انقلاب اسلامی در چند دهه اخیر خلا مدیریتی داشته است
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، دومین همایش ملی سالانه اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با عنوان «بیانیه گام دوم؛ فکرورزی و آزاداندیشی» صبح امروز یکشنبه بیست و سوم بهمن ماه در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
** اعتبار و دوام هر تمدن و فرهنگی به میزان عقلانیت آن تمدن است
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه این همایش دقایقی سخنرانی کرد و گفت: اعتبار و دوام هر تمدن و فرهنگی به میزان عقلانیت آن تمدن است. سه گانه عدالت، معنویت و عقلانیت که در سخنان رهبری هم بوده است بسیار قابل اهمیت است و در میان آنها اهمیت عقلانیت در اعتبار یک تمدن قابل مقایسه با فکر در شخصیت یک فرد است. کسی که بیشتر فکر میکند شخصیت والاتری دارد و جامعه با عقلانیت جامعه پیشرفتهتر و موفقتری است.
وی با اشاره به اینکه چنین مسائلی باید از کودکی در جامعه جا بیافتد گفت: فکرورزی و اندیشه ورزی باید در آموزش و پرورش به فرزندان ما تعلیم داده شود. ما نمیتوانیم ۱۲ سال دوران آموزش را رها کنیم و زمانی که بچهها به سنین حساس رسیدند با خود بگوییم با این نوجوانها و جوانها چه کنیم. من یکبار به بچهها موضوع انشایی دادم، جملهای را شروع کردم که کامل کنند. جمله این بود، «خوش به حال کسی که...» هرکس باید بر اساس معیارهای خود این جمله را کامل میکرد. در آن کلاس از من پرسیدند شما چه طور این جمله را کامل میکنید و من گفتم خوش به حال کسی که فکرد کردن را یاد گرفته باشد و بتواند تفکر کند. به نظر من بهترین معلمها در مدرسه کسانی هستند که به دانش آموزانشان فکر کردن و تعقل آموزش دادند وگرنه پر کردن ذهن دانش آموز با منابع علمی گسترده برای تست کنکور اهل تفکر تربیت نمیکند.
حداد عادل ادامه داد: تمدنهایی که از لحاظ عقلانی دچار از هم گسیختگی شده باشند با مشکل مواجه میشوند. تمدن غرب از درون دچار دگرگونی شده و باید به آن توجه کرد. در نقطه مقابل مهمترین نکته و دفاع عقلانی از انقلاب اسلامی تحکیم پایههای هویتی فرهنگ و تمدن ماست. دیدگاههای رهبری در مورد گفتگوی آزاد و فکرورزی، مطلب خوبی است، ولی ضعف ما در این است که نمیتوانیم مفاهیم و مبانی را به عمل تبدیل کنیم.
** در انقلاب اسلامی در چند دهه اخیر یک خلا مدیریتی داریم
به گفته این مقام مسئول، در انقلاب اسلامی در چند دهه اخیر یک خلا مدیریتی داریم و آن این است که نمیتوانیم مفاهیم کلی والا را تبدیل به عمل کنیم. مثل اینکه ما مواد غذایی خام، ولی عالی داریم، اما آشپزی بلد نیستیم. این مفاهیم باید تبدیل به عمل شود و این یک فرایند لازم دارد. ما در مدارس انقدر که بحث اخلاقی میکنیم بحث تربیتی نمیکنیم. شما باید بحث اخلاقی را تبدیل به عمل، شخصیت و هویت در وجود دانش آموز کنید. هنر این است که مفاهیم والای اخلاقی را تبدیل به رفتار کنید.
** باید فضای گفتمان در دانشگاهها شکل گیرد
ریئس سابق مجلس شورای اسلامی در پایان سخنانش عنوان کرد: در این مسئله آزاداندیشی و گفتگوهای آزاد ضعف ما در این است که نتوانستیم یک ساز و کار اجرایی برای آن طراحی کنیم. مثلا در دانشگاه عدهای با مسئلهای مخالفند و گروهی موافق، دانشگاه باید فضا را در اختیار هر دو گروه بگذارد که گفتمان شکل بگیرد. باید در دانشگاهها با نمونههای کوچکی از این مناظرهها شروع کنیم و مخالفان اطمینان داشته باشند که به دلیل مخالفت مواخذه نمیشوند. به این ترتیب فضای گفتگو شکل میگیرد.
انتهای پیام/