صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۹ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
معاون دانشگاه آزاد شاهرود تشریح کرد؛

عوامل تدریس موفق شامل چه مؤلفه‌هایی است؟

علی رضوانی عنوان کرد: مهارت‌های گفتاری، پرسش کردن، انتخاب مطلب، محتوای مناسب، مهارت در ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای توجه و یادگیری ازجمله عوامل تدریس موفق است.
کد خبر : 829364

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شاهرود، علی رضوانی در همایش «ارتقای شایستگی نیروی انسانی مجموعه سما» که با حضور دبیران و کارکنان مجموعه آموزشی سمای شاهرود برگزار شد به تکنیک‌ها و مهارت‌های قبل از تدریس اشاره و اظهار کرد: معلم باید شناخت کامل از متن درس، طرح درس، مطالعه قبل از تدریس، مهارت در آمادگی روحی روانی و آراستگی ظاهری داشته باشد.

وی، مهارت‌های ضمن تدریس را از نکات مهم این امر برشمرد و بیان کرد: مهارت‌های گفتاری، پرسش کردن، انتخاب مطلب، محتوای مناسب، مهارت در ایجاد انگیزه و آمادگی ذهنی برای توجه و یادگیری از عوامل تدریس موفق است.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود متذکر شد: معلم باید در کلاس درس آغاز دلچسب و رغبت‌انگیز داشته باشد و بتواند از ابزار‌های کمک آموزشی به نحو احسن استفاده کند و مهارت در مشاوره و راهنمایی، مهارت در کاربرد تشویق، تنبیه و ترغیب دانش‌آموز، مهارت در اداره کلاس، پیوند مطالب درسی با زندگی، به‌کار گرفتن کلمات خوب و با ارزش، کاربرد بیان ساده و قابل فهم در تدریس بسیار مهم استفاده کند.

رضوانی، جنبه دیگری از تدریس را برشمرد و افزود: مهارت‌های بعد از تدریس معلم جنبه مهم دیگری است که ازجمله می‌توان به مهارت در عمل به وعده‌ها و قول‌ها، مهارت در تقویت جسم و تجدید قوا، مهارت در ارائه سؤالات و تمرین‌های مناسب به دانش‌آموزان مهارت در انجام ارزشیابی کتبی و شفاهی از شاگردان و در صورت امکان مهارت در پاسخ به سوالات موکول شده به جلسه بعد اشاره کرد.

مدرس روانشناسی در آموزش و پرورش شاهرود هم گفت: معلمی دنیای ارتباطات است و کلاس مدرسه صحنه هوشیاری است، نه بیداری، مدرسه و کلاس ایجاد موقعیت است که استعداد‌های دانش‌آموزان را رشد می‌دهد.

علی گلی متذکر شد: در کلاس، دانش‌آموزان خود موقعیت ایجاد می‌کنند و کلاس درس صحنه پویا ایجاد می‌کند که من معلم خودم را بشناسم که چگونه رفتاری باید ارائه بدهم. ما در کلاس تنبیه و آگاهی‌بخشی داریم، اما تخریب دانش‌آموز نباید باشد و توجه کنیم که اگر همه در‌ب‌ها را به روی دانش‌آموز ببندیم دیگر او تلاش نمی‌کند.

محمدمهدی کریمی دیگر سخنران «ارتقای شایستگی نیروی انسانی مجموعه سما» درباره روش‌های تولید محتوا در فضای مجازی و آسیب‌های فضای مجازی گفت: کشور‌های مختلف پدافند مجازی دارند و وظیفه معلم آن است که فرصت‌ها را پیدا کند و به خانواده و دانش‌آموزان اطلاع دهد و نیز آسیب‌ها را شناسایی کند. از جمله مواردی که می‌توان در آسیب‌های فضای مجازی برای دانش‌آموز و خانواده اشاره کرد عبارتند از افت تحصیلی، گوشه‌گیری، اعتیاد اینترنتی، بلوغ زودرس، گرایش به ارتکاب جرم، کاهش روابط و بی‌توجهی به اعضای خانواده، و مفاسد اخلاقی.

در همایش «ارتقای شایستگی نیروی انسانی مجموعه سما» از مدیران، دبیران و آموزگاران برتر مجموعه سما تجلیل شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر