صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۷ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی مطرح کرد؛

لزوم تبدیل برونداد همایش‌ها به سیاستگذاری‌های جامعه محور

قائم مقام وزیر در امور علوم انسانی و رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور بر بخشی‌سازی آموزش و تبدیل برونداد همایش‌ها به سیاستگذاری‌های جامعه محور تأکید کرد.
کد خبر : 830399

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، محمدجواد هراتی رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور  در مراسم افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی (ع) که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه حکمرانی علمی، ضعف‌هایی دیده می‌شود، زیرا پژوهش‌ها بیشتر برای انجام پژوهش و همایش‌ها به‌منظور برگزاری همایش است در حالی که همایش‌های ما باید بروندادی داشته باشد که به سیاستگذاری‌های اثرگذار جامعه کمک کند.

وی با اشاره به گسسته بودن بخش‌هایی از حکمرانی علمی تصریح کرد: همایش‌هایی مانند "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی (ع) " باید بسته‌های سیاسی را برای مجموعه‌های دیگر تدوین کند تا به تکمیل زنجیره حکمرانی علمی و تاثیر آن در تربیت جامعه منجر شود.

هراتی در ادامه تصریح کرد: در دوره‌های گذشته همایش‌ها و پژوهش‌های مختلف در کشور برگزار و بی‌استفاده مانده است، زیرا ارتباطی با نهاد‌های سیاستگذاری نداشته و چرخه حکمرانی علمی ناقص مانده است.

رئیس مرکز همکاری و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی و علوم انسانی کشور، یکی از نقاط ضعف موجود برای تسری آموزه‌های امام علی (ع) در جامعه را در "بخشی‌سازی" دانست و گفت: در غرب و برخی از جوامع برای تبیین مباحث فلسفه و آموزه‌های خود در جامعه از روش‌هایی مانند رُمان، فیلم سینمایی یا سریال استفاده می‌کنند.

وی، بخشی‌سازی را از ابزار‌های تسری آموزه‌های امیرالمومنین (ع) در سطح جامعه خواند و افزود: مجموعه نتایج پژوهش‌ها و مطالعات دانشگاهی و حوزه‌های علمیه در این زمینه باید به‌صورت ساده و به زبان مخاطب درآید و هرچه بخشی‌سازی کنیم، می‌توانیم مطالب را به مجموعه‌های بیشتری منتقل کنیم.

هراتی همچنین با تاکید براینکه آشنایی با نهج‌البلاغه به تغییر مسیر زندگی افراد منجر می‌شود، اظهار داشت: یکی از وظایف و اهداف ما باید تسری آموزه‌های نهج‌البلاغه در مجموعه‌های تربیتی و مرتبط با آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: آشنا شدن جوانان و نوجوانان ما با آموزه‌های نهج‌البلاغه در زندگی آن‌ها تاثیرگذار است و سبب دستیابی سریع به جامعه مطلوب است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، نخستین همایش بین‌المللی "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی (ع) " به همت دانشگاه اصفهان و انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران تا امروز دوشنبه ۱۷ بهمن ادامه دارد. اندیشمندانی از کشور‌های ایران، لبنان، عراق، ژاپن، کانادا، آمریکا، تونس و فلسطین در این همایش به‌صورت حضوری یا مجازی سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

برچسب ها: حکمرانی علمی
ارسال نظر