صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۱۴ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
طرح پژوهشی هیئت علمی دانشگاه آزاد به مرحله تجاری رسید؛

کنترل هوشمند خودروها، ادوات و وسایل الکتریکی از راه دور

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی طرحی ارائه کرده است که محصول نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن امکان کنترل و پایش از راه دور و هوشمند خودروها، ادوات و وسایل الکتریکی را مهیا می‌کند.
کد خبر : 829218

حامد بنی‌زمان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با معرفی طرح‌های پژوهشی و اینکه آنها چه مشکلی از مشکلات جامعه و صنعت را برطرف می‌کنند و در صورت رسیدن به مرحله اجرا چه کارایی دارند؟ اظهار کرد: از ابتدای عضویت در هیئت علمی با همکاری سایر همکاران گروه مهندسی برق و کامپیوتر و برخی دانشجویان ممتاز چند طرح پژوهشی پیش بردیم، یکی از این طرح‌های پژوهشی «کنترل فازی در ترکیب با اطلاعات مکانی GPS برای ناوبری خودرو‌ها» بود که نرم‌افزار و سخت‌افزار آن توسعه داده شده است.

وی اضافه کرد: طرح دیگر پژوهشی «کنترل و مانیتورینگ روشن و خاموش کردن دستگاه‌ها و کنترل حسگر‌های مجهز به فناوری شبکه‌ای مش Zigbee مبتنی بر رسانه ارتباطی شبکه تلفن همراه GSM» بوده که به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم عنوان کرد: هدف از اجرای این دو طرح پژوهشی، کسب دانش و فناوری‌های لازم برای ناوبری هوشمند خودرو‌ها و کنترل هوشمند ادوات برقی و دریافت اطلاعات محیطی به روش اقتصادی است.

**طرح پژوهشی پلتفرم «اینترنت اشیا» در مرحله نهایی ارزیابی قرار دارد

بنی‌زمان توضیح داد: محصول نرم‌افزار و سخت‌افزار حاصل از اجرای این طرح‌ها قادر خواهند بود امکان کنترل و پایش از راه دور و هوشمند خودروها، اداوات و وسایل الکتریکی را مهیا کنند و توسعه این دست فناوری‌ها، زیرساخت تشکیل اکوسیستم اینترنت اشیا و اتوماسیون هستند.

ورود به اکوسیستم‌ها و مراکز رشد واحد‌های فناور می‌تواند نقش مهمی در تبدیل ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی به محصول یا خدمات فناورانه داشته باشد.

وی با معرفی آخرین و تازه‌ترین یافته‌ها و فعالیت‌های پژوهشی خود توضیح داد: علاقه‌مندی‌های پژوهشی‌ام بسط و توسعه دانش و فناوری‌های هوشمندسازی و اتوماسیون است و در جدیدترین تحقیق و پژوهش موفق شدیم با همکاری سایر اعضای هیئت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، پلتفرم «اینترنت اشیا» شامل نرم‌افزار تلفن همراه، داشبورد وب، نرم‌افزار هسته مرکزی پلتفرم، سخت‌افزار‌های لازم مبتنی بر پروتکل‌های شبکه‌ای و ارتباطی WiFi، Zigbee و پروتکل‌های جدید نسل ۵ مخابرات بی‌سیم را تهیه کنیم و اکنون نرم‌افزار و سخت‌افزار‌های این پلتفرم در مراحل تست و ارزیابی نهایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم درباره اینکه آیا تاکنون طرح‌های پژوهشی شما به مرحله اجرا رسیده و با نهاد یا دستگاهی قرارداد داشته‌اید؟ چنین پاسخ داد: طرح پژوهشی کنترل از راه دور و هوشمند ادوات الکتریکی به صورت یک محصول کامل و تجاری آماده شده و با تشکیل و راه‌اندازی شرکت‌های فناور در حال ارائه به بازار مصرف است.

بنی‌زمان تشریح کرد: طرح پژوهشی پلتفرم «اینترنت اشیا» مراحل آخر تست و ارزیابی خود را می‌گذراند و دنبال جذب سرمایه گذار برای ورود به بازار و توسعه‌های آتی آن هستیم.

** توجه پژوهشگران به انجام پژوهش‌های تیمی و گروهی و نیازسنجی بازار

وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات سد راه پژوهشگران را چه چیز‌هایی می‌دانید و راهکارهایتان چیست؟ گفت: انجام پژوهش‌های تیمی و گروهی، نیازسنجی بازار و امکان تجاری‌سازی پژوهش کاربردی مسائل عمده‌ای است که باید پژوهشگران در انتخاب موضوع تحقیق و پژوهش خود و انجام آن بسیار توجه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم اضافه کرد: کمبود بودجه و حمایت‌ها از انجام پژوهش در دانشگاه‌ها، کاهش تعداد دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی از مشکلات مهم سد راه پژوهش و پژوهشگران است.

بنی‌زمان افزود: جذب طرح‌های پژوهشی از ادارات، سازمان‌ها، شرکت‌های تولیدی و خدماتی که مبتنی بر نیاز‌های فناورانه آنهاست می‌تواند در پیشبرد کار پژوهشگران بسیار مؤثر باشد.

وی درباره اینکه برای اجرا و به مرحله عمل رسیدن طرح‌های پژوهشی چه مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد و راهکارهایتان برای رفع آن‌ها چیست؟ تبیین کرد: انتخاب موضوع پژوهش کاربردی باید ایده‌ای نوآورانه و فناورانه و مبتنی بر نیازسنجی باشد تا حداقل‌ها و پیش‌شرط‌های لازم برای تجاری‌سازی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم خاطرنشان کرد: تلاش برای جذب سرمایه‌گذار و تجاری‌سازی محصول نیازمند داشتن تیم و گروه با تخصص‌های مختلف است که پژوهشگر باید در زمینه تیم‌سازی و جذب سرمایه تلاش کند.

بنی‌زمان عنوان کرد: ورود به اکوسیستم‌ها و مراکز رشد واحد‌های فناور می‌تواند نقش مهمی در تبدیل ایده‌ها و طرح‌های پژوهشی به محصول یا خدمات فناورانه داشته باشد.

وی افزود: باید مراکز تحقیقاتی و رشد واحد‌های فناور در ارگان‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف به صورت ساختاری و سازمانی زیرنظر حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری باشند تا حمایت‌های مادی و معنوی در یک سیستم و سازمان یکپارچه نصیب واحد‌های فناور شود. پراکندگی سازمانی مراکز رشد از نظر سازمانی و ساختاری مناسب نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر