام دادیم.

با دولت آمریکا رابطه مستقیمی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم طرف‌های مقابل و مشخصا آمریکا حُسن نیت خود را در عمل نشان داده و به مسیر مذاکره بازگردند؛ ما با آمریکا رابطه و گفتگوی مستقیمی نداریم و از ظرفیت‌های دیپلماسی برای تحقق منافع ملت ایران استفاده می‌کنیم.

کنعانی بیان کرد: ما از نقش آفرینی دولت‌هایی که با حُسن نیت اقدام کردند، استقبال می‌کنیم؛ اگر دولت عراق مایل به ایفای نقش توام با حسن نیت است نیز استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص اظهارات فرافکنانه مقام فرانسوی در قبال ایران، گفت: این گونه اظهارات فرافکنانه تاثیری در روند حل و فصل سوءتفاهم‌ها میان ایران و طرف‌های اروپایی ندارد. طرح موضوع‌های انحرافی برای عدم تمرکز فعالیت‌های موشکی دفاعی ایران است که مبتنی بر عرف و موازین و مقررات بین المللی پیش می‌رود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد شهروندان خارجی بازداشتی در ایران نیز تاکید کرد: بازداشت اتباع و شهروندان خارجی به دلیل نقض قوانین ملی و سرزمینی ایران صورت گرفته است.

کنعانی با بیان اینکه این افراد به طور طبیعی به دلیل نقض مقررات کشور ما دستگیر شدند و از سوی دستگاه قضا احکامی برای آن‌ها صادر شده است،گفت: چنین افرادی از تمامی حقوق قانونی و کنسولی خود برخوردار هستند و در ارتباط با عفو رهبری در ارتباط با شهروندان خارجی قوه قضاییه مبتنی بر قوانین تصمیم لازم را خواهد گرفت.

ایران با تهدیدات علیه امنیت‌ملی با قاطعيت برخورد می‌کند 

وی در خصوص تهدیدات مطرح شده توسط رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه ایران در ارتباط با تهدیدات و طرف‌های تهدیدکننده با قاطعیت و جدیت برخورد خواهد کرد؛ هر زمان اثبات شود طرفی در ارتباط با امنیت ملی ایران اقدام نابخردانه ای انجام داده، ایران با جدیت برخورد کرده و خواهد کرد. رژیم صهیونیستی پاسخ ایران را در مقابل اقدامات متجاوزانه اش قبلا دریافت کرده و طعم آن را چشیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هرگونه اقدام ضد امنیتی اگر با همکاری آمریکا باشد، آمریکا نیز در آن مسئول است و ما به هرگونه اقدام از هر منشایی علیه امنیت ملی ایران با قاطعیت پاسخ خواهیم داد. ایران در برخورد با طرف‌های کمک کننده هیچ تعللی به خود راه نخواهد داد.

کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی باید به فکر وضعیت داخلی خود و تظاهراتی که هفته‌های اخیر در اراضی اشغالی رخ داده، باشد.

کشورهای مدعی به مسئولیت خود در قبال زلزله زدگان ترکیه و سوریه عمل نکردند

وی در خصوص زلزله در ترکیه و سوریه نیز گفت: بارديگر با خانواده‌های داغدار زلزله زده در سوریه و ترکیه ابراز همدردی می‌کنم. توقع از جامعه جهانی این بود که در ارتباط با زلزله‌های رخ داده با نگاه انسانی اقدام شود، اما متاسفانه کشور سوریه که تحت تحریم ظالمانه آمریکا و برخی کشورهای اروپا شرایط سختی را سپری کرده. انتظار این بود در شرایط زلزله تحریم‌ها برداشته شوند که تا کنون محقق نشده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کشورهای مدعی به مسئولیت خود عمل نکردند،افزود: ایران وظیفه خود را با سرعت انجام داد. وزیر امور خارجه در رایزنی با دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل صلیب سرخ جهانی در مورد ضرورت تامین شرایط مناسب برای سوریه تاکید کرد. ایران با نگاه انسانی حداکثر تلاش خود را در ارسال کمک‌های انسان دوستانه و تیم‌های فنی و جست‌وجو و نجات به ترکیه اقدام کرده است.

اروپایی ها به وعده‌های خود برای جبران خروج آمریکا عمل نکردند

کنعانی درباره برچیده شدن سیستم اینستکس (کانال تبادل مالی با اروپا) نیز بیان کرد: این امر نشانه دیگری از عدم التزام دولت‌های اروپایی به تعهداتشان در مسیر جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام بود.

وی اضافه کرد: این در حالی است که اروپایی‌‌ها متعهد شده بودند که خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و برای این موضوع مکانیزم‌هایی از جمله "اینستکس" را تعریف کردند اما اروپا به آن ملتزم نبود.

خواهان بازگشت روابط ایران و عربستان به مسیر طبیعی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: پیشتر هم مطرح کردیم که نگاه ما به بازگرداندن روابط ایران و عربستان به ریل طبیعی خود است و با توجه به نگاه مشترک دو کشور از نقش دولت عراق استقبال کردیم و ۵ دور مذاکره انجام شد و ما همچنان در تکمیل روند سیاسی گذشته به نقش عراق در این زمینه اهتمام داریم.

گفتگوی ایران با آژانس ادامه دارد

کنعانی در خصوص روابط میان ايران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: گفتگو با آژانس از طریق مجاری تعریف شده استمرار خواهد داشت؛ ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارجوب موافقتنامه پادمان است انتظار دارد آژانس از مسیر خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری و اعمال فشار دارد، دوری کند.

وی درباره انتشار تصویری از رئیس سابق ساواک و البته سخنرانی وزیر امور خارجه در افتتاحیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، تصریح کرد: دولت‌های مدعی حقوق بشر متاسفانه به مامن و ملجا برای حضور جنایتکاران تبدیل شدهاند؛ وجود چنین فرد جنایتکاری در قلب کشور مدعی دموکراسی نشان دهنده این موضوع است. اگر پرونده اقدامات ضد ایرانی از سوی آمریکا را فهرست کنیم فهرست عریض و طویلی خواهد شد؛ در مجموع این موضوع یکی دیگر از نمادهای دشمنی آمریکا و تبدیل این کشور به مامن جانیان علیه ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: سخنرانی وزیر امور خارجه در افتتاحیه شورای حقوق بشر نیز در سایت این سازمان درج شده است و متعاقبا درباره آن توضیح داده خواهد شد.

 برای قرار گرفتن در سَمت درست تاریخ، اروپا باید تصمیم بگیرد

کنعانی در خصوص رویکرد اروپایی‌ها در قبال ایران،تاکید کرد: اروپا باید تصمیم درست بگیرد و همان طور که تاکید کردیم در سمت درست تاریخ قرار بگیرد. اروپا از کدام دموکراسی و مردم دفاع می‌کند؟ آیا اروپا به مردم خود از طریق رسانه‌ها حضور قریب به ۳۰ میلیون نفر از مردم ایران در شهرهای دور و نزدیک در حمایت از انقلاب، حاکمیت و استقلال خودشان را نمایش داد؟ آیا دموکراسی در حوزه اتحادیه اروپا هم اعمال می‌شود؟

وی بیان کرد: اتحادیه اروپا در عمل باید نشان دهد که بر عدم مداخله در امور کشورها التزام دارد و شجاعت تصمیم گیری مستقل درباره ایران را دارد.

ادبیات مثبتی میان ایران و مصر رد و بدل شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد رابطه ایران و مصر نیز،گفت: آخرین گفت‌وگو درباره مصر مربوط به نشست بغداد ۲ در امان با رئیس جمهور مصر بود که ادبیات مثبتی میان دو طرف ردوبدل شد؛ اصل و اساس برای ایران گسترش روابط با کشورها از جمله کشورهای منطقه‌ای است.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر