صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۲۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
بعد از متهم شدن به جاسوسی اطلاعاتی؛

چین به سرنگونی بالون خود از سوی آمریکا واکنش نشان داد

دولت پکن می‌گوید که برخلاف ادعای آمریکا، بالونی که به اشتباه وارد حریم هوایی ایالات متحده شده، برای اهداف غیرنظامی طراحی شده بود و چین حق اعتراض بابت سرنگونی عامدانه آن را محفوظ می‌داند.
کد خبر : 830140

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دولت پکن با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت رسمی وزارت خارجه چین، به اقدام آمریکا مبنی بر سرنگونی بالون هواشناسی چین اعتراض کرد.

در این بیانیه می‌خوانیم: طرف چینی عدم موافقت و نارضایتی عمیق خود را بابت توسل به زور از سوی ایالات متحده برای حمله به یک بالون غیرنظامی ابراز می‌کند. چین به دفعات به طرف آمریکایی اطمینان داده که بالون برای اهداف غیرنظامی طراحی شده و در شرایط اجتناب ناپذیر به حریم هوایی ایالات متحده راه یافته است. این یک موقعیت کاملا غیر قابل پیش بینی بود.

وزارت خارجه چین می‌افزاید که دولت پکن حق خود می‌داند که دولت آمریکا را بابت سرنگونی این بالون پاسخگو کند و قاطعانه از حق و منافع خود دفاع می‌کنیم.

مقامات آمریکایی روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کردند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که چند روزی است که بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده می‌شود.

نخستین پیامد کشف و شناسایی این بالون بر فراز حریم هوایی ایالات متحده، تعویق سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به پکن بود.

سرانجام عصر شنبه به وقت محلی، رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ارتش آمریکا بالون چینی را که باعث افزایش تنش میان واشنگتن - پکن شده بود، در سواحل کارولینا سرنگون کرد.

وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای مدعی شد: سرنگونی بالون چینی با هماهنگی و حمایت کامل دولت کانادا انجام شد. چین در تلاش بود از این بالون برای رصد و نظارت بر سایت‌ها و مکان‌های راهبردی در ایالات متحده استفاده کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر