صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۱ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
حجت‌الاسلام کفیل در گفت‌وگو با آنا؛

زیست حضرت زینب(س) متناسب با پیشرفت جامعه بود

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: زینب کبری (س) تنها بر فرزندانش مادری نکرد بلکه بر دنیا مادری کرد، عاشورا و اسارت ایشان جریان سازی برای کل هستی بود و اگر امروز کربلا و عاشورا مانده است چون ایشان استقامت کردند.
کد خبر : 830448

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفت‌وگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا با اشاره به نقش مدیریتی حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا و جهاد تبیین عقیله بنی هاشم بیان داشت: متدینین و دینداران ۲ نگاه به دین دارند، یک نگاه این است که با دین رشد پیدا کنند، با دین به بهشت بروند، با دین به جهنم نروند و با دین سعادتمند شوند. این راه، راه خوبی است. این نگاه را بزرگوارانی مانند زینب کبری (س) برای ما ایجاد کردند که فرمودند همان مقدار که از دین انرژی گرفتی، باید برای دین قدم بردارید.

وی در ادامه افزود: انسان متدین کسی است که دغدغه یاری دین را داشته باشد، وجود زینب کبری (س) بیش از اینکه دغدغه شخصی داشته باشند، دغدغه جامعه را داشتند. ایشان در مدینه ساکن بود، به نیت حج، به خانه خدا رفت. در یک دوره‌ای عشق زینب، حج بود. عشق زینب، مشعرالمنا و عرفات بود، کما اینکه عشق همه ما هست. اما ایشان به کربلا آمدند، همه مسائل را به جان خریدند، به این دلیل که دین را یاری کنند و جامعه رشد پیدا کند. عملا اگر امروز ما می‌بینیم، کربلا مانده، رشد پیدا کرده و جامعه با عاشورا پیوند دارد به خاطر گذشت، ایثار و صبر زینب کبری (س) است.

** عاشورا آغاز حرکت حضرت زینب(س) بود

حجت‌الاسلام کفیل اظهار داشت: زینب (س) می‌توانست پس از عاشورا گوشه‌ای فقط گریه کند و از جامعه جدا شود، اما روز عاشورا آغاز حرکت ایشان است. آنقدر زیبا این کار را مدیریت و استقامت می‌کند که با همه سختی‌ها در کوفه و شام همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی انسان به صفات حضرت زینب برمی‌گردد می‌بیند که نباید فقط بگرید، خیلی‌ها این دوران همینطور هستند. یا حسین (ع) و یا زینب (س) ما یعنی الگو گرفتن از وجود‌های نورانی و حرکت کردن مطابق سیره آنها. یعنی یک خانم وقتی زینبی است که سلوک، حرکت و گام‌هایش مطابق سیره زینب کبری باشد.

وی با تأکید بر اینکه زینب کبری(س) تنها به زندگی و خانواده خود نپرداخت، بلکه به رشد و تربیت جامعه توجه کرد، افزود: زینب(س) بر دنیا مادری کرد. عاشورا و اسارت ایشان یک جریان سازی برای کل هستی است. حقیقتا زینب کبری و حرکت ایشان برای دین لازم بود، اگر امروز کربلا و پیوندش با عاشورا هست و ما سفره‌نشین سفره عاشورا هستیم و یا حسین (ع) می‌گوییم، این‌ها دغدغه‌های اولیه‌شان این بود که عاشورا بماند، اما دشمنان شگردشان این بود که اهل بیت (ع) را به شام ببرند و آن‌ها را دور نگه دارند تا موضوع تمام شود، منتها حضور امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) اجازه این کار را به دشمنان دین نداد؛ بنابراین روز وفات زینب کبری (س) باید به زینبی زیستن فکر کرد و مدل حرکت ایشان را زینبی قرار داد.

** امام خمینی و نامه به اندیشمندان

وی با اشاره به ایام دهه فجر گفت: امام خمینی (ره) یک الگوی زینبی هستند. ایشان در سال ۱۳۲۳ که تنها ۴۲ سالشان بود، نامه‌ای برای اندیشمندان نوشتند که خیلی مهم بود. امام خمینی (ره) گام‌های زینب کبری را فهمید و نگفت که چقدر دور و دیر است، بلکه گفت می‌شود ایجاد تغییر کرد. حضرت زینب هم نگفت اینجا شام است، ما اسیر هستیم، شهید دادیم و خسته‌ایم، بلکه از همان دربار یزید در مقابل خباثت خبیث‌ترین افراد قیام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: حضرت زینب(س)
ارسال نظر