صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۲ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۱
رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی

والنسیا از تگزاس تا زاگرب به دنبال پادشاه؛ فرار دوباره پونیا از حسن یزدانی!

اگر سال گذشته رویارویی دوستانه ایران و آمریکا به خاطر حاشیه‌های فراوان پیرامونش لغو نمی‌شد، والنسیا در تگزاس موفق به مصاف با مرد هشت مداله کشتی جهان شده بود.
کد خبر : 829581

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، حسن یزدانی که در مسابقات جهانی ۲۰۲۲ بلگراد با قبول شکست ۷-یک مقابل دیوید تیلور به عنوان نایب‌قهرمانی جهان بسنده کرد، امروز (۱۲ بهمن) برای تیم ۶ نفره ایران در تورنمنت اوپن زاگرب، به عنوان اولین مسابقه رنکینگ‌دار سال ۲۰۲۳ شرکت خواهد کرد.

حسن یزدانی که احسان امینی مربی ارشد تیم ملی آزاد درباره‌اش گفته بود از همه اعضای تیم اعزامی آماده‌تر و سرحال‌تر است، در زاگرب انتظار یک حریف جوان و مدعی را می‌کشد که برخلاف رویه معمول آمریکایی‌ها، هنوز اقدام به کری‌خوانی برای حریف سرشناسش نکرده است: زاهید والنسیا؛ ستاره کشتی آزاد آمریکا در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲.

در سال‌های اخیر که مصاف دو قهرمان بزرگ ایرانی و آمریکایی به سوژه جالب اتحادیه جهانی و طرفداران کشتی در سراسر جهان تبدیل شده، سال ۲۰۱۹ دیوید تیلور که تا پیش از آن سابقه شکست حسن یزدانی را در جام‌جهانی کرمانشاه و مسابقات جهانی ۲۰۱۸ پوداپست داشت، به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو به نورسلطان نیامد و پت داونی جایگزین او در ۸۶ کیلوگرم شد.

کشتی‌گیری که اکنون هم جزو مدعیان تیم ملی آمریکاست، اما در آن وقت کری‌های عجیبی را برای حسن یزدانی خوانده بود، اما در مسابقات جهانی قزاقستان، در همان مبارزه اولش با شکست سنگینی مواجه شد تا اصلا مصافی بین او و یزدانی در سال ۲۰۱۹ شکل نگیرد.

امروز، اما زاهید والنسیا نفر دوم وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آمریکاست، کشتی‌گیری که سال گذشته هم درغیاب تیلور، در ترکیب تیم ملی آمریکا برای مصاف دوستانه با ایران قرار گرفته بود. اگر به دلیل حاشیه‌های فراوان پیرامون این مسابقه دوستانه، رویارویی ستارگان کشتی ایران و آمریکا روز ۲۳ بهمن سال گذشته در تگزاس لغو نمی‌شد، والنسیا در کشور خودش مبارزه با حسن یزدانی را تجربه کرده بود، چیزی که به نظر انتظارش را حالا در زاگرب می‌کشد.

طی روز‌های اخیر اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی از نفرات حاضر در مسابقات اوپن کرواسی، به زاهید والنسیای آماده، که غیر از هموطنش دیوید تیلور، در یک سال اخیر به هیچ حریفی در مسابقات بین‌المللی نباخته، به عنوان یک کشتی‌گیر شاخص و مدعی اشاره کرده و درلفافه مدعی کار سخت یزدانی در زاگرب شده است، چراکه والنسیا در اولین مسابقه انتخابی آمریکایی‌ها، ۴-۲ مغلوب قهرمان سال ۲۰۲۲ جهان شده، اما حسن یزدانی فینال جهانی بلگراد را به او ۷-یک واگذار کرده است.

والنسیا در جام‌جهانی ۲۰۲۲ که ۲۱ و ۲۲ آذر ماه در آمریکا برگزار شد هم درحالیکه حسن یزدانی در ترکیب تیم ایران نبود، در فینال مقابل علیرضا کریمی کشتی گرفت و شکست سنگینی را هم به حریف ایرانی‌اش تحمیل کرد تا نشان دهد با وجود فاصله زیاد حریفان در ایران با حسن یزدانی، نفر دوم این وزن در آمریکا فاصله چندانی با دیوید تیلور ندارد.

یزدانی در اولین تورنمنت رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی، تا فینال با زاهید والنسیا مواجه نخواهد شد و اگر دو کشتی‌گیر فینالیست شوند، دارنده ۸ مدال کشتی جهان باید فاصله‌اش با نفر دوم کشتی آمریکا را نشان دهد تا یک آمریکایی دیگر به حریف سنتی او تبدیل نشود.

زاهید والنسیا، رقیبی بدون عنوان جهانی است که دو بار قهرمان قهرمان ملی NNCAA DIVISION و ۳ مرتبه قهرمان کنفرانس Pac-۱۲ خارج از دانشگاه ایالتی آریزونا بوده، او یک قهرمان دانشگاهی است که تا پیش از یک سال گذشته، حریف مطرحی برای تیلور نبود.

اما نکته دیگر، ثبت‌نام دیپاک پونیا حریف فینال ۲۰۱۹ حسن یزدانی در وزن ۹۲ کیلوگرم مسابقات زاگرب است. پونیا که با فینالیست شدنش در نورسلطان همه را غافلگیر کرد و البته باتوجه به اینکه نمی‌خواست اولین رسیدنش به فینال جهانی را با شکست ضربه فنی و سنگین مقابل حسن یزدانی برای خود تلخ کند، به بهانه مصدومیت حاضر به رویارویی با یزدانی در فینال نورسلطان نشد تا روی سکوی جهانی بتواند با لبخند مدال نقره را بر گردن بیاویزد.

او که در این سال‌ها در وزن ۸۶ کیلو کشتی گرفته، در تورنمنت زاگرب در وزن ۹۲ کیلوگرم حضور دارد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر