جزئیات جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی و المپیاد کسبوکار دانشجویی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر وحید احمدی در نشست خبری دوازدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی و دومین المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی گفت: «با توجه به اینکه این جشنواره مختص فنآفرینی است، یکی از برنامههای بزرگ ملی و یکی از کارهای اساسی انقلاب اسلامی است که در پیشرو داریم. این جشنواره از سال 81، به ابتکار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان شروع به کار کرد. سه جشنواره اول با عنوان کارآفرینی و در سطح منطقهای برگزار شد. پس از برگزاری سه دوره با تصویب آییننامه جدید جشنواره، عنوان آن به جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی (کارآفرینی مبتنی بر فنآفرینی) تغییر پیدا کرد.»
او افزود: «تا پاپان جشنواره دهم، همهساله این جشنواره در دو بخش مسابقهای و غیر مسابقهای برگزار شده است. بخش مسابقه جشنواره شامل طراحان کسبوکار، فنآفرینان(شرکتهای دانشبنیان) و سرمایهگذاران کارآفرین (venture capital) بود. در بخش طراحان کسب و کار، ایدههای نوی مبتنی بر فناوری که قابلیت تجاری شدن دارند و در قالب یک نقشه راه تجاریسازی (طرح کسب و کار) ارائه شدهاند بررسی میشوند.»
احمدی درباره بخش غیر مسابقهای این جشنواره گفت: «برگزاری کارگاههای آموزشی فنآفرینی و برگزاری نمایشگاههای فنآفرینان و ارتباط فنآفرینان با سرمایهگذاران مد نظر بود. کارگاههای آموزشی با استفاده از خبرگان داخل و خارج از کشور برای مدیران شرکتهای دانشبنیان و مدیران و کارشناسان پارکها و مراکز رشد علم و فناوری برگزار میشود. در جشنواره یازدهم، المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی به مجموعه فعالیتهای جشنواره اضافه شد که فقط اختصاص به طرحهای کسب و کار دانشجویی دارد.»
او گفت: «بخش نمایشگاهی این جشنواره با هدف تعامل و گفتوگوی هر چه بهتر صاحبان صنایع، مدیران صنایع شرکتهای دانش بنیان و ... انجام میشود. بسیاری از برگزیدگان جشنواره ملی فنآفرینی شیخبهایی به عنوان شرکتهای موفق دانشبنیان در عرصه اقتصادی کشور فعال هستند.»
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، عملکرد جشنواره یازدهم را از نظر آماری تشریح کرد و گفت: «در جشنواره پیشین 100 طرح کسب و کار آزاد به این جشنواره ارسال شدهاند که سه طرح در مرحله نهایی به عنوان طرح برگزیده معرفی شدند. همچنین 250 تقاضا برای حضور در بخش فنآفرینی ارائه شد که 10 طرح در 4 بخش مجزا در مرحله نهایی انتخاب شدند. 200 طرح کسب و کار دانشجویی از 27 استان کشور به این جشنواره ارسال شد و سه طرح به عنوان طرح برگزیده معرفی شدند.»
او برگزاری المپیاد دانشجویی طرح کسب و کار؛ برگزاری 29 مورد ارتباط کاری(business match making) بین فنآفرینان حاضر در جشنواره و با مشارکت شرکتهای خارجی؛ رونمایی از قرارداد شرکتهای دانشبنیان راه سبز چهل ستون و شرکت شناسا به عنوان سرمایهگذاری خطرپذیر؛ برگزاری رویداد ارائه فنآفرینی با الگوگیری از رویداد (SLUSH)کشور فنلاند، برگزاری رویداد ایدهشو و اهدای 100 سکه بهار آزادی به برگزیدگان طراحان کسب و کار و المپیاد دانشجویی در سطح استانی و ملی از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری را سرفصل فعالیتهای جدید جشنواره یازدهم اعلام کرد.
احمدی دستاوردهای ویژه جشنواره یازدهم را تشریح کرد و گفت: «اجرای اولین دوره المپیاد ملی طرح کسب و کار دانشجویی در 27 استان کشور که مقدمه شکلگیری دومین المپیاد با حضور همه استانها در جشنواره شد یکی از این دستاوردهای ویژه بود. همچنین برگزاری اولین دوره رویداد ارائه فنآفرینی شیخبهایی با حدود 80 طرح که در نهایت به شکلگیری بخش جدیدی در جشنواره دوازدهم با عنوان فرصتهای سرمایهگذاری شد بیش از 110 طرح و دهها سازمان بزرگ و کوچک سرمایهگذار را جذب کرد.»
او به اعزام تعدادی از برگزیدگان جشنواره به رویداد SLUSH در کشور فنلاند اشاره کرد و گفت:«این اتفاق باعث شد چند مذاکره جدی بین شرکتهای ایرانی و سرمایهگذاران خارجی انجام شود و چند سرمایهگذار فنلاندی برای حضور در جشنواره امسال اعلام آمادگی کنند. همچنین شرکت پویندگان پزشکی پردیس، از برگزیدگان رویداد ارائه فنآفرینی جشنواره با یک شرکت فنلاندی قرارداد منعقد کرد.»
احمدی مذاکره شرکت ویستا ویژن آنزیم، از برگزیدگان رویداد ارائه فنآوری با یک شرکت فنلاندی دیگر برای جذب سرمایه و عقد قرارداد یکی از برندگان سال گذشته با یک سرمایه گذار ایرانی مقیم امریکا را از دیگر دستاوردهای ویژه جشنواره یازدهم دانست.
او تغییر نگاه در برگزاری جشنواره و تبدیل جشنواره به کنگره حضور فعالان عرصه فنآفرینی را از مهمترین اهداف این جشنواره برشمرد و گفت: «اضافه شدن بخش شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری به بخش رقابتی جشنواره یکی از مهمترین اقدامات جشنواره دوازدهم است که میتواند مشارکت بسیاری از سرمایهگذاران ایرانی و خارجی را جلب کند.»
احمدی به تغییر راهبردی در برگزاری بخش نمایشگاهی با رویکرد معرفی طرحهای متقاضی سرمایهگذاری به سرمایهگذاران دعوت شده به جشنواره و معرفی فضای گفتوگوی سرمایهگذاران و متقاضیان سرمایهگذاری با عنوان نشا (نقطه شروع ارتباط) اشاره کرد و گفت: «دو رویداد مهم یعنی بیستمین سالگرد تأسیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و کارگاه مشترک دو مرکز منطقهای وابسته به یونسکو، ISTIC از مالزی و IRIS از ایران نیز همزمان با این جشنواره اتفاق میافتد.»
انتهای پیام/