صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

رشد و رونق گردشگری 1/4 تریلیون دلاری در سطح جهان/ سهم ناچیز ایران از صنعت توریسم

تعداد گردشگران در سطح بین‌المللی به 1200 میلیون نفر و درآمد حاصل از گردشگری در سراسر جهان به 1400 میلیارد دلار آمریکا رسیده است.
کد خبر : 82985

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) روز جمعه از رشد 3.6 درصدی درآمد صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی در سال 2015 خبر داد. در گزارش سازمان جهانی گردشگری ملل متحد آمده است: «در سال 2015 صنعت گردشگری 7 درصد از کل صادرات و 30 درصد از صادرات خدمات در سطح جهان را به خود اختصاص داده است.


به گزارش eturbonews.com رشد 3.6 درصدی درآمد صنعت توریسم در سطح بین‌المللی نتیجه افزایش 4.4 درصدی در آمار بین‌المللی گردشگران است که رقم آن به حدود 1.2 میلیارد نفر در سال 2015 رسیده است و ارزش کل صادرات بین‌المللی گردشگری در مجموع بالغ بر 1.4 تریلیون دلار آمریکا شده است.


برآورد UNWTO نشان می‌دهد که گردشگران در سطح بین‌المللی 1232 میلیارد دلار صرف اقامت، غذا، خرید، سرگرمی و سایر خدمات کرده‌اند، در حالی که گردشگری همچنین 210 میلیارد دلار صادرات از طریق «خدمات حمل و نقل مسافر بین‌المللی غیر مقیم» به همراه داشته است.


طالب رفاعی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ملل متحد گفت که این داده‌ها «نقش این بخش (گردشگری) را در تحریک رشد اقتصادی، افزایش صادرات و ایجاد شغل برای تعداد بیشتری از اقتصاد‌ها در سراسر جهان به اثبات رسانده است.»


سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، رتبه سوم صادرات جهان «پس از سوخت و مواد شیمیایی و بالاتر از مواد غذایی و محصولات خودرو» را برای صنعت توریسم قائل شده و اعلام کرده که «در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، گردشگری رتبه اول را در بخش صادرات به خود اختصاص داده است».


این در حالی است که سازمان جهانی گردشگری ملل متحد مدتی پیش برآورد کرده که درآمد ایران از محل گردشگری بین‌المللی در سال 2013 (92-1391) بالغ بر یک میلیارد و 294 میلیون دلار بوده است. همچنین مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان میراث فرهنگی، روز 26 آوریل (7 اردیبهشت) در باکو اعلام کرد که 5/5 میلیون توریست خارجی در سال 1394 خورشیدی (که آن را که تقریباً معادل سال 2015 می‌توان دانست) به ایران سفر کرده‌‌اند و ایران در سال گذشته از این محل 8 میلیارد دلار درآمد داشته است.


بر اساس این آمار رسمی می‌توان سهم ایران از گردشگران بین‌المللی را حدود 0/46 درصد و درآمد ایران از این محل را حدود 0/57 درصد درآمد بین المللی صنعت توریسم دانست که با در نظر گرفتن نسبت تقریباً 1/1 درصدی جمعیت ایران به جمعیت جهان و قابلیت‌های بسیار زیاد و از برخی جنبه‌ها بی‌نظیر یا کم‌نظیر کشورمان برای جذب گردشگر، سهم فعلی ما در صنعت گردشگری در سطح بین‌المللی بسیار کمتر از حد انتظار به‌نظر می‌رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر