صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۳ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
با مانور دادن روی اتهام‌های پهپادی؛

آمریکا: به دنبال اهدافی برای مقابله با رابطه ایران-روسیه هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و همچنین هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید در اظهاراتی جداگانه به گزارش یک رسانه غربی که در آن اتهام‌های جدیدی علیه ایران و روسیه مطرح شده است، واکنش نشان دادند.
کد خبر : 830639

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری ایران و روسیه برای تولید پهپاد‌های بیشتر، گفت: در جریان این گزارش‌ها هستم، اما در موقعیتی نیستم که بتوانم آن‌ها را تائید کنم.

با این حال، وی با تمرکز بر محور اتهام‌ها علیه ایران، مدعی شد: این گزارش‌ها هیچ چیز جدیدی به دانسته‌های قبلی ما نمی‌افزاید. طی ۶ ماه گذشته، به طور مفصل درباره افزایش روابط امنیتی روسیه-ایران در مورد ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه و همچنین این‌که این یک خیابان بسیار دوطرفه است، صحبت کرده‌ایم. روسیه نیز به نوبه خود اقلام نظامی و امنیتی را که ایران درخواست می‌کند، در اختیار آن قرار می‌دهد.

پرایس در ادامه این ادعا گفت: این بخشی از دلیلی است که ما تعدادی از تحریم‌ها را نه تنها علیه عوامل روسیه بلکه در این زمینه علیه عوامل ایرانی نیز وضع کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهایت تاکید کرد: البته اقدامات تحریمی آینده را پیش‌بینی نمی‌کنیم، اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما امکان مقابله با رابطه بین ایران و روسیه به خصوص به طور دقیق‌تر در زمینه ارائه فناوری پهپاد از ایران به روسیه را بدهد.

دو روز پیش، روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که تهران و مسکو قصد دارند کارخانه‌ای در روسیه با ظرفیت تولید ۶ هزار پهپاد طراحی شده توسط ایران، بسازند.

به ادعای این روزنامه، اوایل ژانویه، یک هیئت بلندپایه ایرانی طی سفر به روسیه از محل ساخت چنین کارخانه‌ای بازدید کرده و درباره جزئیات لازم برای راه اندازی این پروژه گفتگو کردند.

در واکنش به این ادعاها، «جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید هم ضمن اشاره به نگرانی واشنگتن از خطر همکاری نظامی ایران و روسیه برای شرکای آمریکا، مدعی شد مسکو همچنان از تهران پهپاد دریافت می‌کند.

با این حال، وی اظهارنظری مبنی بر تائید یا رد گزارش وال استریت ژورنال درباره اتهام تاسیس کارخانه تولید پهپاد ارائه نکرده است.

پیش از این، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد گفته بود که اتهاماتی مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین «دور از ذهن» است.

ایران نیز هرگونه همکاری در این زمینه را رد و بر حل مسئله اوکراین از راه مسالمت آمیز تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر